Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Allmänna frågor om Xantia.
Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 01 okt 2017, 13:10

Hej, jag är norsk, så ledsen om jag skriver dåligt svenska.

Bil: Xantia 98 modell 1.8 L 16v bensin.

Det är som all gnista till motorn, eller all bensin till motorn, för en sekund eller två slutar helt. Motorn börjar helt bra, och jag kan köra flera mil innan det händer, och sedan kan jag ofta köra flera mil helt smidigt igen. Citroenverkstedet här på platsen säger att de inte kan hitta den typ av fel på diagnos, så detta kan naturligtvis göra det mycket dyrt för mig om jag levererar bilen där, så jag har försökt att ta reda på detta själv.

Det första jag gjorde var att hälla en flaska på tanken som avlägsner kondensation. Sedan har jag byt bensinfilter och tändstift, men felet kvarstår. Bilen var väldigt svår att starta efter byte av bensinfilter, men startade dagen efter. Bilen blev lite snabbare efter att ha byt tändstift.

Jag har tänkt att det kan vara defekt bensinklippbrytare, men det händer ofta på helt platt terräng med jämn gas och utan särskild skaka i bilen (även om suspensionen börjar gå dåligt).

Efter en hel del sökning på webben har jag kommit till slutsatsen att detta kan orsakas av en defekt vevaxelsensor eller kamaxelsensor. Eller har några andra förslag på vad detta kan vara? Jag välkomnar förslag med stort tack.

Jag har en Haynes reparationsbok för bilen, men dessa sensorer beskrivs inte där. Så vet några om var dessa sensorer är på den här bilen, och om de är svåra att byta?

Öglan
Inlägg: 336
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Öglan » 01 okt 2017, 15:50

Hej! Jag hade samma symptom på en XM. Det visade sig att relät till insprutningen hade en dålig lödning som när som helst kunde ställa till det men alltid bara en kort stund och sen gick bilen igen som vanligt. Lyser lamporna i instrumentbrädan när dt händer?

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 01 okt 2017, 16:26

Tack så mycket för bra tips! Det kommer jag att undersöka när jag får anledning. Andra tips?

Inga varningslampor på instrumentbrädan tänds när detta händer, men det var ett litet varslingsljud på høgre sida av instrumentbrädan när bilen inte startade efter att tändstiftet byts ut. Låter bensinklippbrytaren om den har stängt gasförsörjningen?

Nästa dag tryckte jag på bensinklippbrytaren och motorn började som vanligt. Men när motorn stannar för en sekund eller två under normal hastighet stängs inte motorn av derefter, men det hände en gång ved mycket låg hastighet. Men då behövde jag inte trycka på bensinklippbrytaren för att komma igång igen, för då var det bare och vrida om nyckeln igen.

Jag gör en separat tråd under bilelektronik när det gäller det här varslingsljudet.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5518
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav alfp » 01 okt 2017, 23:07

Kortslut bensinklippbrytaren så kan du kanske undanta ett möjligt fel
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

guzzi
70 bar
70 bar
Inlägg: 1077
Blev medlem: 14 mar 2007, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyresö

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav guzzi » 02 okt 2017, 10:39

Jag har inget att tillägga mer än att jag kan berätta att jag hade en Activa TCT en gång i tiden som gjorde precis likadant. För en halvsekund lade den av mitt på vägen, alla lampor tändes (vill jag minnas det), och sedan gick den precis som vanligt. Den höll på så hela tiden jag hade den och blev aldrig annorlunda.
_____________________
C5 V6 Exclusive automat -01
Berlingo 1,4 -03
Fiat Barchetta -97
Honda Goldwing -86
Peugeot Looxor 50 cc -05
Mustang Mamba 70 cc
Monark Monarscoot -68
Fram King Clipper -62
Gilson 835 -67
+ mycket bråte.

jGarmer
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2016, 10:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund/Kristianstad
Kontakt:

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav jGarmer » 02 okt 2017, 12:18

Jag har inget att tillägga mer än att jag kan berätta att jag hade en Activa TCT en gång i tiden som gjorde precis likadant. För en halvsekund lade den av mitt på vägen, alla lampor tändes (vill jag minnas det), och sedan gick den precis som vanligt. Den höll på så hela tiden jag hade den och blev aldrig annorlunda.
Min TCT haft runt sex såna "avbrott" på ett år, störigt men inte hela världen så jag har inte tagit tag i det än. Citroëns servicemeddelande "Info'Rapid Nr.1-71 (2.0TCT (RGX), Avbrott)" berör TCT med Bosch MP3.2 tom OPR 7275; "Kort avbrott i motorn mellan 2500-3000 v/min, utan felkod i insprutningsdatorns minne". Lösningen är enligt meddelandet att "Fjärrprogrammera datorn med den nya programvaran "FLASH EPROM" som finns på CD_ROM "T001"".
Xantia Activa 2.0 TCT 1996

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 02 okt 2017, 19:29

Tack så mycket för tipsen!

Först ska jag undersöka bensinklippbrytaren, för när jag var på väg att skruva den loss, så såg jag att kontakten till den var fastsatt med remsor till brytaren!!! Jag lossade inte bensinklippbrytaren för att titta på den, för jag behöver en liten böjbar nyckel för att lossa den, men jag stramade remsan något.

Jag kör flera mil imorgon och då ska jag rapportera hur det gick.

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 04 okt 2017, 21:32

Under cirka 12 mils körning igår misslyckades bilen cirka 3 gånger, så problemet är inte över.

Det finns en tråd in, och en tråd ut, ur bensinklippbrytaren. Ansluter en bara dessa trådar för att koppla loss bensinklippbrytaren?

jGarmer
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2016, 10:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund/Kristianstad
Kontakt:

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav jGarmer » 10 okt 2017, 08:50

Brytaren är i Xantia NC-kopplad, dvs du ska koppla ihop ledarna för att ersätta funktionen.

Exakt likadan brytare sitter i väldigt många andra bilar, inte bara franska, så det är lätt att hitta en ny på skroten om din skulle visa sig dålig. Det sitter oftast (vad jag sett) ett buntband runt kontakten, så det är troligen inte ditsatt i efterhand på Xantian.
Xantia Activa 2.0 TCT 1996

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 5755
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Peter » 10 okt 2017, 09:48

Jag håller på och skrotar en Xantia. Hör av dig om du vill ha delar.

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 12 okt 2017, 22:43

Kan det vara hovudreläet som är dåligt? När jag söker på webben ser jag åtminstone att typen av fel jag har är typisk för många Honda när hovudreläet är dålig.

Jag kopplade bort bensinklippbrytaren, men felet kvarstår.

Dessutom kan jag inte förstå att den diagnos som jGarmer tog har gett det korrekta svaret, för då måste många Xantiaer programmera datorn med ny programvara, vilket vel inte är fallet?

De enda platser jag har hittat relä i bilen är på de två ställena jag har tagit bilder av.
1.Sikringsskap Xantia 98.jpg
Här till vänster nedan instrumentbredan är ett grå relä, kan det vara huvudreläet? Några som vet vad den gröna saken över det är för något?
2.Sikringer og releer Xantia 98.jpg
Här i motorrummet finns 4 reläer tillsammans med säkringarna. Några som vet vilket av dem kan vara relä till bensinpumpen och insprutningen?

Jag är norsk, så ledsen om jag skriver dåligt svenska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

jGarmer
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2016, 10:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund/Kristianstad
Kontakt:

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav jGarmer » 13 okt 2017, 10:54

Relä för insprutning, bensinpump osv sitter tillsammans med ECUn i lådan bakom höger strålkastare (bilens höger). Problemen kan mycket väl bero på t ex oxiderade kontakter till den, på en mekträff i våras visade sig en bil som dött på vägen dit lida av ett nästan helt avoxiderat kontaktstift. Tyvärr i bilens kontakt, annars hade det ju snabbt och lätt gått att byta...

Grått relä i kupén ser enligt elschema ut att vara "Blinkersenhet (2305)", det gröna som syns ovanför ser ut att vara en oanvänd reläsockel.
Relä i motorrum: Till höger två AC-relän, i mitten ett ABS-relä och till vänster sitter det (precis som på min -96) ett relä på platsen som elschema hävdar är till "Relä eftervärmning" och "Spärrelä startmotor", men jag misstänker att det i alla fall på min är där reläet till dimljuset sitter (ska enligt schema sitta två steg åt höger).

Diagnosen från Citroën gäller bara en motor/ECU-kombination (RGX/MP3.2) och bara bilar tillverkade tom 1996-10-09(enligt OPR), så det borde inte bli jättemånga. Om det dessutom inte händer på alla individer som är tillverkade tidigare blir det ännu färre. :)
Xantia Activa 2.0 TCT 1996

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 13 okt 2017, 18:57

1.cpu.Xantia.jpg
1.kloss.jpg
Tack så mycket för bra svar. Alfp har redan låt mig titta efter reläer i databoxen, men den lilla saken som jag hittat där saman med ECUn antog jag var en kontakt för att diagnostisera bilen, men då är det väl ändå reläer där?

Jag är lite rädd för att göra något där nära ECUn innan jag frågar här. Som du kan se från bilden finns det en röd tryckknapp på den lilla saken. Sedan trycker du bara på knappen för att öppna den? Är det tillräckligt att koppla loss minpolen från batteriet innan jag öppnar den? Och kan jag ta bort reläer därifrån, och eventuellt infoga nya, utan att påverka inställningarna i ECUn?

Tack så mycket jGarmer för att förklara vad de olika reläerna gör. Det kan vara användbart för mig senare.

Om programvaran på din bil jGarmer är dålig, måste vel "avbrott" på din bil ha hänt sen bilen var ny? För då är det lättare för mig att förstå. Mina "avbrott" började ungefär 2 månader sedan.

Jag har också en 96 mod Xantia 2.0i där spoileren kom under bilen på en hal vinterväg :D, men det kan vara en annan tråd.

Jag är norsk, så ledsen om jag skriver dåligt svenska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Minssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2017, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav Minssen » 15 okt 2017, 20:42

1.Hunnkontakt rele.jpg
1.Pinner rele.jpg
1.Innside databox.jpg
Jag beslutade att ta en chans på att öppna detta utan ytterligare vägledning, och det gick bra :D. Några av stiften på hankontakterna var något oxiderade (se bilden), så jag slipade dem med fint sandpapper. Sedan satte jag ihop allt igen, och försökte att köra bilen, och felet var fortfarande kvar.

Men när jag nu efteråt studerar bilderna jag tog av den manliga och kvinnliga kontakten, så ser jag att den blå honkontaktens kontaktpunkt nr 3 är helt borta / tryckt in, och att några av de andra kontaktpunkterna är något skevt monterad.

Och på motsvarande hankontakt nr 3 är det rent ner ett utkast (med lod vil jag anta) som du ser på bilden. Så det tyder väl på stor varmgång där?

Så jag kommer att se i morgon om det är möjligt att öppna den blå honkontakt för att se om jag kan sätta kontaktpunkterna stadigt på plats igen.

Något annat jag märkt är att det finns en grå beläggning inuti databoxen (se bild av locket). Vad kan det vara ifrån?

Jag är norsk, så ledsen om jag skriver dåligt svenska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

jGarmer
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2016, 10:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund/Kristianstad
Kontakt:

Re: Motorn får inte bensin, eller inte gnista, för en sekund eller två under körning, och sedan går den bra igen.

Inläggav jGarmer » 16 okt 2017, 14:10

Vilken motorkod har 16V-motorn och vad har bilen för OPR-nummer? Det senare står på torpedväggen bakom höger (bilens höger) fjäderbensfäste och består av fyra siffror. Enligt Wikipedia har "1.8 i 16V" motorkod XU7 JP4 (LFY) och enligt elschema ska ingen bil 94-98 med denna motorkod ha pin 3 på "Dubbelrelä multifunktion insprutning" inkopplat alls. Så det är lite märkligt...

När jag tittar på elschema för dubbelreläet i sig så går det att koppla förbi pin 3 genom att ansluta via en diod (strömtålig likriktardiod) från pin 2 om man vill ersätta funktionen i reläet fullt ut (för just pin 3 vill säga). För att testa under begränsad tid borde det gå bra att bara koppla från 2 till 3 utan diod, men det kan vara så att ström kan "komma in bakvägen" i tändningslåset och ge konstiga symptom om inte dioden används. Oavsett vilket måste pin 2 fortfarande vara ansluten till dubbelreläet också för att bilen ska fungera. Värmeutveckling på pin 3 kan nog bero på oxidationen, så med bra kontakt borde inte en diod utsättas för alltför mycket ström. Men det beror på vad som ska strömförsörjas. På min 96a är (enligt schema) inget anslutet till pin 3, men på 97an går det därifrån en ledare till ECU och knappsats. Både 96 och 97 har XU10J2TE-motor (RGX, 2.0 TCT) med Bosch MP3.2.


Den gråa beläggningen skulle jag gissa bara är vägdamm, sånt tenderar ju att leta sig in överallt och det har ju haft några år på sig att just leta sig in.

Jag har bara ägt min bil i ett drygt år, så jag vet faktiskt inte hur länge problemet funnits. :)
Xantia Activa 2.0 TCT 1996


Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster