Egr-ventil HDi.

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Jag har ju blivit med C5 igen, en 2.0 HDi. När jag köpte den så pluggade jag naturligtvis in min blåtandsdongel och läste av felkoder. Den hade en felkod på EGR-ventilen, så jag prutade ner priset 5000:- p.g.a. detta. Nu har jag fått fart på min Lexia och kollade lite på förmiddagen. Den säger "Permanent fel" på EGR, och dessutom att den sitter fast mekaniskt.
Jag provade då att testköra ventilen. Det stod i Lexia att man skulle höra ett knäppande ljud från ventilen, och det gjorde jag ju. Knäpper det om den även om den kärvat ihop?

Ska man ändå lita på att felmeddelandet är rätt, och att den verkligen sitter fast? Jag har hittat flera egr-ventiler på Ebay för ca. 140 pund. Så frågan är då om jag bara ska köpa en ny eller om det går att fixa den gamla? Tvätta rent t.ex..
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av Johan Jatko »

Det kan lika gärna vara som så att själva ventilen fungerar som den ska, men det finns även en integrerad lägesgivare som ofta brukar börja fela. Har fått byta ut min ventil pga detta fel.
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Johan Jatko skrev:Det kan lika gärna vara som så att själva ventilen fungerar som den ska, men det finns även en integrerad lägesgivare som ofta brukar börja fela. Har fått byta ut min ventil pga detta fel.
Aha. Ja så kan det ju vara. Kanske lika bra att beställa en ny ventil.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Sådär, nu har jag fått min nya ventil från England. 1733:- blev det med frakt. Lite skillnad mot Mekonomens 3199:-.
Är det nån som bytt denna ventil? Sedre vill ju att man ska ta bort hela paketet med avgaskylare och egr-ventil, medan Haynes tycker att man kan ta bort bara egr-ventilen löst. Vilket är enklast?

Annars har jag koll på alla skruvar som håller den, utom möjligen insexskruven som sitter rakt underifrån. Är den bökig att komma åt? Man får precis fingret på den. Det är den enda skruv jag oroar mig för, finns det nåt speciellt knep, eller kommer man åt den med insexnyckel?

Det är säker inga problem, men det skulle vara kul att höra det av någon som bytt på sin.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av Lundin B »

Se till att ligga bekvämt, för ligga måste man, på mage på motorn, dvs en madrass eller liknande är bra, allting kommer man åt enklast uppifrån. en bra spegel är bra att ha, EGR är inte sååå svår, inte om man jämför med glödstiften.. :roll: Den går att ta loss utan att ta loss egr-kylaren.

Insexskruven räcker det med att lossa för att få loss den, sitter i ett avlångt spår.

En portion tålamod är bra att ladda upp med också !! :mrgreen: :mrgreen:
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Sådär. Idag tyckte jag att jag glott tillräckligt på ventilen på rumsbordet och kom mig äntligen för med att byta.
Det var faktiskt inga konstigheter alls. Det enda som strulade var att jag var tvungen att rensa gängan i ett av skruvhålen. Det var stört omöjligt att få en av skruvarna som håller röret till insuget att ta gäng. Hela jobbet var klart på mindre än en och en halv timme, trots att jag och kompisen tog det väldigt lugnt.

Det jag kan säga är att utan en sån här 10mm http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... lex-11326/ hade det nog tagit nån timme längre. Den underlättade otroligt. Hur lätt som helst att komma åt alla skruvarna.

Den gamla ventilen satt inte helt fast, men kärvade så den inte kunde stänga helt. Den har alltså stått öppen lite grand hela tiden.

Och bilen går bra också.. Förut hade jag en viss tvekan vid gaspådrag från tomgång, och nåt småryck ibland, det verkar vara borta nu.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Jag har kört ett tag nu och bilen har gått som en klocka. Fick för mig att kolla om det fortfarade var tomt på felkoder. Det var det ju inte...felkoden på EGR-ventilen var tillbaka. Trött blev man..
Jag kollade med min blåtandsdongel och telefonen. Nyss gick jag ut med Lexian för att se om det gick att gräva djupare med den. Jag hittade en meny där det stod nåt om programmering vid utbyte av reservdelar. Och mycket riktigt fanns en meny där det stod att man måste initiera EGR-ventilen vid utbyte, annars kunde felkoderna komma tillbaka. Jag gjorde en initiering och så får vi se hur det blev.. Nånting hände i alla fall, eftersom motorlampan tändes tillsammans med det fruktade "Antipollution fault" i displayen. Det stod i Lexian att man måste radera felkoderna efter initieringen, så jag gjorde det, och då slocknade alla felmeddelanden.
Ni som bytt EGR, hur gjorde ni med det med initiering?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av Johan Jatko »

Hoppsan, kom på mig själv att jag nog borde ha skrivit att den nya egr-ventilen måste initieras. :oops:
Fick själv låta en verkstad initiera min ventil när jag hade bytt den själv, så jag visste ju om det...
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av peterlan »

Johan Jatko skrev:Hoppsan, kom på mig själv att jag nog borde ha skrivit att den nya egr-ventilen måste initieras. :oops:
Fick själv låta en verkstad initiera min ventil när jag hade bytt den själv, så jag visste ju om det...
Haha, där ser man. Det är inte lätt att komma ihåg allt. F.ö. hade jag ju redan innan bytet i bakhuvudet att jag läst nånstans om initiering, men valde tydligen att glömma bort det.

I vilket fall så står det ju nu i tråden, och ifall nån framöver ska byta egr så kommer dom förhoppningsvis att söka på forumet, och då hittar dom ju tråden.

Kan även säga att den där Lexian jag köpte har betalat sig själv flera gånger om redan.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

sandzo
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 apr 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av sandzo »

Hej, är ny på denna forum, har lite bekymmer med vissa felkoder från besiktningen, de lyder
P0401 Avgasrecirkulationsflöde A otillräckligt registrerat
P0409 Avgasrecirkulationsgivarkrets A
P1162 Bilspecifik
P0490 Avgasrecirkulation styrkrets A hög signal

Behöver hjälp med dessa, tror detta kan ha med egr ventilen att göra

pflodin
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 aug 2003, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundsvall

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av pflodin »

jag pluggade egr ventilen på min 2,0 HDi, bättre svar på gas, inga småryck länger och oljan blir inte lika skitig. har haft så i flera år utan några sura miner hos bilprovningen....

/peter

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av Göran W »

pflodin skrev:jag pluggade egr ventilen på min 2,0 HDi, bättre svar på gas, inga småryck länger och oljan blir inte lika skitig. har haft så i flera år utan några sura miner hos bilprovningen....
Jag förutsätter att du har en bil av 2003 års modell eller äldre som INTE omfattas av kravet på läsning av felkoder? Från 2004 innebär det ALLTID ombesiktning om det finns avgasrelaterade felkoder! (bensindrivna fordon f.o.m. 2002 års modell)
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

sandzo
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 apr 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av sandzo »

Ja min är utav 2006 års modell.

pflodin
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 aug 2003, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundsvall

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av pflodin »

Göran W skrev:
pflodin skrev:jag pluggade egr ventilen på min 2,0 HDi, bättre svar på gas, inga småryck länger och oljan blir inte lika skitig. har haft så i flera år utan några sura miner hos bilprovningen....
Jag förutsätter att du har en bil av 2003 års modell eller äldre som INTE omfattas av kravet på läsning av felkoder? Från 2004 innebär det ALLTID ombesiktning om det finns avgasrelaterade felkoder! (bensindrivna fordon f.o.m. 2002 års modell)
2005 HDi 2,0, pluggade egr ventilen med en packning utan hål (plåt) , inga felkoder hittills ( kollat med lexia)

/peter

sandzo
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 apr 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Egr-ventil HDi.

Inlägg av sandzo »

pflodin skrev:
Göran W skrev:
pflodin skrev:jag pluggade egr ventilen på min 2,0 HDi, bättre svar på gas, inga småryck länger och oljan blir inte lika skitig. har haft så i flera år utan några sura miner hos bilprovningen....
Jag förutsätter att du har en bil av 2003 års modell eller äldre som INTE omfattas av kravet på läsning av felkoder? Från 2004 innebär det ALLTID ombesiktning om det finns avgasrelaterade felkoder! (bensindrivna fordon f.o.m. 2002 års modell)
2005 HDi 2,0, pluggade egr ventilen med en packning utan hål (plåt) , inga felkoder hittills ( kollat med lexia)

/peter[/quote


Jag undrar var man kan köpa den här Lexian, finns det någon bra och billig variant?

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"