V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Gelgamesh »

Sambons gamla V6:a har stått sen i våras med undantag för ett par "motionsstarter" av mig.

Nu går den dock som en påse nötter efter att ha gått perfekt för ca en månad sedan. Jag har inte ännu läst av den, men ser detta som ett utmärkt tillfälle för att få liv i min Lexia som ändå behövde lagas. Självklart förstår jag att Lexia är första steget. Tänkte bara lufta lite här först.

Alla tändspolarna är bytta tidigare. Har någon varit med om att de nya (2010 och framåt ca) varit lika dåliga som de ursprungliga?

Tändspoletvivel kommer sig av att den inte helt dött på enstaka cylinder utan tycks nästan orka på alla sex vid låglast kring 3000rpm. Tomgång lär dock inte handla om mer än 3-4 väldigt ledsna cylindrar. Håller med om att det känns tändning, och stiften har säkert varit med sedan 2001.

Felkoderna är förstås "Catalytic Converter Fault" och "Antipollution Fault".

Tänkte ha den som vinterbil så fort man får köra med dubbdäck, och för att den aldrig någonsin svikit oss. Men tänka sig. Det första som händer när jag tog över ägarskapet var detta. Och som vanligt, för fin för att skrota, saknar helt värde i Citroënfantasternas ögon.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av astro »

Det är inte så att den bara behövs idiotköras lite? Eller några kontaktdon som behöver motioneras?

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Gelgamesh »

Kontaktpunkterna såg fina ut och problemet gick trots upprepade försök inte att varva bort, så nej.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av astro »

EGR är en trolig kandidat ifall bilen går bättre vid fullast.

tjipp,astro

guzzi
70 bar
70 bar
Inlägg: 1245
Blev medlem: 14 mar 2007, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyresö

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av guzzi »

Om det är de vita spolarna du syftar på så har jag fått byta ett par sådana. Så ja, även de kan gå sönder. Men inte lika ofta.
_____________________
C5 V6 3,0 Exclusive automat -01
C5 Break 2,0 -04
Berlingo 1,4 -03
Fiat Barchetta -97
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda Goldwing -86
Ferguson TEA -55
Fram King Clipper -62
Crescent Compact -81
Gilson 835 -67
+ mycket bråte.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av soso »

Inte någon vattentempgivare som spökar? Kan ge skumma problem på XM/Xantias inkarnation av den motorn. Nu är det väl säkert andra givare med nyare motorstyrning dock...

Annars låter stiften som en möjlig felkälla om de inte bytts sedan ny.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av alfp »

En liten Mus kan ha käkat vacumslang ibland är det godis för dom
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Gelgamesh »

Tjoho, nu har jag äntligen fått liv i Lexian igen. Och inte helt förvånande så är en av de bakre spolarna kass. För femmans cylinder är väl mitten av de bakre?

Jaja. De bakre är ju trots allt drygt fyra år gamla så varför inte?

Var är spolarna billiga och bra (om det nu går att kombinera)? De som sitter där bak är köpta hos Citroën så det hjälpte ju inte iaf.

Passar på att fråga om det var något som var knepigt med insuget? Ser enkelt ut men det känns som att folk har oroat sig där. Själv har jag aldrig haft loss det.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Lars H »

Autofrance har haft bra kurs på dem
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Ha alltid en extra tändspole i handskfacket när du kör V6...
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Gelgamesh »

Skönt med traditioner. ÖDP i CX, Tändspole i C5...
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Le capot
10 bar
10 bar
Inlägg: 189
Blev medlem: 14 jun 2003, 22:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Le capot »

Har just bytt tändspole till sexans cylinder och insuget måste ju lös, men det är relativt enkelt. Enklare än på Xantia v6 som jag hade tidigare. När man har lossat en handfull slangar, kontakten på baksidan av insuget och bultarna som håller fast (7-8 st) viker man upp hela enheten och skjuter det lite åt förarsidan (eftersom det sitter på två små styrpinnar). Allt lossnar utan större problem. Sedan kan man ju ev byta packningen men det är inte säkert att det är alldeles nödvändigt. På min var det dock en spricka på den så jag monterade en ny (kostar en dryg hundring).

Köpte spole på mekonomen (Bremi) för ca 400 men kollar man på nätet finns det för runt 250 kr eller billigare. T ex Delphi för ca 220 kr.

https://www.bildelaronline24.se/delphi/1756863
Kör C5 2.2 HDi Exclusive -14 & en Peugeot 207 1.6 VTi -07. Tidigare: Diverse BX, CX, XM, Xantia, C4 Picasso + div Renault (R12, R14, R18, Laguna, Espace, Talisman). SCK 4561

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av Gelgamesh »

Sådär, då går bilen som den skall igen. Det var ju busenkelt att lyfta insuget, eller...det var ju i.a.f. helt klart en baggis jämfört med min inre bild baserat på andras vittnesmål. :oops:

Av ren nyfikenhet, har någon en partlista på insug/spjällhus/vevhusventilation? Jag tänkte förkovra mig lite om vad de olika manickerna gör då jag bl.a. blev tvungen att fulmecka en vakumslang som någon tidigare cykelreparatör hafsat sönder.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

guzzi
70 bar
70 bar
Inlägg: 1245
Blev medlem: 14 mar 2007, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyresö

Re: V6 -01 Går dåligt efter stillestånd.

Inlägg av guzzi »

Gelgamesh skrev:
24 sep 2017, 17:28
Sådär, då går bilen som den skall igen. Det var ju busenkelt att lyfta insuget, eller...det var ju i.a.f. helt klart en baggis jämfört med min inre bild baserat på andras vittnesmål. :oops:
Jag håller fullständigt med. Finns gott om skräckhistorier på ämnet men inte tusan var det så farligt. Så jag tycker att det kan vara på sin plats av avdramatisera det momentet lite grann.
_____________________
C5 V6 3,0 Exclusive automat -01
C5 Break 2,0 -04
Berlingo 1,4 -03
Fiat Barchetta -97
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda Goldwing -86
Ferguson TEA -55
Fram King Clipper -62
Crescent Compact -81
Gilson 835 -67
+ mycket bråte.

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"