Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Janz
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun/Halmstad

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Janz »

Hej igen...
Nu har jag ytterligare förslag på åtgärder från felkoderna.
Magnetventil. Den som sitter med vaccumslangar vid wastegaten. som jag trodde från början. Turbon bygger upp ett visst tryck som ventilen av säkerhetsskäl ska strypa om det blir för bra tryck. Detta gör den alltså när den själv tycker istället för vid högt tryck. Kan vara elkontaktoxid som går att åtgärda enkelt eller en spräckt eller torkad vaccumslang. Till frugans V40 köpte jag en beg magnetventil för en femtilapp och bytte två korta vaccumslangar för nån krona. Så detta behöver inte vara nån ekonomisk katastrof. Men för kallt att stå ute och testa nu. Fel nummer två som kunde påverka insugsluftens temp var en givare som sitter på EGR-ventilen. Kan också vara enkelt att åtgärda. Tredje felet är glapp till anslutningskabeln till LMM. På min Xantia HDi är de sammandragna ordentligt med buntband. Ska nog göra liknande på denna C5.
Ska försöka låna nåt garage och testa lite och sen koppla in Lexia och radera koder och se om de permanent försvinner eller återkommer.
Såå...fortsättning följer
//Janz
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )

Janz
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun/Halmstad

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Janz »

Jag har ju använt min Lexia...
Åkte in till verkstaden för KOSTNADSFÖRSLAG på åtgärder.
Fick INGET kostnadsförslag men väl 1642 kr att betala för FELSÖKNING.
Vllket jag i princip redan visste = pengarna i sjön.
Åkte dit igen förra veckan. Nu fick jag kostnadsförslag på över 7.000kr för åtgärd...!!! (utan garanti att de hittar felet...!!!!!)
Glöm det. Fortfarande hade INGEN lyft på motorhuven. Endast använt diagnosuttaget... SURT...!!!
Så detta fixar jag själv. Kostnad ca 150 kr plus en massa timmar. Vad gör jag?
Byter några vacuumslangar, rensar rent EGR-ventil, byter magnetventil.
Funkar inte bilf*n efter detta ställer jag den på Siljans is...
//Janz
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Lars H »

Egrventilen brukar jävlas. Sitter elektronik i den som ska känna av ventilläge mm. Byte brukar vara det enda som fungerar. I så fall att du måste så köp en ny original (valeo) från Autofrance och spara tusenlappar.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Janz
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun/Halmstad

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Janz »

Mig veterligen är EGR-ventilen en vanlig dum järnklump med en vacuumstyrd ventil och just inget mer. Finns ingen anledning att köpa ny. Elektronik? Ja, en kännare som säger om ventilen är öppen eller stängd.
Jag förstår verkstäder som debiterar 1.000kr i arbetskostnad (MECA) i timmen att just de byter ventil och inte sotar ur.
Men för mig om jag lägger ner en kväll på några timmar så är det bra förtjänst för familjekassan.
Jag tror inte Citroen har besvärligare EGR-ventiler än andra bilar. Hoppas iaf inte...
Janz
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )

eilert
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 apr 2013, 00:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo/Høvik, Norge

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av eilert »

Hei Janz!

Jeg har hatt samme problem med min C5II 2005 2.0 HDi 138 i høst, og bilen var inn og ut av Citroenverksted i Oslo i tre måneder, de prøvde mye og feilen kom tilbake. Først forsvant turboen/effekten under kjøringing som du beskriver og eneste måten var alltid å starte motoren igjen, gjerne i fart. Men så en dag
(22. september) stoppet/døde motoren helt, og bergingsbil måtte tilkalles. Da ble EGR ventil byttet og motoren startet igjen, men feilen kom tilbake etter 30 minutters kjøring...
Etter mange lange besøk hos verkstedet og etter først å ha byttet vacumpumpe (i/ved turboen) uten at det at det ble bedre, ble denne skiftet tilbake til den gamle og de byttet en "magnet ventil", og 19. desember 2012 fikk jeg bilen igjen og siden har alt vært som nomalt med motoren!!!

Så løsningen din kan også være å bytte denne magnetventilen som du selv beskriver, en sikkerhetsventil ved/på turboen slik jeg forsto det...
Jeg vet dessverre ikke så mye om motor, og må bare høre på de har fortalt meg på verkstedet.

Håper dette kan være til hjelp!
Lykke til!

-Erlend;
1986 2CV6 Charleston
1987 2CV6 Club
2005 C5 2.0 HDi SX Break
2003 C3 1.1 SX

"En bil er ikke bare summen av masse deler..." - André Citroën

Janz
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun/Halmstad

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Janz »

Hej Erlend...
Intressant att fler upplevt problemet. Men ändå är det förvånansvärt tyst på detta forum om detta problem.
Så många kanske betalar dyrt till sina verkstäder att leka och experimentera och debitera var och vad felet kan vara.
Och vissa bara finner sig i detta att betala för något som inte blir bra.
Jag ska ge bilen en sista chans så fort det blir varmare ute.
Annars kommer bilen att säljas ganska omgående...
//Janz
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )

eilert
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 apr 2013, 00:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo/Høvik, Norge

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av eilert »

Hei!

Håper det ordner seg for deg og at kjøregleden kommer tilbake!

Jeg var inne på forumet i høst da bilen stoppet og lette etter tråder om tema uten å finne noen ting, trodde heller ikke at verkstedet skulle bruke så lang tid. For min del stoppet jo bilen på lang tur og dermed ble det en forsikringssak, og godt var det!

-Erlend;
1986 2CV6 Charleston
1987 2CV6 Club
2005 C5 2.0 HDi SX Break
2003 C3 1.1 SX

"En bil er ikke bare summen av masse deler..." - André Citroën

Ceå
10 bar
10 bar
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 jan 2007, 14:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ryd

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Ceå »

Hej Janz!
Har du fått klarhet i vad felet på din bil besår av, jag har en 2,2 HDi:a -07 som beter sig som din ungefär, tappar minst 50 Hk plötsligt över 2000 varv, stannar jag, slår av tändning och väntar tills huvuddatorn slår av, startar om och allt är frid och fröjd igen, håller jag motorvarvet under 2000 så går och drar den helt OK. Men har man 1500 kg på kroken vill man ofta varva lite högre före växling och då klipper den av direkt.
Har kollat med Lexian och fått fram två felkoder P2565 flyktigt fel, lägessignal turbo 2-ventil (VT2) för hög spänning och felkod P0299 flyktigt fel, reglering turbotryck under börvärdet.
Frågan är då var sitter de eller den givare som styr dessa funktioner som ger dessa felaktiga signaler.
Det är som du skrev tidigare inte många som haft detta problem.

MVH. Ceå.

Tor
40 bar
40 bar
Inlägg: 449
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:47
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gävle

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Tor »

Janz skrev:Mig veterligen är EGR-ventilen en vanlig dum järnklump med en vacuumstyrd ventil och just inget mer. Finns ingen anledning att köpa ny. Elektronik? Ja, en kännare som säger om ventilen är öppen eller stängd.
Jag förstår verkstäder som debiterar 1.000kr i arbetskostnad (MECA) i timmen att just de byter ventil och inte sotar ur.
Men för mig om jag lägger ner en kväll på några timmar så är det bra förtjänst för familjekassan.
Jag tror inte Citroen har besvärligare EGR-ventiler än andra bilar. Hoppas iaf inte...
Janz
Egr ventilen du beskriver försvann för många år sen, alla moderna dieslar har en aluminium/plastgrunka med gott om elektronik i sig :? , ett vanligt fel att dom går sönder på moderna dieslar. Förra veckan fick 2 i min bekantskapkrets byta egr ventil, en Peugeot HDi 08a 7500 mil och en WV passat 10a 10000 mil..
Har C4 2021 , Citroën B11 49a, Simca 1000 65a , Talbot Samba cabriolet 84a.
Har haft C3 Aircross 2020, X5 HDi 180 2016, Cactus 2018, Bx,Zx,Xsara x5,Xantia,Picasso, C5 x3, Evasion, C4 Picasso x 2, C4 Grand Picasso och 4st Xm Tct och ca 45 bilar av andra märken .

Janz
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun/Halmstad

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Janz »

Hej CeÅ och Tor...
Jag fick alltså ett oförskämt kostnadsförslag på auktoriserad verkstad i Borlänge för att åtgärda felet att skiten slår ifrån och blir orkeslös.
De öppnade inte ens motorhuven. Bara diagnosuttaget.
Kostnadsförslaget var att byta EGR-ventil, uppdatera programvaran, byta turbotryckmagnetventil. Summa över 7.000kr och INGEN garanti att de hittat felet...!!!
Jag har raderat alla fel i Lexia som lästes som temporärara.
Bilen kördes ca 500mil. Bilen klipper helst av i uppförsbacke när den inte fått full motortemp på vatten och olja.
Så jag försov mig på besiktningsdagen i Borlänge (bor i Falun) och det blev race mot klockan.
Bilen klippte av tre gånger på väg till Borlänge. Första gången i backen vid utfarten, andra gången i backen vid Ornäs, tredje gången vid omkörning. Inte f*n stannade jag och vred av tändningen. Jag gjorde det i farten. Då tänder den trekantiga ESRlampan och bilen blir lite extra vinglig, men det går framåt i normal fart.
Bilprovningen kopplade på diagnosuttaget och P0002 dök upp vilket jag sett hemma också tidigare.
Alltså låååågt bränsletryck. Troligen bränsletryckregulatorn. Jag ser att det är aningen blött runt omkring nån koppling och ska först lokalisera om det är nån läcka som släpper ut tryck för bränslet. Även byta bränslefilter. Sen nollar jag med Lexia och hoppas bilen funkar som den ska och Bilprovningen släpper igenom bilen.
En sak är då säker: Lita inte en sekund på auktoriserad verkstad i Borlänge...!!!
...och givetvis märks ett dylik fel ännu mer om man använder gaspedalen utan ägg därunder eller använder släpvagn/husvagn.
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )

Tor
40 bar
40 bar
Inlägg: 449
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:47
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gävle

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Tor »

Är bränslefiltret bytt? kan bli många konstiga felmeddelanden om det börjar bli dåligt..
Har C4 2021 , Citroën B11 49a, Simca 1000 65a , Talbot Samba cabriolet 84a.
Har haft C3 Aircross 2020, X5 HDi 180 2016, Cactus 2018, Bx,Zx,Xsara x5,Xantia,Picasso, C5 x3, Evasion, C4 Picasso x 2, C4 Grand Picasso och 4st Xm Tct och ca 45 bilar av andra märken .

Eltempogigante
Inlägg: 40
Blev medlem: 13 feb 2013, 18:11
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Eltempogigante »

Intressant tråd jag följer den med intresse eftersom jag har samma problem med min bil tappar
all kraft i en uppförsbacke eller vid gaspådrag startar man om bilen så är den ok igen.
bilen hackar också precis som man skulle köra på för hög växel gasar man på så
försvinner det.

Premio
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 14:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Premio »

Hej alla.

Jag har en c5 -01hdi som var felsökt av citroen verkstad med samma problem som era men den började även att stanna på tomgång. Verkstaden sa att det var bränslepumpen som byttes med samma resultat som tidigare! Tog hem bilen och började själv felsöka med lexia och hittade att bilen hadde för högt bränsletryck! Kollade returledningen vid tanken och det kom inget bränsle tillbaka till tanken. Det var helt enkelt stopp i returen vilket gjorde att det blev för högt tryck i systemet. Blåste rent och nu går bilen som en klocka efter det. Hoppas att det kan hjälpa.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Sv: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av Ford Prefect »

Reklamerade du bränslepumpsbytet?

Det verkade vara ett byte som inte var nödvändigt...

Skickat från min HTC Desire X via Tapatalk 2
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

elskeluftfjæring
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mar 2013, 19:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tappar effekt C5 2,0 HDi 138

Inlägg av elskeluftfjæring »

En kamerat av meg hadde mye av de samme problemene og symptomene.. Det viste seg å være en ledning ut fra hjernen som var gåen. Usikler på hvilken. Men va antipoll.lampe og dårlig effekt på motor.

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"