Byta till bättre framsäten i en Xantia

Allmänna frågor om Xantia.
Albin Nygren
Medlem i SCK?: Nej

Byta till bättre framsäten i en Xantia

Inläggav Albin Nygren » 13 jan 2017, 09:27

Har nyligen köpt mig en Xantia 2.0 SX -98, och jag undrar om det finns några bättre säten som passar i den? Det är en fantastisk bil som går tyst och mjukt men jag tycker att dynan i framsätet är för kort och man får inte mycket till stöd när man ska köra långt. Undrar är sätena från Exclusive eller Activa bättre? Eller finns det bättre säten från Peugeot som skulle passa?

Pyzzling
40 bar
40 bar

Re: RE: Byta till bättre framsäten i en Xantia

Inläggav Pyzzling » 13 jan 2017, 09:51

Har nyligen köpt mig en Xantia 2.0 SX -98, och jag undrar om det finns några bättre säten som passar i den? Det är en fantastisk bil som går tyst och mjukt men jag tycker att dynan i framsätet är för kort och man får inte mycket till stöd när man ska köra långt. Undrar är sätena från Exclusive eller Activa bättre? Eller finns det bättre säten från Peugeot som skulle passa?
Jag har haft en Activa och tyckte att de sätena var fantastiskt sköna med stora möjligheter att justera så de kan jag rekommendera.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Mathias

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Re: Byta till bättre framsäten i en Xantia

Inläggav Himlar » 13 jan 2017, 10:30

En lösning jag sett andra göra är att montera skinnstolar från en XM på Xantia-underreden. Jag har två såna stolar stående i garaget, de följde med när jag köpte en av mina bilar, men mina Activor är inte lämpliga mottagare för skinnstolar, så jag vet inte hur det faktiskt blir.
/Fredrik

Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -96 Xantia Activa 2.0 16V, -97 XM Exclusive V6

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Inläggav Peter » 13 jan 2017, 12:48

Tänk på att det finns sidokrockkuddar i stolarna från 98B.
Exlusivestolarna är inte mycket att ha då de saknar svankstöd.

PeterB
40 bar
40 bar

Inläggav PeterB » 13 jan 2017, 14:13

Precis som jag vill ha dem... 8)

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar

Inläggav Stefan K. » 13 jan 2017, 15:24

Hade en 96:a Activa med velourklädsel. Tyckte inte de stolarna var något vidare alls . . .
'Vad som är bekvämt för den ene är obekvämt för den andre. Mycket beror ju på ens egen kroppskonstitution. Jag är 177 cm lång/kort.

Stefan K.

Snic
40 bar
40 bar

Inläggav Snic » 13 jan 2017, 16:00

Jag saknar verkligen sätena i min fd Peugoet MI 16.
C5-02 sedan 2,0 16v 136hk bensin "The Red Pearl",Och sonens Xantia -94 sedan 2,0i 121hk bensin"The Black Pearl"

Hedene
70 bar
70 bar

Inläggav Hedene » 14 jan 2017, 13:43

Vill inte använda fula ord men jag måste erkänna att vår XC-70 har de bästa stolar jag provat hittills.
Min Activa har tygklädsel och de stolarna tycker jag är helt ok.

Skinn är snyggt och om man använder rätt smörja luktar det väldigt gott men tyget är i min mening bekvämare.
Säger emot mig själv lite eftersom XC-70:an har skinn.

Även vår gamla Audi Allroad har skinn men det är behandlat på något sätt så det tar inte åt sig smörja och känns som plast. Har dock hållit bra.

Skall man använda vägegenskaperna på Activan skulle det givetvis vara önskvärt med bättre sidostöd. Bilen kränger inte men föraren gör :D

/Stig
Activa V6 -00, CX Prestige Turbo 2 -87

Stefan Y
20 bar
20 bar

Inläggav Stefan Y » 18 jan 2017, 18:40

Hej!
Tycker tvärtom. Exlusivestolarna är bekväma och då följer ett mittarmstöd med också. Jämnfört med min förra 2.0 så är Exlusivestolen (förrarsidan) inte nedsutten. På en del utrustningsallternativ så kunde man välja stolar med många el-inställningsmöjligheter och minne.

Mvh: Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05

IzrameCittra

Inläggav IzrameCittra » 11 sep 2017, 10:59

Jag sitter sämre (har dålig rygg så det är noga) i min Subaru Outback än min nyåterfunna gamla Xantia
som också ska bli återvunnen -som bil, inte som metall.
Men jag sitter ännu bättre i fd jobbarkollegans Opel Astra -2016, den är underbar att sitta i.
Vet inte hur Xantia -99 är utrustad jämfört med de ni nämnde.
Men på hela taget en fantastisk bil, det vore konstigt om en bil med extra bekväm fjädring
skulle ha dåliga stolar.
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 11 sep 2017, 22:06

XM-stolarna är avgjort bäst om man orkar göra konversionen.

Användarvisningsbild
gunnarw
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav gunnarw » 11 sep 2017, 22:44

Det bästa jag haft är Recaro. Ingen mjukis men rätt form för mig och oöverträffat stöd. En smaksak naturligtvis. Gillar du dem så är det troligen en del jobb att få dit den. Flytta över bältessträckare och ordna ett underrede, ev ett kapat Xantia-underrede. Har du tur finns Recaro-underrede för Xantia. Stolarna är gjorda för att ta olika modellanpassade underreden.
Har: C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / Honda Innova 125i Bild / Honda NSS250A
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 12 sep 2017, 01:14

Ja alltså, talar vi rent bäst overall är nog CX S1-fåtöljer av "Pallasmodell" enligt mitt tycke outstanding. Minst lika mjuka som paddans, men man sitter liksom i en mer laid back-vinkel och styr den svagt pysande DIRAVI'n. 8)

Har kört mycket bil långa sträckor, både i tjänsten och privat och det är faktiskt bara äldre Citroënsäten som jag inte får träsmak av. Vissa bilar räcker det ju med 5-10 mil innan man får ont någonstans. Men med riktiga säten finns det nästan ingen begränsning i sträcka.

Det finns förstås också många andra bra stolar, som Sveriges Radio skulle uttryckt det. De som jag hade i en Peugeot 205 GTI var förvånansvärt mjuka. (Måhända kom de från Citroëns sätesdivision inom PSA). Men det var heller ingen långfärdsbil av många andra anledningar. :wink:

En del recaro-kopior kan också vara sköna - oväntat mjukt stoppade. Men jag tvivlar på att jag skulle tycka det efter 80 mil eller så... Fördelen med äldre (företrädesvis mjuka) säten som inte fixerar kroppen är att den tillåter de där omedvetna små rörelserna för att variera sin sittställning i fåtöljen.

Smaken är ju som baken.

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 12 sep 2017, 03:17

Ja alltså, talar vi rent bäst overall är nog CX S1-fåtöljer av "Pallasmodell" enligt mitt tycke outstanding. Minst lika mjuka som paddans, men man sitter liksom i en mer laid back-vinkel och styr den svagt pysande DIRAVI'n. 8)
Bifalles! Finns inget bättre än CX S1 vad gäller framstolar. Däremot styr man inte med DIRAVI - man anger bara färdriktningen! :wink:
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Peter » 12 sep 2017, 07:29

En del recaro-kopior kan också vara sköna - oväntat mjukt stoppade. Men jag tvivlar på att jag skulle tycka det efter 80 mil eller så...
Jag körde nyligen från mellersta Tyskland till Västerås i en bil med Reccaro-stolar. Satt helt suveränt, inte antydan till träsmak.

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"