Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

Inlägg av Gelgamesh »

Ursäkta mitt något förvirrande och icke-konstruktiva inlägg. Tänkte egentligen hålla klaffen, men något kanske är användbart så jag ordbajsar vidare. Skäll om ni inte diggar.

1. Fy bubblan för detta med biltillverkarnas "moderna" syn på automatlådor och bilar som slit-å-släng. Jag har sett alltför många fina ZF-lådor dö i förtid helt i onödan pga PSA´s (liksom de flesta andra) styvmoderliga syn på automatlådor. Vet inget om Mercedes idag, men min 400SE från 1992 är ett föredöme till skillnad mot Citroën. Mercedes har både olje och filterbyte på serviceschemat och det ingår i regelmässiga servicar. DÄR har man en tillverkare som inte ser sina bilar som "bäst före 20000 mil". Och dels är filtret lätt att byta och dessutom (wow) har de monterat en egen oljeplugg på convertern. Och alla justeringar går att göra utifrån. Snacka om hållbart tänk. Och tänka sig, jag har också upplevt denna låda växla silkeslent på välskötta exemplar som gått 50000mil. Och då talar vi om nästan 2.5 ton bil med en urstark V8 under huven. Inte utan att man (som totalt okunnig på automatlådor) undrar om man kan modifiera/uppgradera Citroëns lådor på liknande vis. Jag menar, vid en seriös växellådsrenovering borde det inte vara svårt att fixa oljeplugg på convertern och tillgänglighet utifrån. Likaså borde man ju självklart ordna med oljeplugg i tråget och underlätta för smidiga filterbyten. Varför inte en oljesticka också? XM och C5 m.fl. förtjänar verkligen känslan de hade som nya med automat. Jag har alltför många gånger hört spott och spe om automatcittror. Har då försökt berätta hur CX och XM kändes som nya. XM har jag kört nya av alla årgångar, och jag har ägt en CX med fabriksny ZF 3HP22. Och det kan jag säga. Något mer silkeslent än den CX:en går bara att hitta i min Merca. Eller i valfri VW-buss mellan 1980-90 då de hade samma låda som CX (!), men där med serviceschema.

2. Vad tror man om möjligheterna att bygga om en XM 2.5TD till automat? De hade ingen låda som tålde vridet i denna motor så de sket helt enkelt i det. Ganska synd då detta garanterat är den mest lämpliga motor Citroën någonsin byggt till en automatlåda. Kan man förstärka? Finns det någon annan låda som passar? Jag har nämligen en rostfri XM 2.5 TD Exclusive där maskinen ändå måste ur.

(Ursäkta trådstölden. Jag skyller på att morgonkaffet precis kickat in) :D 8)
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17287
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

Inlägg av Göran W »

Om man nu ska hänga på detta OT :oops: så hade även MB en period då service på automatlådor försvann..... Sedan smögs det tillbaks på taxibilar (som ju i verkligheten är de som slits minst pga ytterligt få kallstarter). :shock: :shock: :shock: :roll:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

matsm
40 bar
40 bar
Inlägg: 558
Blev medlem: 13 feb 2004, 21:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Floby Sweden

Re: Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

Inlägg av matsm »

Hej.
Hade en MB 300tdt 1992 som var underbar i automaten, lät att serva . Köpte sedan en JEEP grand C. som var rätt stökig att byta filter och olja på, tills jag monterade en plugg på lådan. Men kunde bara byta 4 L i taget. Efter det var det lätt.
Mvh Mats
Citroen C511 2005 KB 2,0i 143 SX motor RFJ (EW10A) Reg.nr WWN730

cla
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 mar 2017, 21:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Storvik

Re: Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

Inlägg av cla »

Men om man återgår till morgonens frågor då:
Kortfattat, kommer bilen vara körbar med nya ventiler och ej kompatibel alt ej inparade ventiler?

Alla bilar har ju sina problem för övrigt, hade en cheva där växellådan renoverades vid 16000 mil för ca 30000kr, nya ventiler även där bland annat. Citroën har nu gått 24000 med släp och annat så jag anser det vara väntat att det skulle komma till slut, särskilt utan oljebyten... Det finns säkert al4 lådor som gått betydligt längre än min utan att ha havererat ännu, men de rullar nog på duktig övertid i sånt fall.

Dock håller jag med fullständigt om att ZF gör ruggigt bra lådor!
Storvik, förr Stockholm (norr)
Äger C5 II, 308, AX, Typ-1, Cyklar.

kjells
20 bar
20 bar
Inlägg: 353
Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vestfold

Re: Byta ventiler AL4 låda. Svårt?

Inlägg av kjells »

Jag bytade bara ventilerna. Ingen omprogrammering.
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"