Farthållare igen!

Inlägg angående Xantia el och elektronik.
Stefan Y
70 bar
70 bar
Inlägg: 935
Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Farthållare igen!

Inlägg av Stefan Y »

Hej!
På min V6;a -00 har inte farthållaren fungerat sedan jag köpte bilen. När jag just efter köpet (vilket skapade en prutmån :mrgreen: ) felsökte farthållaren hos Citroen i örebro så påstod de att kablarna var avklippta och att några exemplar hade skenat!? De ville inte göra något åt det alls. Visst kan man se att två bruna kablar är avklippta vid pedalerna. När jag nu vart tvungen att byta värmepaket så bad jag verkstaden att kolla om det gick att skarva i hop kablarna och se vad som hände när man använde farthållaren? Dock så fanns det inte några tåtar att skarva med. Ett elschema behövs således. Åhmans i Uppsala som sysslat med Citroen i en 30-år har inte hört talas om några skenande Xantior, någon av er gurrun som har?
Bilen har en eftermonterad farthållare, alltså ingen knapp i instrumentbrädan.
1) Någon som har en aning om hur kablarna är dragna, eller bäst av allt ett elschema?
2) Någon som hört talas om en skenande Xantia?
3) Någon annan som haft detta problem, tipps på ersättnings farthållare?

Tacksam för svar då jag ofta åker längre sträckor.

Mvh: Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Farthållare igen!

Inlägg av Göran W »

1. Lär vara svårt att hitta schema på en eftermonterad utan att vet fabrikat.

2. Minns inte om det gällde just Xantia men någon skrev för kanske 1 år sedan om en skenande farthållare där plötsligt ALLA knapparna gav fartökning...... :? Minns dock inte om det gällde original eller eftermonterad.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

PeterB
70 bar
70 bar
Inlägg: 812
Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Farthållare igen!

Inlägg av PeterB »

Jag har i höstas hjälpt en kompis att flytta över en pdq mellan 2 xantior.
Det var som sagt en PDQ men vad som sitter i din bil vågar jag inte sia om.

Se monteringsanvisning på den vi flyttade över.
http://pdq.se/wp-content/uploads/2014/0 ... Svensk.pdf

Även om det inte är precis samma så får du ett hum om hur det fungerar och är monterat.

Stefan Y
70 bar
70 bar
Inlägg: 935
Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Farthållare igen!

Inlägg av Stefan Y »

Hej och tack för svaren!
Nej, det tycks inte vara en PDQ. Det är en som eftermonterades när bilen kom till Sverige första gången, när den var sprilans. Alltså den har en spak vid ratten med tre funktioner: + - 0. Precis som min gamla 2.0 hade. Dock är det lite anorlunda i motorrummet då jag har en automat låda. Lite märkligt att toppmodellen inte hade en fabriksmonterad :?: . Sedan så har någon tidigare ägare kostat på ett larm, så det är en del kopplingar och extra kablar, undrar om det var vid monteringen av larmet som farthållaren strök med?
Även om jag skulle få tag på en beg, så skulle det inte hjälpa, då frågetecknet med kablarna skulle kvarstå utan ett elschema :evil:

//Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Farthållare igen!

Inlägg av LeifHj »

Även om jag skulle få tag på en beg, så skulle det inte hjälpa, då frågetecknet med kablarna skulle kvarstå utan ett elschema :evil:
Jag förstår att det tar emot, men om du köper en ny så får du kopplingsschema "på köpet". :D
Pdq, Waeco m.fl. säljer...
Länk till PDQs monteringsanvisning:
http://pdq.se/produkt/citroen/
Till en av Waecos farthållare:
http://webshop.waeco.se/file/article/91 ... 0MS880.pdf
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Skriv svar

Återgå till "Xantia - El"