Komplett nybörjare (titt under huven)

Allmänna frågor om BX
Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:Säger inte att det är så i det här fallet men BX brukar ofta frysa i munstycke där spriten avdunstar. Finns ju inga moderniteter som eluppvärmda spolarmunstycken.
Kör pumpen med bara tändningen på så hör du om det surrar eller inte.....
Gör som Göran W säger:
Slå på tändningen, dvs vrid nyckeln till tändningsläget (så att en massa varningslampor lyser rött), men utan att vrida vidare till startmotorläget.
Drag spaken för spolning mot ratten (har jag för mig). Då ska du höra ett tydligt surrande från den lilla spolarpumpmotorn.
Om det INTE surrar:
1. Dra loss kontaktstycket från spolarpumpmotorn och se om det är oxid på kontaktytorna. När man fyller spolarvätska så spiller man en masa jonhaltigt vatten som rinner ner över, och in i, kontaktstycket. Inte undra på att det oxiderar. Ofta räcker det med att dra av och sätta på kontaktstycket några gånger så funkar det sen. Vill du ha liiiiite bättre hålbarhet på din "lagning" kan du spraya något oxidlösande och smörjande, t ex CRC 5.56. De duktiga har en speciell spray för oxidlösandet och en annan för skyddandet. Själv trycker jag ibland in batteripolskofett efter rengöringen när det gäller sådana här hopplöst utsatta kontakter.
2. Om motorn ändå inte funkar kan man fundera på om det kommer ström fram till kontaktstycket. Själv föredrar jag en simpel testmejsel (6-24 Volt) med lampa i och en sladd ut ur bakänden på mejseln med en krokodilklämma i änden på sladden. En lampa kan man nämligen avläsa på två meters håll, men knappast en voltmeter. Man måste ju sitta inne i bilen för att dra i spaken medans man tittar. Kommer det inte fram ström kan man dra ur och sätta i säkringen. Att mäta spänningen på båda sidor säkringen är också en bra metod.
3. Kommer det fram ström och motorn ändå inte snurrar kan det bara vara två fel:
a. Motorn död. Inte så ovanligt. Finns billiga originalkompatibla att köpa.
b. Motorn frusen, dvs fylld med is. Ta in och tina! OBS! akta dig för att få spolarvätskan på händerna! Du kan få frostskador :shock: om den är minusgradig, och det kan den vara om det var minusgrader natten innan.

Du gör rätt i att ha "rätt stark" blandning av sprit i spolarvätskan. Problemet är nämligen att ute i munstycket så minskar spritkoncentrationen eftersom spriten avdunstar men vattnet avdunstar inte. Detta är ett dilemma. Har man inte använt spolaren på ett bra tag så har halten sprit minskat betydligt ute i munstycket.
Enda lösning: Blanda i så mycket sprit det går! Jag kör max, dvs 50% vilket gör att det inte ska frysa förrän vid -36 grader. Detta går bara att göra genom att ta koncentrerad spolarvätska och blanda med hälften vatten. Den "färdigblandade" spolarvätskan är mycket svagare - den klarar bara -18 grader. Och, som sagt, när den har ångat bort en del sprit så kanske den bara klarar - grader. Och du! Tömde du spolartanken innan du slog i din blandade spolarvätska? Eller började du kanske med att bara fylla på ovanpå det som fanns när du köpte bilen? Det kanske bara var rent vatten? Vem vet?

Jag kör den "Max-starka" blandningen hela året. Annars kan man inte vara säker på att ha bra koncentration när vintern kommer.

Om motorn snurrar (surrar): Gå ut till bilen med tjocka handskar så att du har rejält varma händer. Ta av handskarna och håll spolarmunstycket (plastslangen) mellan händerna. Då borde munstycket tina. Under huven brukar det inte frysa lika lätt :D !
Mickel

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Optiroc »

Mycket riktigt var kontakten till pumpen rejält oxiderad. Efter 5-56 och lite fejande funkar den igen!

Att alltid köra med stark blandning låter rätt vettigt.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Mickel »

Optiroc skrev:Mycket riktigt var kontakten till pumpen rejält oxiderad. Efter 5-56 och lite fejande funkar den igen!
Du börjar bli riktigt driven på att fixa elfel på BX :D ! Det bådar gott för framtiden!
Mickel

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Optiroc »

Mickel skrev:
Optiroc skrev:Mycket riktigt var kontakten till pumpen rejält oxiderad. Efter 5-56 och lite fejande funkar den igen!
Du börjar bli riktigt driven på att fixa elfel på BX :D ! Det bådar gott för framtiden!
:)
El känner jag mig ändå hyggligt hemma på, då jag pulat en hel del med elektronik i andra domäner. Är det lönt att gå igenom några fler kontakter i proaktivt syfte (dvs, finns det andra kontakter som är särskilt utsatta och lätt oxiderar)?

Körde äntligen en sväng med BX:n idag då snödrivan den stått i den senaste veckan äntligen tinat bort... Gick helt problemfritt! Ska boka besiktningstid till nästa vecka, bara att hålla tummarna!

Bosse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1340
Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Bosse »

Mickel skrev: Jag kör den "Max-starka" blandningen hela året. Annars kan man inte vara säker på att ha bra koncentration när vintern kommer.
Jag är möjligen snål, men jag kör 1+2 vintertid och 1+3 sommartid. Funkar bra för mig. En enda gång sedan jag började köra BX 1994 har jag varit med om att spolarvätskan frusit i munstycket. Mina BX har tillsammans gått långt över 50 000 mil och jag har kört BX året runt.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av M S »

:(

Bild

Beklagar :cry: .
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Göran W »

:( :( :(
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Mickel »

Optiroc skrev:Körde äntligen en sväng med BX:n idag då snödrivan den stått i den senaste veckan äntligen tinat bort... Gick helt problemfritt! Ska boka besiktningstid till nästa vecka, bara att hålla tummarna!
Vad hände?
- Laddningen ordnade sig.
- Spolarpumpen ordnade sig.
Sa månne besiktningen något som kändes övermäktigt???

Trist med en pigg och körbar Millésime som bara POFF :shock: försvinner till nersmältningsugnen :( !

Och måste varit trist för Optiroc :( !

Man frågar sig:
Kunde vi ha gjort något?
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Göran W »

Mickel skrev:Man frågar sig: Kunde vi ha gjort något?
Köpt när han ville sälja? :roll:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:Köpt när han ville sälja? :roll:
Aha. Var den till salu?
Mickel

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Optiroc »

Hej tråden! :D

Ja, som ni sett blev det så att jag åkte med min BX till skroten häromveckan. Det känns inte bra att skrota ett exemplar av sin favoritmodell, men problemen började hopa sig och jag kände inte att det var värt att börja göra större insatser på en bil som trots allt var krockad (sprucken stötdämpare, bucklig huv och sprucken framruta) och med en hel del rost undertill och uppkrypande längs sidorna.

Man kan sammanfatta läget med bilen såhär:
- Motorn läckte olja på minst två ställen (i bästa fall endast ventilkåpe- och oljetrågspackningarna)
- Något rejält off med krängningshämmaren, klonk klonk och dålig komfort (hade kanske varit en kul mekövning att ge sig på)
- Dags att byta drivknutsdamasker (anmärkning hos besiktningen)
- De flesta hydraulikrör undertill började få hotande mycket rost, samt även bromsrören (anmärkning hos besiktningen)

Allt det där hade varit lärorikt och kanske kul att styra upp på ett i övrigt fint och relativt rostfritt exemplar, men PEF682 var inget sådant. :(

Men på lite avstånd och från rätt håll såg den relativt fantastisk ut in i det sista! :D
Bild

Det som väl är tråkigt är att jag inte fick tag på någon som kunde ta hand om den som reservdelsbil.. Jag räddade lite småsaker från den dock och har siktet inställt på en riktigt fin BX inom inte alltför lång tid. Men fram tills dess mekar jag elfel på den här:
Bild

Hjälpen jag fått i den här tråden (och på resten av forumet) har varit en ovärdelig resurs under min introduktionstid som ägare till BX, och nästa exemplar hoppas jag kommer gå många fler mil med mig bakom ratten än den första.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Komplett nybörjare (titt under huven)

Inlägg av Mickel »

Optiroc skrev:såg den relativt fantastisk ut in i det sista!
Ja, det får man verkligen hålla med om!

Spara den fina bilden, och de ljusa minnena!

Optiroc skrev:har siktet inställt på en riktigt fin BX inom inte alltför lång tid.
Låter bra!
När du tröttnat på att leta gäckande elfel på XM, t ex :roll: !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"