Gör som Göran W säger:Göran W skrev:Säger inte att det är så i det här fallet men BX brukar ofta frysa i munstycke där spriten avdunstar. Finns ju inga moderniteter som eluppvärmda spolarmunstycken.
Kör pumpen med bara tändningen på så hör du om det surrar eller inte.....
Slå på tändningen, dvs vrid nyckeln till tändningsläget (så att en massa varningslampor lyser rött), men utan att vrida vidare till startmotorläget.
Drag spaken för spolning mot ratten (har jag för mig). Då ska du höra ett tydligt surrande från den lilla spolarpumpmotorn.
Om det INTE surrar:
1. Dra loss kontaktstycket från spolarpumpmotorn och se om det är oxid på kontaktytorna. När man fyller spolarvätska så spiller man en masa jonhaltigt vatten som rinner ner över, och in i, kontaktstycket. Inte undra på att det oxiderar. Ofta räcker det med att dra av och sätta på kontaktstycket några gånger så funkar det sen. Vill du ha liiiiite bättre hålbarhet på din "lagning" kan du spraya något oxidlösande och smörjande, t ex CRC 5.56. De duktiga har en speciell spray för oxidlösandet och en annan för skyddandet. Själv trycker jag ibland in batteripolskofett efter rengöringen när det gäller sådana här hopplöst utsatta kontakter.
2. Om motorn ändå inte funkar kan man fundera på om det kommer ström fram till kontaktstycket. Själv föredrar jag en simpel testmejsel (6-24 Volt) med lampa i och en sladd ut ur bakänden på mejseln med en krokodilklämma i änden på sladden. En lampa kan man nämligen avläsa på två meters håll, men knappast en voltmeter. Man måste ju sitta inne i bilen för att dra i spaken medans man tittar. Kommer det inte fram ström kan man dra ur och sätta i säkringen. Att mäta spänningen på båda sidor säkringen är också en bra metod.
3. Kommer det fram ström och motorn ändå inte snurrar kan det bara vara två fel:
a. Motorn död. Inte så ovanligt. Finns billiga originalkompatibla att köpa.
b. Motorn frusen, dvs fylld med is. Ta in och tina! OBS! akta dig för att få spolarvätskan på händerna! Du kan få frostskador om den är minusgradig, och det kan den vara om det var minusgrader natten innan.
Du gör rätt i att ha "rätt stark" blandning av sprit i spolarvätskan. Problemet är nämligen att ute i munstycket så minskar spritkoncentrationen eftersom spriten avdunstar men vattnet avdunstar inte. Detta är ett dilemma. Har man inte använt spolaren på ett bra tag så har halten sprit minskat betydligt ute i munstycket.
Enda lösning: Blanda i så mycket sprit det går! Jag kör max, dvs 50% vilket gör att det inte ska frysa förrän vid -36 grader. Detta går bara att göra genom att ta koncentrerad spolarvätska och blanda med hälften vatten. Den "färdigblandade" spolarvätskan är mycket svagare - den klarar bara -18 grader. Och, som sagt, när den har ångat bort en del sprit så kanske den bara klarar - grader. Och du! Tömde du spolartanken innan du slog i din blandade spolarvätska? Eller började du kanske med att bara fylla på ovanpå det som fanns när du köpte bilen? Det kanske bara var rent vatten? Vem vet?
Jag kör den "Max-starka" blandningen hela året. Annars kan man inte vara säker på att ha bra koncentration när vintern kommer.
Om motorn snurrar (surrar): Gå ut till bilen med tjocka handskar så att du har rejält varma händer. Ta av handskarna och håll spolarmunstycket (plastslangen) mellan händerna. Då borde munstycket tina. Under huven brukar det inte frysa lika lätt !