Diesel lekkasje ved innsprøytningen ??

C5 Serie I och II - Motor och drivning
Datsurb
Medlem i SCK?: Nej

Diesel lekkasje ved innsprøytningen ??

Inläggav Datsurb » 10 sep 2017, 19:49

Sjekket oljen i dag op min C5 2006 1.6CDI, og etterfylte en skvett. Startet opp motoren med panseret oppe, og hørte en "fislelyd" som kom støtvis. Fant ut at det kom fra det jeg kaller "injectoren" ved 3.sylinder fra venster. Så ut som det var et lite hull i godset rett ved siden av injektoren hvor det kom ut dieseldamp. Luktet stramt og litt svidd på en måte.

Noen som vet om dette er komplisert og dyrt, eller er det en "gjør det selv jobb"?

Vet at det har vært slik en stund, siden samme lukten har kommet inni i kupeen når jeg kjører i kø. Har også "anti pollution fault" som kommer og går, og som jeg har planlagt fikset om litt. Bilen har stort sett gått greit, men den dropper i effekt ved 3000rpm, for så å komme seg igjen etter 2-3 sek.

Vet ikke om dette har sammenheng med samme feil.

Taklnemlig for svar.

Espen Brustad

Datsurb

Re: Diesel lekkasje ved innsprøytningen ??

Inläggav Datsurb » 12 sep 2017, 18:14

Ikke for mange svar her, men jeg tror å ha funnet svaret på dette selv.
Under hver enkelt dieselinjector sitter det en kobberpakning som kan ryke. Da kommer det opp diesel/eksos ved siden av selve injectoren.
Verksted 1 skal ha 2500,- for å skifte den ene pakningen, mens verksted 2 skal ha 4000,- for å skifte alle 4. Litt i tvil om hvor ofte slike pakninger ryker, og om det vil skje på noen av de andre injectorene. Det smarteste er nok å få alle skiftet, men det frister ikke å legge ut såpass ekstra hvis det er helt unødvendig.

Espen

citrofil
10 bar
10 bar

Inläggav citrofil » 12 sep 2017, 18:57

Hei!
Hvis et verksted kan gi en pris på kr.4000 for å bytte på alle fire og gir deg prisgaranti, så kjør på!
Det er ikke bare,bare å demontere injectorene hvis man ikke vet hva man gjør. Det kreves spesial-verktøy.
Men; tror det er det samme verktøyet som brukes på flere merker, så er verkstedet seriøst så bør det gå bra.

Man kan ikke drive med "slegge-mekk" i den avdelingen, da kan noe knekke av og toppen må demonteres for å komme videre.

Mvh.
Bjørn Egil

Användarvisningsbild
gunnarw
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav gunnarw » 12 sep 2017, 20:36

Har: C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / Honda Innova 125i Bild / Honda NSS250A
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | DSSMCXBXXM

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"