Får inte till ABS:en

Allmänna frågor om BX
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

ABS lampan har tänts i hastigheter under 50 det vill säga alltid när jag åker iväg. Däremot går lampan att släcka om jag vrider av tändningen till och från i fart. Då har den varit släckt tills jag kommer ner under 50 km/h igen.

När jag mäter resistensen på givarna är alla runt 1000 ohm och ingen kontakt mot jord. När jag däremot mätt spänningen över givarna och snurrat på hjulet har jag bara fått något mätbart utslag bak. Nu kollade jag lite fram och upptäckte att avståndet till kransen vara rätt stor. Över 1,5 mm. Detta går dock att justera trots att de manualer jag hittat säger att spelet ej är justerbart. Givaren sitter i ett lite rör med en stoppskruv på sidan som går att öppna och sedan kan givaren skjutas närmare kransen. Detta har jag gjort och då fick jag utslag på V-mätaren även fram men lampan tänds ändå. Skillnaden är att jag mu måste köra över 80 för att kunna släcka lampan genom att slå av tändningen.

Kan givarna vara felande trots rätt resistans och ingen kortis i dom?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
mablom
10 bar
10 bar
Inlägg: 160
Blev medlem: 15 dec 2002, 11:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av mablom »

Sprucken abs ring, tror jag.
Har: Citroen C5 III 2,0 HDi -12, C4 1,6 HDi -09, CX Prestige T2-88
Haft: Renault Laguna 2,0 HDi-10,Peugeot 607-01 V6,Xantia-96 2,0 16V,BX-84 16-TRS, Volvo, 142,244,944

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Jag får byta ringarna som nästa steg.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Gav mig på att byta ABS-ringarna idag men det var svårare än jag trott. Försökte först att försiktigt knacka på bort ringen från den den vänstra knuten. Då den inte lossnade knackade jag lite mindre försiktigt i kanten med en huggmejsel. När inte heller det gav något märkbart resultat kapade jag ett spår i ringen med vinkelslipen för att om möjligt spräcka den. Efter idogt hamrande med allt tyngre redskap gav jag upp att försöka få loss ringen med axeln kvar på bilen. Då det var vänster sida drog jag ut hela axeln ur lådan och fortsatte att hamra med det enda resultatet att ytterknuten lossnade. Hamrade även på tänderna runt hala knuten för att få den att släppa och även hamra ut den så att den skull bli större.

Nu tog jag in den i källaren och hamrade på med en ännu större hammare. Sedan värmde jag kransen med gasolbrännare med stort munstycke. Hamrade en stund till runt hela ringen men mest där jag snittat upp den. Ingenting hände, inte det minsta antydan till att den skulle släppa. Nu börjar jag ge upp hoppet och struntar i knuten som ändå var lite glapp. Tog vinkelslipen och jackade upp rejält några cm ifrån det första jacket.

Nu skulle den så äntligen släppa. Tog i med minisläggan och dundrade på så gnistorna rök men pyttsan. Ringen rubbade sig inte en tusendels mm. Nu börjar jag att tror att tänderna är gjutna i själva knuten. Kan det vara så?

/Mast
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

cittroman
20 bar
20 bar
Inlägg: 202
Blev medlem: 13 nov 2002, 20:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ljusne/Sweden

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av cittroman »

Hej Mats!
Om det är originalknutar så är det gjutna kransar.
Eftermarknad kan man välja knutar med gjutna kransar (lite dyrare) eller med påpressade kransar (billigare)
På gamle svarten sitter det ganska nya knutar med påpressade kransar.

// Mattias
Ljusblå metallic C5 KB HDi 110 Röd BX 16v -88 Grå met BX 16v -90 Röd met Xantia TCT Activa -99 Grå met BX millesime -92 Vit BX 19 TRI -88 Blå met Land Rover Discovery 1 ES V8 -96"

Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av Öglan »

Om det är gjutna kransar kan de då vara spruckna? Kan bara bispringa med att Haynes skriver att gapet mellan sensor och kransen skall vara mellan 0,3 och 1 mm fram 0,5 och 1 mm bak.

cittroman
20 bar
20 bar
Inlägg: 202
Blev medlem: 13 nov 2002, 20:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ljusne/Sweden

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av cittroman »

Gjutna kransar spricker inte då dom är ett med knuten. Dom "försvinner" sakta med åren (rost) tillslut så finns det för lite material kvar för att givarna skall kunna göra sitt jobb.
Ljusblå metallic C5 KB HDi 110 Röd BX 16v -88 Grå met BX 16v -90 Röd met Xantia TCT Activa -99 Grå met BX millesime -92 Vit BX 19 TRI -88 Blå met Land Rover Discovery 1 ES V8 -96"

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Hej Mattias!

Nya knutar och nya klapperstag. Filket fynd jag gjort :) Det känns lite tvehågset att demontera den gamle. Men att bli organdonator till ett bra objekt är ju ändå ett värdigt slut på något sätt. Den har ju fått göra tjänst längre än de flesta BX:ar

Jag insåg igår kväll att det nog inte var någon lös ring på knuten. Nu sitter vänster drivaxel från gamle svarten på den röda. När jag granskade kransen på den såg man tydligt att den var ditpressad, såg helt annorlunda ut på den. Har alltså ägnat några timmar åt att försöka få bort en krans om var gjuten. Hade nog fått banka länge innan den släppt :)

Efter bytet är signalen mycket starkare. Det steg från 0,1 V till 0,4 V vid samma varvtal på hjulet. Nu är det bara att flytta över höger drivaxel och hoppas att lampan slocknar. Förhoppningsvis har jag också fyra fungerande givare till framhjulen. Vet inte om det finns något alternativ som passar där. Bak verkar Xantias givare passa alldeles utmärkt. Med tiden ska jag nog montera kontakter från en Xantia under baksätet.

Ska åka in på ombesiktning med den röda idag. Fick dock ingen anmärkning på den lysande ABS-lampan utan på ett hjullager. Vet inte om dom struntade i lampan eller om dom inte såg den. Ska faktiskt fråga idag.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Trots bra signal från framhjulen tänds lampan så fort jag börjar köra bilen så nu har jag inriktat mitt felsökande mot bakhjulens givare. Mätte på nytt signalen där och kan nog konstatera att den är för låg på båda sidor. Ska vara 0,1 V vid c:a 1 hjulvarv per sekund. Vid det varvtalet får jag inger mätbart alls och om jag snurrar det snabbaste jag kan blir det som bäst 0,1 V. Vid samma varvtal fram får jag nog i alla fall 0,4 V

Det märkliga är att givarna verkar hela med rätt motstånd och ingen kontakt med gjord eller mot kärnan i givaren. På ena sidan är det ett helt nytt lager och givaren ser ut att vara nyligen bytt och förmodligen från en Xantia. Även avståndet mellan givare och gräns är gott och väl inom toleransen. Kan inte förstå det på annat sätt än att givarna är dåliga trots att dom ser ok ut vid uppmätning.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av Öglan »

Jag tror att du behöver ett oscilloskop för att mäta en sådan givare på riktig. Kan inte en annan del vara boven i dramat? Kanske finns det abs ringar med olika antal tänder? Dåliga ledningar till styrboxen? Själva styrboxen? Övervakar styrboxen trycket i abs blocket? Är det rätt sorts givare?

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Enligt Citroens egen verkstadsmanual ska man kunna mäta givaren med spänningsmätare. Att det är en givare kan jag inte vara helt säker på men allt pekar på det. Jag har även mätt direkt på kontakten i styrboxen så ledningarna verkar vara ok. Är det fel i ABS-datorn eller i Hydraulblocket borde rimligen lampan lysa även innan jag börjar köra bilen men den slocknar strax efter att motorn startat. Dessutom slocknar lampan och håller sig släckt om jag slår av och på tändningen i över 80 km/h för att tändas när jag kommer under 80 km/h detta upprepar sig regelmässigt varje gång jag testar. Alltså är felet hastighetsberoende och då torde det knappast kunna vara annat än givarna eller ledningarna mellan givare och dator. Och ledningarna verkar ju hela. Jag har även testat med en annan dator med exakt samma resultat.

Jag har beställt en givare från Skruvat bara för att se om det är någon skillnad på en helt ny givare. Är det det så beställer jag en givare till.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

D.C
70 bar
70 bar
Inlägg: 1005
Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Gbg-C

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av D.C »

Hej Citraväner!

senmathal, om jag förstått riktigt mäter du spänningen över sensor-stiften i stickproppen vilket ansluts till intaget i ABS-ECUn riktigt så?

Vid den mätpunkten moste spänningen ligga >>0.5volt helst närmare 0.7Volt. Mätningen måste uppnås genom att driva hjulet med handen hyggligt snabbt, alltså >>0.5V stabilt och håll i minnet då du mäter ställ instrumentet i mätområde för växel-spänning. Sensorn generera en växelspänning.
Den permanent-magnet vilket ligger som kärnan i spolen åldras tappar styrka i sitt fält kan var så enkelt och betyder byt sensor.

Övrigt och om möjligt det vore intressant om du kan mäta signalstyrkan på tänk ny sensorn och skriva en rad om detta.

Mvh D.C
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Om man snurrar lite snabbare än 1 varv/sek så ska nog späningen öka upp mot 500 mV men Citroen anger 100 till 500 mV vid ett hjulvarv/sek vid test att givare. Jag har också tänkt tanken att magnetkärnan kan vara dålig men det känns inte så och den ena ser i stort sett ny ut.

Så fort jag fått nya givaren ska jag testa den och rapportera om det blir någon skillnad.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Nu har jag fått hem en ny givare och testad den lite i min provisoriska sensortestare. En ABS-ring apterad i pelarborren. Nu har jag tyvärr inte hunnit plocka bort någon givare på bilen så jag kan inte göra en riktigt rättvis jämförelse än. Men så långt jag hunnit se så är de väl signalen från den nya givaren inte jättemycket bättre men lite. Kanske gör det skillnaden. För att det ska bli någon meningsfull test måste jag nog testa givaren på bilen.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Får inte till ABS:en

Inlägg av senmathal »

Äntligen och efter många om och men så har lampan slocknat och ABS bromsarna fungerar som dom ska :)

Tydligen var det höger givare bak som inte gav någon bra signal vilket jag också misstänkte efter mätning. Tyvärr så passade den nya givaren lite dåligt. Där givaren ska sitta i bärarmen är det en liten rund försänkning och för att det ska fungera behöver anläggningsytan på givaren sticka ut lite runt skruvhålet. Det gjorde det inte på den nya givaren så den hamnade lite snett när man drog fast den och tog i ABS kransen. Jag testade flera gånger med en bricka och lyckades få givaren att gå fritt. En gång lyckades jag få lampan att slockna men nästa provtur tändes den igen och mekanikern höll på att bli galen. Efter ett antal försök till satte jag dit en bricka till och nu fungerar det.

Innan jag fick det att fungera så testade jag att koppla in multimetern på givarna en efter en och körde en bit. Jag kan säga att spänning vid en given hastighet skiljer sig rejält mycket mellan givarna. Märkligt nog var spänningen högre på de båda främre givarna trots att dom hellre ska vara lite svagare enligt Citroens manual. En givare gav så hög spänning så jag testade att flytta den lite längre från kransen. Det gjorde dock ingen skillnad utan det var givaren höger bak som inte satt som den skulle. Men tydligen är inte spänningen kritiskt utan kvaliteten på strömpulserna är nog viktigare. Det är väl kanske inte så konstigt då datorn räknar frekvensen på strömpulserna och inte i första hand hur hög spänningen är.

Nu blir nästa projekt att försöka hitta en skrotad Xantia och klippa bort kontakterna som sitter under baksätet och skarva in dom på kablarna som kommer från datorn. Då blir det enklare att byta givare nästa gång. Sitter kontakterna under baksätet på Xantia tro?

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 04 dec 2016, 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"