Kommer Xa någon gång bli samlarbil ?

Allmänna frågor om Xantia.
MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Nej

Kommer Xa någon gång bli samlarbil ?

Inläggav MAN » 27 feb 2017, 09:11

Jag undrar om det är någon som tror att det någon gång kommer att finnas något intresse för Xa som entusiastbil ? Jo aktivan givetvis men de andra modellerna ? jag tycker dom ser tråkiga ut , typ som en Opel Vectra och vad är det för kul med den ? Just nu är Xantia ISKALL !

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kommer Xa någon gång bli samlarbil ?

Inläggav Rover_Micke » 27 feb 2017, 12:39

Jag tycker att Xantia redan har börjat bli en entusiastbil.
Visst kan man fortfarande se sena Xantior som brukisar men de blir bara färre.. En tidig Xantia med den snygga fronten, Activa och V6 orna tror jag kommer att bli eftertraktade. Med Citroën-mått i alla fall..
Opel Vectra A ser jag också som en klassiker/retro bil och en tidig Vectra B V6 eller i500 skulle sitta fint i den framtida samlingen.
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

lohrn
20 bar
20 bar

Inläggav lohrn » 27 feb 2017, 12:42

Alla bilar med riktig fjädring kommer väl att bli entusiastvagnar ?
/Lasse

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav MAN » 27 feb 2017, 12:55

Jag har några -94or bra objekt om någon skulle vara intresserad .

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar

Inläggav Rover_Micke » 27 feb 2017, 18:13

Jag skulle gärna ha en sådan, men det ska ju finnas plats och tid också..
Jag tror att Xantia, XM och många andra 90-talsbilar kommer att vända i pris ganska snart. När "min" generation som växte upp med dessa bilar omkring sig skaffar hus, pengar och mer tid :)
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar

Inläggav Stefan K. » 28 feb 2017, 09:42

Där ser man . . .
Jag tycker Xantian är RIKTIGT snygg! !
Alla C5:or är, i jämförelse, väldigt fula!

mvh Stefan K.

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 28 feb 2017, 11:13

Har inte alla generationer bilentusiaster sagt ungefär samma? "Bilar efter den här årgången kommer aldrig bli entusiastbilar." Och ändå blir de hobbybilar till slut ...
/Fredrik

Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -96 Xantia Activa 2.0 16V, -97 XM Exclusive V6

Hedene
70 bar
70 bar

Inläggav Hedene » 28 feb 2017, 11:20

Har inte alla generationer bilentusiaster sagt ungefär samma? "Bilar efter den här årgången kommer aldrig bli entusiastbilar." Och ändå blir de hobbybilar till slut ...
Så sant :D

Det sägs väl också att de bilar vi dreglade över i barndomens biltidningar är de vi sedan på äldre dar vill ha som hobbybilar.
Stämmer delvis på mig med Bagheera :D

/Stig
Activa V6 -00, CX Prestige Turbo 2 -87

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav MAN » 28 feb 2017, 12:23

Jo det brukar bli så att alla äldre bilar blir samlarbilar i någon form . men vem ska det vara ? De yngre åtminstone i "Fjollträsk" området är inte intresserade av bilar , tar inte ens körkort ! Men va ska dom med det till när det inte går å parkera någonstans och tunnelbanan går alltid . Vad gör SCK för att fånga ungdomarnas intresse för bilar ?

Magnus Henriksson
10 bar
10 bar

Inläggav Magnus Henriksson » 26 mar 2017, 00:24

Jag har en ovanlig 1995 Xantia 1,6 snikmodell utan allt, intagen från Holland. Släpper den för knappt ingenting till en entusiast bara för att jag skulle vilja att den fick leva vidare. Var en bra kamrat i sju år och hyfsat välhållen men den måste hämtas i Estland. Startbar men ett främre hjullager gav upp det sista som hände och har stått still två år.

1990 ställde jag av en då iskall smårostig GS, tog fram den 1998, satte fart på den och den gick fint att sälja som entusiastbil. Skulle vilja göra samma sak med Xantian men har ingenstans där den kan stå inne, och att spara en bil ute är ju lönlöst i vårt klimat.
Magnus H, Tallinn-Uppsala DS 21 IE H 1970 BX 14 1990 Xantia 1,6 1995

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 26 mar 2017, 07:27

Själv har jag en rostfri Activa TCT som en äldre gentleman har varit enda ägare till. Den har bara gått 14000mil. Skulle jag försöka få ens kaffepengar för den så fnyser folk. Då är ändå alla klockor sprillans (original där det sitter dämpsats, pirat på "ackar"). Kopplingen har gått kanske 100 mil (jäpp. bilen såldes pga ägarens ålder med kass koppling).

Den står här med nya activastag och inte utan blandade känslor. Är jag Activaentusiast? Kommer jag någonsin bli? Vill jag behålla körkortet? När kommer denna bil få ett värde i folks ögon? Varför skall Citroëns största fiende alltid vara dess egna entusiaster?

Jag skulle vara en idiot om jag sålde den för mindre än 20000kr vilket säkert inte ens gått i nuvarande Citroënsverige. Ändå är det inte utan att jag undrar vad en gubbkörd fin originalactiva kommer betinga på klassikermarknaden i Europa om ca 20 år.

Men visst. Snabb utskrotning är ju också ett sätt att effektivt göra Citroëner eftertraktade. Tycks alltid vara det som behövs.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 26 mar 2017, 09:40

Nja.... Jag är inte så säker på att det finns några logiska faktorer som avgör nivån. När DS började bli högt värderad runt millennieskiftet var det inte pga snabb utskrotning. Möjligen var det enstaka modellers sällsynthet som agerade lok? Riktigt tidiga modeller dvs 50-talare och välbevarade cabar var sedan länge samlarobjekt. Att enstaka säljare har försökt att prissätta sina älsklingar till fantasisummor har dock inte funkat. Vi som var med minns säkert den CX Prestige T2 med 18(!) mil på mätaren som annonserades under flera år för ca 200k. Hamnade väl utomlands till slut. Idag kanske den hade stannat i Sverige men den generella prisbilden på CX har fortfarande inte riktigt lyft trots att CX är en av bilhistoriens mest avancerade modeller.
Även Xantia kommer förmodligen att någon gång bli entusiastförklarad och det kommer förmodligen att inledas med att Activa drar iväg men tiden är absolut inte mogen ännu. Det är f.ö. inte många bilar från 60- eller 70-talet som verkligen blivit "stora" ännu.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 26 mar 2017, 10:00

Kanske är det så enkelt att det är som mest svårt för de bilar man tog för givet. 2003 fanns ju inga andra tankar än bruksbil om vare sig Xantia och XM. De är dels för bra för att inte bruksas ända in i kaklet (Volvo 245-fenomenet) samt att vi såg dem som lika exotiska som en Toyota Corolla.

Problemet är dock att både CX Prestige T2 och Activan likt XM V6 åkte med i denna slit-å-släng-sväng och så att säga smet iväg innan alla tråksnikare i alltför vanlig kulör hade skrotats ut.

Jag har en fin men trasig silvergrå XM TCT Break, totalt fullutrustad med svart skinn. Rostfri dessutom. Snacka om att jag krisar kring denna... Ena stunden tänker jag trevlig sommarbrux i många år, andra stunden tänker jag slitvarg med dragkrok. Kanske borde tänka "tråkig dussinbil från i förrgår". Men värst av allt är att jag strax intill kan titta på min DS Familiale och drömma om XM:en som en underbar och unik - samt väldigt praktisk - veteranbil lagom till pensionen. Och den extremt fina snik-97:an jag har är ju ännu värre. Som att äga en Toyota, men att kämpa med att bara lägga i malpåse. -Min bruksbil från 2009/9000mil fram till 2011. Idag 14000mil och undanställd i varmgarage i väntan på bättre tider.

Ibland ojar jag mig över att jag har för många djur i stallet, ibland intalar jag mig att jag inte kommer behöva jaga ladufynd om femton år då nostalgin säkert blivit riktigt elakartad.

Bilpsykologer, NU!
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 26 mar 2017, 12:15

Ja, och somliga av oss köper på oss bilar i sämre skick, hysandes svårmodiga förhoppningar om att rädda dem undan än för tidig hädangång till skrotens domäner.

Ibland undrar man stilla "vad fan gör jag" som lägger energi på denna hjärt-och-lung-räddning-i-hopp-om-framtida-restaureringsåtgärd. Men det som ständigt finns i bakhuvudet är, varför inte? Det finns snart ännu färre kvar av dem och vad ska jag köra då när abstinensen och längtan kryper på.

Det intressanta med Xantia, är ju just att den platsar in i den farliga GS-skalan. "För billig och vanlig för att spara på så jag skrotar den när ett rör gått av". Och visst är det naturligt, annars skulle vi har fler bilar kvar än det fanns hugande entusiaster (för det är ju sådana som kommer vara framtidens förvaltare) att tillgå.

Xantia är ju dock 90-talets BX, eller GS om man så vill. Mer beprövad och i många avseenden en bättre bil än samtida XM när det kommer till åtminstone elsystemet.

Kanske den bil jag varit mest nöjd med rent praktiskt och driftsmässigt är den 1.8 16v-Xantia med snikfjädring och snikutrustning från -97 jag körde under ett år. Bränslesnål och snabb på samma gång med en fantastiskt skön komfort med lite större 500-klockor från BX monterade. Ofta är ju just snikisarna bäst, på något outgrundligt sätt. Men den hade köpts in som extrabil och avyttrades sedan då jag tänkte att det trots allt är mer extravaganta Citroëner som jag suktade efter att äga. Och det är väl just det extravaganta som dragit många av oss till detta märke.

Det man ska komma ihåg är att en Xantia är en bra inkörsport till missbruket att truga på de försiktigt intresserade, utan att riskera att de avskräcks. De som vill ha Citroënegenskaper, men samtidigt en mer "vanlig" bil och inte sitta där direkt med badrumsvågarna, riktig blinkers, DIRAVI'n eller rent av H-låda. Men sedan sitter de fast där i beroendet, och då kan man väl börja fresta med CX och annat. :wink:

Jag hade kunnat tänka mig en Xantia igen att ha som finbruksis vid sommarstugan exempelvis. Det är helt klart en bil med sina kvaliteter trots brist på designmässig avantgardism!

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"