Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

Gäller min C5 II 2007 med 1.6 HDi 110.
Det började med att den ryckte ibland någon gång, för att sedan vid några andra tillfällen även resultera i limp home ("felsäkert läge" dvs nedraget motormoment).
(Limp home försvinner som tur är om man stannar och startar om bilen.)
Hade då in den på Citroenverkstad för att få lite ideer om vad som kunde vara fel (osportsligt jag vet)
Första budet var EGRventilen.
Har efter det bytt EGRventil men bytet påverkade inte problembilden alls, utan det fortsätter som förut.

Numera kan jag ganska lätt framkalla limp home, och då får jag samtidigt felkod P0234, vilket betyder för högt turbotryck i förhållande till börvärde.
Man behöver bara ge sig ut och gasa fullt i typ 10 sekunder på E20 så händer det. Obra när man ska dra husvagn...

Jag har ingen riktigt klockren beskrivning på hur systemet är uppbyggt, men så här tror jag mig förstått att det är:
ECUn pwmar en styrsignal till en elektroventil.
Denna styr hur mycket vacuum som går till VGT-ställdonet på turbon (VGT=variable geometry turbo).
Ställdonet vrider en skiva (på avgassidan av turbon) som i sin tur styr skovlarna så att avgaserna driver på turboaxeln lagom mycket så att avsett laddtryck bildas på luftssidan av turbon.

Jag har några olika tankar kring vad som skulle kunna vara felet:
1. Fel på laddtryckgivaren (visar för mycket)
2. Fel på turbon, typ att VGTn har problem med att ställa sig i rätt läge för önskat laddtryck
3. Fel på elektroventilen som styrk vacuumet till turbons VGTställdon.
4. Fel vacuum till elektroventilen.
5. Läck på vacuum-slang/rör nånstans

Någon som har haft liknande? Funderar var jag ska börja.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

kjells
20 bar
20 bar
Inlägg: 353
Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vestfold

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av kjells »

Har nylig kjøpt min 1.6 HDi, den har akkurat fått byttet turboen pga for høgt turbotrykk, før jeg kjøpte den.

så for punkt 2:
Har lest endel på nettet, og det kan være at sot/skitpartikler sperrer reguleringsmekanismen i turboen pga skitig olje (longlife oljeproblem). Prøv med en innvendig motorvask, ny olja helst på esterbasis (fordi ester renser mye bedre enn mineralolja og har vesentlig høyere flammepunkt. Bl.a. Motul har esterolja) og kjør kortere oljeskiftintervaller. Første gang med esterolje kan det nok hende du bør bytte olje snabbt pga gode renseegenskaper, og raskt skitig olje.
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

Aha, värdefullt att det faktiskt har inträffat att turbon varit orsaken till detta. I o för sig har min bara gått ca 11tmil, men...
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

kjells
20 bar
20 bar
Inlägg: 353
Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vestfold

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av kjells »

1.6 HDi kan ha problemer med carbon build up. Dette pga mye småkjøring og lange oljeskiftintervaller. Også defekte pakninger på common-rail-dysene skaper soting, som igjen vil føre mye karbon i olja, som igjen kan avleire seg hvor som helst i motoren, ofte tetter den oljesila.

Eksempel:
http://www.assuredperformance.ie/assets ... issues.pdf

Mange andre moderne dieseler kan ha samme problem, eks. Toyota D4D, Volvo V70 D5 m.m.
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05

IngmarM
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungälv

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av IngmarM »

Jag har likadan bil och motor, men hade det omvända problemet dvs turbo underboost. Turbon reglerade inte alls och var fast på största volymen, dvs jag fick väldigt dåligt turbotryck vid lägre varv.
Det visade sig vara elektroventilen som styr vacuumet som var kass. Jag bytte den, och sen blev det fart på grejerna!
Ventilen sitter på baksidan motorn, man kommer åt den underifrån (om man tar bort plastsjoket under).

I ditt fall skulle det ju kunna vara så att ventilen har fastnat i öppet läge. Om du drar av vacuumslangen till VGT-ställdonet och istället ansluter en slangbit som du suger i, om ställdonet rör sig lätt och fint så är ju elektroventilen klart misstänkt.

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

kjells skrev:1.6 HDi kan ha problemer med carbon build up. Dette pga mye småkjøring og lange oljeskiftintervaller. Også defekte pakninger på common-rail-dysene skaper soting, som igjen vil føre mye karbon i olja, som igjen kan avleire seg hvor som helst i motoren, ofte tetter den oljesila.

Eksempel:
http://www.assuredperformance.ie/assets ... issues.pdf

Mange andre moderne dieseler kan ha samme problem, eks. Toyota D4D, Volvo V70 D5 m.m.
Ja usch ja, det där har jag sett förut.
Byter kvalitetsolja var 1000mil i min ägo...
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

IngmarM skrev:Jag har likadan bil och motor, men hade det omvända problemet dvs turbo underboost. Turbon reglerade inte alls och var fast på största volymen, dvs jag fick väldigt dåligt turbotryck vid lägre varv.
Det visade sig vara elektroventilen som styr vacuumet som var kass. Jag bytte den, och sen blev det fart på grejerna!
Ventilen sitter på baksidan motorn, man kommer åt den underifrån (om man tar bort plastsjoket under).

I ditt fall skulle det ju kunna vara så att ventilen har fastnat i öppet läge. Om du drar av vacuumslangen till VGT-ställdonet och istället ansluter en slangbit som du suger i, om ställdonet rör sig lätt och fint så är ju elektroventilen klart misstänkt.
Ska kika sen när jag och bilen är på samma plats. Minns att jag kikade häromdagen och såg att vacuumställdonet var indraget max vid tomgång, och när motorn varit avstängd ett tag var den tvärtom. Så vacuum av någon magnitud verkar nå ställdonet i alla fall, mer slutsatser än så kan jag nog inte dra just nu.

Minns du hur ställdonet stod när du hade kass elektroventil?
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

IngmarM
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungälv

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av IngmarM »

Vid noll vacuum är ställdonet i sitt översta läge, vid max vacuum i sitt nedersta. Man suger alltså ner donet. I sitt nedersta läge är turbon inställd för att ge bra tryck vid låga varv. Då varvet ökar så minskar vacuumet och turbinvolymen ökar för att anpassas till den ökande avgasvolymen.

kjells
20 bar
20 bar
Inlägg: 353
Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vestfold

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av kjells »

Fikk ett tips av en Citroen-tekniker i dag, når slike feilmeldinger oppstår. Originalt leverte Garret-turboer er forhåndsinnstilt på max 0,9 bar. De uoriginale er ikke alltid det. Turbotrykket kan justeres på waste-gaten, med vanlig verktøy (10mm fastnøkkel).
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

kjells skrev:Fikk ett tips av en Citroen-tekniker i dag, når slike feilmeldinger oppstår. Originalt leverte Garret-turboer er forhåndsinnstilt på max 0,9 bar. De uoriginale er ikke alltid det. Turbotrykket kan justeres på waste-gaten, med vanlig verktøy (10mm fastnøkkel).
Wastegate? Tror väl inte det finns någon sådan om man har VGT.
Hittade förresten denna citroenskrift om C5 och C8 2005, klart bra att ha.
http://www.c5club.cz/files/navody/2005-C5_C8.pdf
Där nämns lite om turbon på sid 194 och 198, hmm :-).
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

Blir inte många knop i denna fantastiska värmen :D .
Har mest kört med andra bilar och njutit av sommaren.
Mitt fel kvarstår dock (dvs att jag får felkod 0234 så fort jag fullgasar mer än 10 sekunder).

För att återknyta till mina tankar tidigare:
" Jag har några olika tankar kring vad som skulle kunna vara felet:
1. Fel på laddtryckgivaren (visar för mycket)
2. Fel på turbon, typ att VGTn har problem med att ställa sig i rätt läge för önskat laddtryck
3. Fel på elektroventilen som styrk vacuumet till turbons VGTställdon.
4. Fel vacuum till elektroventilen.
5. Läck på vacuum-slang/rör nånstans
"

Här kommer lite uppdateringar.
1:
Fick hem en ny laddtrycksgivare idag. Monterade och provkörde. => samma beteende som med gamla, ger samma felkod och anger att laddtrycket är cirka 2840mbar istället för ECUns önskade ungefär 2200mbar.
, mycket likt hur det var med den gamla givaren.
Slutsats: glöm denna tanke, givaren är ok, eftersom sannolikheten att bägge skulle visa fel (och lika fel) är mycket liiten.
2:
Jag har köpt en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... et-151392/

Och med hjälp av den och texten i tidigare länkade Citroendokument kunde man se att VGT-ställdonet rörde sig sina cirka 12mm när man applicerade runt 0.8 bars undertryck. Dvs det verkar fungera som det ska.
Om den sedan inte rör sig lika fint när avgaserna trycker på ledskenorna i turbon är en kanske en annan sak..?
Men jag tror jag släpper denna tanken så länge. Eller kan det ändå vara knas inne i turbon?


Angående 5:
Sedan har jag provat att köra en sväng med borttagen vacuumslang till turbons VGTställdon. Då blev bilen mycket slö på låga varv, och tja lite piggare på höga varv. Fick ingen felkod om för högt laddtryck, däremot om för lågt laddtryck.
Slutsats: om vacuumet blir för klent (eller inget alls som i detta fall) kan det inte orsaka för högt laddtryck.
Dvs angående tanke 5 så kan ett sådant läckage inte ge för högt laddtryck, däremot för lågt.
Jag glömmer alltså tanke 5.


Kvar på min lista är nog bara elektroventilen och vacuumet till denna.
Ska prova att mäta hur mycket vacuum IN till ventilen det är, får bli mätning på tomgång i och för sig.
Sedan blir det nog att beställa en ventil hos citroen.. hm.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

IngmarM
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungälv

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av IngmarM »

Jag kollade faktiskt aldrig hur mycket Citroën skulle ha för en ventil, jag beställde härifrån:
http://www.eurocarcare.net/fuel-management/1618C9.html

IngmarM
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungälv

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av IngmarM »

Jag köpte en omgång LDS också som de har bra pris på:
http://www.eurocarcare.net/oil-and-flui ... id-da.html

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av youqe »

IngmarM skrev:Jag kollade faktiskt aldrig hur mycket Citroën skulle ha för en ventil, jag beställde härifrån:
http://www.eurocarcare.net/fuel-management/1618C9.html
Tackar för tipset.
Fast vette sjutton om jag vågar köpa en sådan.
Citroens dokumentation säger att min bils ska ha en annan ventil än 1618c9, hmm?
För en C5 II med 1.6 110 med FAP ska det vara PSA art nr 96 529 975 80.

(Ingmar, är din bil en likadan; = C5 II 1.6, tillverkad typ sent 2007 med partikelfilter?)
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

IngmarM
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungälv

Re: Felkod P0234 på C5 II 1.6 HDi

Inlägg av IngmarM »

Jag har en 06:a, annars lika.
Jag utfärdar inga garantier, men vad jag vet så är det den ventilen som skall vara till 1.6-litersdieseln oavsett om den sitter i en Citroën eller Volvo.

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"