Tvärgående framvagnsbalk?
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Tvärgående framvagnsbalk?
Är den tvärgående bryggan/balken under motorn samma på alla BX:ar eller skiljer det mellan olika modeller? Någon som vet? Funderar om det är idé att plocka den från reservdelsbilen. Den ser ut att vara frisk och inte så mycket skador på den. Jag har en "BX-parts list" men hittar inte balken på den.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Activa
- Inlägg: 3727
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
16 och 19 har samma balk , 14 har 2 olika beroende på motor före eller efter -88
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Det är en -90
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Jag tycker det luktar garagetråd här
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Hmm. Just nu är det blå hallen som gäller även om den var grå idag. Men förhoppningsvis ska det bli ett garage men om det blir någon tråd återstår att se. Tråden torde spinnas så långsamt att det vore roligare att titta på när målarfärg torkar.
Men några inlägg då och då blir det nog och då mest för att ställa frågor till den samlade kunskapen om Citroen. Tanken är att jag ska hålla bilen rullande och renovera del för del. River jag ner hela bilen för helrenovering är nog risken att jag ledsnar.
/Mats
Men några inlägg då och då blir det nog och då mest för att ställa frågor till den samlade kunskapen om Citroen. Tanken är att jag ska hålla bilen rullande och renovera del för del. River jag ner hela bilen för helrenovering är nog risken att jag ledsnar.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Är balken på senare BX 14 likadan som på 16 och 19? Det är en 14 jag har.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Blå hallen låter fint! Hur mycket har du tänkt göra åt den? Ny lack ryktas det om... Ska du göra nåt åt motorn?senmathal skrev: ↑27 maj 2017, 20:45Hmm. Just nu är det blå hallen som gäller även om den var grå idag. Men förhoppningsvis ska det bli ett garage men om det blir någon tråd återstår att se. Tråden torde spinnas så långsamt att det vore roligare att titta på när målarfärg torkar.
Men några inlägg då och då blir det nog och då mest för att ställa frågor till den samlade kunskapen om Citroen. Tanken är att jag ska hålla bilen rullande och renovera del för del. River jag ner hela bilen för helrenovering är nog risken att jag ledsnar.
/Mats
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Det blir lite eftersom och som andan faller på. Motorn verkar så här långt vara i gott skick så i nuläget planerar jag inte mer än kamremsbyte nu i sommar. Den har bra avgasvärden drar inte olja och ryker inte. Kompressionen är i alla fall som den ska, jämn och hög.
En del rost på undersidan måste åtgärdas även om det inte är särskilt mycket. Det som finns är vid bakre infästningen av den omtalade tvärbalken. Lite knepigt att laga då det går ut mot tröskeln och där sitter ju plastkjolar som inte gillar värme. Sedan är det något litet hål i ett hjulhus fram och innanför tankluckan på bakskärmen.
Jag ska också byta ut ett par dörrar. En har en rejäl buckla och en har lite rost längst ner i bakre hörnet. Eftersom jag har helt rostfria dörrar i bra skick så byter jag dom. I första hand lackar jag dom lösa innan jag sätter dit dom. Även en framskärm som är lite stukad ska bytas. Sedan någon gång i framtiden blir det kanske en hellackering. Men vis av tidigare uppgivna projekt tar jag det lite eftersom och ser till att bilen hålls rullande. En tanke är att plocka loss delar från reservdelsbilarna och renovera dom. T. ex ta bort länkarmarna fram och byta bussningar och måla upp dom. Men jag siktar inte på något nyskick på underredet utan hel och snygg. Däremot byta bussningar och gummidetaljer. Vill att bilen ska kännas tajt och och osliten när man kär den. Lite Wheeler Dealer-nivå på renoveringen kanske man skulle kunna säga.
Just nu håller jag på att skaffa delar till AC:n som jag ska försöka få liv i. Ett mål är att allt på bilen ska fungera som den dag den lämnade fabriken. Och just nu är det väl i stort sett bara AC:n och centrallåset på vänster bakdörr som inte fungerar. Som du kanske sett i annan tråd är den ju skapligt utrustad med skinnklädsel taklucka och AC förutom ABS men det hade ju alla 16 Valve i Sverige. Utrustningsnivån var det som avgjorde att jag till slut köpte bilen som varit på Blocket i flera omgångar.
Oj vad långt det här blev...
/Mats
En del rost på undersidan måste åtgärdas även om det inte är särskilt mycket. Det som finns är vid bakre infästningen av den omtalade tvärbalken. Lite knepigt att laga då det går ut mot tröskeln och där sitter ju plastkjolar som inte gillar värme. Sedan är det något litet hål i ett hjulhus fram och innanför tankluckan på bakskärmen.
Jag ska också byta ut ett par dörrar. En har en rejäl buckla och en har lite rost längst ner i bakre hörnet. Eftersom jag har helt rostfria dörrar i bra skick så byter jag dom. I första hand lackar jag dom lösa innan jag sätter dit dom. Även en framskärm som är lite stukad ska bytas. Sedan någon gång i framtiden blir det kanske en hellackering. Men vis av tidigare uppgivna projekt tar jag det lite eftersom och ser till att bilen hålls rullande. En tanke är att plocka loss delar från reservdelsbilarna och renovera dom. T. ex ta bort länkarmarna fram och byta bussningar och måla upp dom. Men jag siktar inte på något nyskick på underredet utan hel och snygg. Däremot byta bussningar och gummidetaljer. Vill att bilen ska kännas tajt och och osliten när man kär den. Lite Wheeler Dealer-nivå på renoveringen kanske man skulle kunna säga.
Just nu håller jag på att skaffa delar till AC:n som jag ska försöka få liv i. Ett mål är att allt på bilen ska fungera som den dag den lämnade fabriken. Och just nu är det väl i stort sett bara AC:n och centrallåset på vänster bakdörr som inte fungerar. Som du kanske sett i annan tråd är den ju skapligt utrustad med skinnklädsel taklucka och AC förutom ABS men det hade ju alla 16 Valve i Sverige. Utrustningsnivån var det som avgjorde att jag till slut köpte bilen som varit på Blocket i flera omgångar.
Oj vad långt det här blev...
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Det är bara intressant att höra om vilka jobb du har framför dig men det kanske känns som en lång lista när man börjar skriva ner allt man har tänkt sig. Men det är nog en god idé att ha det som ett rullande projekt om man inte har nåt annat kul att köra med åtminstone. Låter vettigt om man har reservdelar att renovera så man snabbt kan byta och inte blir stående så länge. Jag har t ex en FDV som skulle behöva göras vid men det får jag se när det passar. Servoassistansen kommer inte och går så det går ju lättare att leva med då. Jag har nog liknande jobb som jag skulle behöva göra. Inte nån större rost verkar det som. Dock ett oljeläckage som Bilprovningen inte gillade så det ska jag försöka hitta. Verkar som att det fuktar vid FDVn så förhoppningsvis räcker det med nya tätningar där. Några nya rör behövs också. Jag hade flipprande centrallås i vinter så det behöver ses över. Vänster bakdörr måste jag också låsa manuellt.
Jo, jag har nog läst flera annonser med din BX tror jag innan du köpte den. Har för mig att främre stötfångaren hängde på den, men det kanske du har åtgärdat nu?
Det finns ju en gammal garagetråd om en BX GTI som är intressant. En minimibudgetvariant för att få den i trafik vill jag minnas.
Jo, jag har nog läst flera annonser med din BX tror jag innan du köpte den. Har för mig att främre stötfångaren hängde på den, men det kanske du har åtgärdat nu?
Det finns ju en gammal garagetråd om en BX GTI som är intressant. En minimibudgetvariant för att få den i trafik vill jag minnas.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Dessa två fel är nog bara ett enda: Trög låskista i vänster bakdörr. ("Detta är standard", skulle Kjell H ha sagt.)
Ta loss dörrinredningen, ta loss alla stänger och plocka ur låskistan, gör ren den, fetta in noga (gärna med fettspray) medan du bänder på alla axel-glapp, och se till att allt därefter löper lätt i låskistan. Återmontera.
Då har du nog åtgärdat båda problemen för bilens livstid !
Mickel
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Tvärgående framvagnsbalk?
Kul att det finns några till som håller sina BX:ar igångLeRobert skrev: ↑28 maj 2017, 15:00
Jo, jag har nog läst flera annonser med din BX tror jag innan du köpte den. Har för mig att främre stötfångaren hängde på den, men det kanske du har åtgärdat nu?
Det finns ju en gammal garagetråd om en BX GTI som är intressant. En minimibudgetvariant för att få den i trafik vill jag minnas.
Jo stötfångaren såg lite ledsen ut på bilderna i annonsen. Men nu ser det bättre ut Överhuvudtaget såg den lite risigare ut än den var i verkligheten. Efter bara lite städning och andra smågrejer blev det en helt annan bil. Skinnklädseln är t. ex. så gott som felfri och hela inredningen är väldigt fin och oskadad. Däremot är det mycket småbucklor typ dörruppslag på den plus en rejält bucklig dörr. Men nu har jag friska rostfria dörrar med mycket färre och mindre bucklor. Jag har även mest för skoj skull polerat den med förvånansvärt gott resultat.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948