Ja, förmodligen har termostaten hamnat snett. Funderade på packningen, nr 8 på skissen, om den skulle ha bytts? Men den byttes förra gången så den borde ju kunna återanvänas då den är tjock och stabil? Å andra sidan så är Åhman ju specialister på Citroen De får lov att öppna och göra rätt!
Det stinker en del från det nya värmepacketet, en bränd metalisk lukt, är det vanligt? Gogglade lite på det och det ska väl försvinna med tiden, får man hoppas
//Stefan
Vit imma på insidan av vindrutan!
-
- 70 bar
- Inlägg: 935
- Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Vit imma på insidan av vindrutan!
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05
-
- 70 bar
- Inlägg: 935
- Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Vit imma på insidan av vindrutan!
Hej!
Kan ju vara i lite god ton att avsluta en tråd man börjat...
Kan nu konstatera att det var packboxen nr 8 i Peters schema som hade missats när den nya termostaten monterades. Jag hade tänkt att den skulle återvinnas från föregående år, men den glömdes kvar på den gamla termostaten Efter reklamationen med ny termostat och packbox så fungerar tempen perfekt igen, men jag har mina funderingar på kvaliteten på termostaterna, den gamla termostaen såg ut och hade smält i sina gummitetaljer som de andra . Sedan så hade belysningen i ventilationsenheten pajat efter värmepaket bytet, men det fixade jag själv för att inte bli stående på verkstaden hela dagen.
//Stefan
Kan ju vara i lite god ton att avsluta en tråd man börjat...
Kan nu konstatera att det var packboxen nr 8 i Peters schema som hade missats när den nya termostaten monterades. Jag hade tänkt att den skulle återvinnas från föregående år, men den glömdes kvar på den gamla termostaten Efter reklamationen med ny termostat och packbox så fungerar tempen perfekt igen, men jag har mina funderingar på kvaliteten på termostaterna, den gamla termostaen såg ut och hade smält i sina gummitetaljer som de andra . Sedan så hade belysningen i ventilationsenheten pajat efter värmepaket bytet, men det fixade jag själv för att inte bli stående på verkstaden hela dagen.
//Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05
-
- 10 bar
- Inlägg: 111
- Blev medlem: 05 dec 2015, 11:33
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Vit imma på insidan av vindrutan!
jag har varit med om ett annat fenomen .jag harpå alla bilar med AC som jag haft tryckt in funktionen vintertid för att snabbt bli av med imma dvs någon form av avfuktare jobbar. gjorde så på xantian också ibörjan sedan kom jag underfund med att värmepaketet läckte anv. Bars Leak och problemet löstes. har sedan anv. AC vid fuktig väderlek och snabbare fått bort imman .Men vid kallt väder minusgrader har värmen vid fötterna avtagit och temp.påmotorn gåttned. idag prpvade jag att stänga av AC efter ett tag ökade motortemp.och värmen till fötterna kom.Min teori ,fläkt till kylaren startas vi anv. av ac ,sänker temp och värmen till kupen avtar.Notera vrmereglaget står på + 26 . Något fel på termostaten måste det ju också vara ,eller kyler fläkten för mycket vid minusgrader.Har aldrig upplevt detta problem på någon annan bil .Så vad sägerni byta termostat .det är väl dags ändå 175000km .?Hälsn Janne BIL( TCT -97)
-
- 70 bar
- Inlägg: 935
- Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Vit imma på insidan av vindrutan!
Hejsan!
Får börja med att gratulera dig att Bar´s leak hjälpte! Jag tittade på det gamla värmepaket och det var bara en 4 cm som var korrederat, tyckte det var konstigt att medlet inte klarade att täta detta .
Om termostaten är kass så kommer tempen att gå ned och mycket svårare att nå korrekt temp när du använder AC;n likaså om du kör på motorväg utan AC när det är kallt ute, med AC på = värre kyleffekt. Kolla om din kylare är varm när tempmätaren står på 60 grader, om så är fallet så är termostaten slut/läcker. Med en korrekt termostat och kylvätskenivå så spelar det ingen roll om du använder AC eller ej, för termostaten ska ju öppna vid 82 grader i alla fall och detta är något undertecknad är expert på .
Om du måste byta termostat så måste du fylla på med ny Bar´s Leak då effekten bara kvarstår så länge medlet finns i systemet enligt tidigare svar på denna tråd.
Mvh: Stefan
Får börja med att gratulera dig att Bar´s leak hjälpte! Jag tittade på det gamla värmepaket och det var bara en 4 cm som var korrederat, tyckte det var konstigt att medlet inte klarade att täta detta .
Om termostaten är kass så kommer tempen att gå ned och mycket svårare att nå korrekt temp när du använder AC;n likaså om du kör på motorväg utan AC när det är kallt ute, med AC på = värre kyleffekt. Kolla om din kylare är varm när tempmätaren står på 60 grader, om så är fallet så är termostaten slut/läcker. Med en korrekt termostat och kylvätskenivå så spelar det ingen roll om du använder AC eller ej, för termostaten ska ju öppna vid 82 grader i alla fall och detta är något undertecknad är expert på .
Om du måste byta termostat så måste du fylla på med ny Bar´s Leak då effekten bara kvarstår så länge medlet finns i systemet enligt tidigare svar på denna tråd.
Mvh: Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05
-
- 70 bar
- Inlägg: 935
- Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Vit imma på insidan av vindrutan!
Tillägg:
Såg att du hade värmereglaget på 26 grader. Då är din termostat helt säkert slut. Jag har ju precis bytt och för mig räcker det med att ha reglaget på en 20 grader för att nå rumstemperatur i bilen vid nollgradit väder. Innan bytet fick jag också ha reglaget vid 26 för att få någorlunda varmt. Ett automatiskt program startar ju när man börjar köra och då ska ju inte reglaget behöva stå onödigt högt, det ska bli varmt ändå snabbt. Också enligt instruktions boken.
Såg att du hade värmereglaget på 26 grader. Då är din termostat helt säkert slut. Jag har ju precis bytt och för mig räcker det med att ha reglaget på en 20 grader för att nå rumstemperatur i bilen vid nollgradit väder. Innan bytet fick jag också ha reglaget vid 26 för att få någorlunda varmt. Ett automatiskt program startar ju när man börjar köra och då ska ju inte reglaget behöva stå onödigt högt, det ska bli varmt ändå snabbt. Också enligt instruktions boken.
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05