Vibrerande bromsar

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5.

Vibrerande bromsar

Inläggav J S K » tis jul 20, 2010 10:31 pm

Kan någon hjälpa mig att reda ut följande:

Min C5:a (Sedan, 138hk, -03) som nu gått 15800 mil, beter sig otrevligt vid inbromsning.
Vid hastigheter från 60-70 km/tim och uppåt kan bilen få för sig att vibrera ganska kraftigt.
Vibrationerna känns även i ratten.
Bilen har helt nya bromsar runt om, skivor, belägg och ok.

Vid besök hos bilprovningen hade man inga synpunkter på bromsarna, men jag uppfattade en viss variation hos mätaren som visade bromskaraften för höger framhjul.

Jag har mätt upp kastet på bromsskivorna med mätklocka.
Vänster fram: 7 hundradels mm.
Höger fram: 9 hundradelar
Bak: 4-5 hundradelar på båda sidorna.
Efter mätningen demonterades främre skivorna för kontroll av ev. skräpförekomst. Några grader filades bort på höger nav.
Detta hade ingen effekt.
Vi letade också efter glapp i olika leder etc., men hittade inget sådant.

Nu till mina frågor:
1. Hur stort får kastet på skivorna vara?
2. Vad skall jag nu leta efter?
3. Kan det vara så att elektroniken är inblandad på något sätt - defekta ABS-givare eller något liknande?

Hjälp!/Jan
J S K

Re: Vibrerande bromsar

Inläggav lljungberg » tis jul 20, 2010 10:50 pm

Om du har lättmetallfälgar så kan det vara fel moment som dessa är dragna med. Kan inte momentet men se till att anliggningen är ren och utan fett! Dra med samma moment på alla bultar.
"Hälsningar Lasse med "sport" och "familj" ändrat till C5 HDi 2.0 16V -06, Grand C4 Picasso 2,0 i EGS -06 - hästtransport och en Öggestorp husvagn!"
Användarvisningsbild
lljungberg
70 bar
70 bar

Inläggav J S K » ons jul 21, 2010 9:20 am

Tack för svaret!

Jag tror dock dessvärre inte att det är så enkelt. Fenomenet fanns även med vinterdäcken.

F ö är det väl så att en C5:a alltid går på aluminiumfälgar, även de plåtfälgar som bilen levererades med är faktiskt gjorda i aluminium (och bortemot 3 kg lättare än de gjutna fälgarna som sommardäcken sitter på).

Jan
J S K

Inläggav Tore T » ons jul 21, 2010 4:18 pm

J S K skrev:Bilen har helt nya bromsar runt om, skivor, belägg och ok.

1. Hade du dessa vibrationer även med de gamla bromsarna, eller kom de efter nymontaget?
2. Varför bytte du "allting"?

Om problemen uppkom direkt efter bytet verkar det ju som om man vid provkörning efter montage "kört in" beläggen på fel sätt och i stället förorsakat "shimmy" (kast) på skivorna och/eller fått s.k. "glazing" eller annan felanliggning på de nya beläggen.
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_bedinstock.shtml
Tore T Segeltorp
CX T2 '89 Cassis nacré (FLP 499)
C5 Break V6 Exclusive aut '05 Gris orageux (WOJ 185)
(tidigare XM V6 Berline man '90, och XM TCT Break niv AKA aut '98)
Tore T
20 bar
20 bar

Inläggav J S K » ons jul 21, 2010 9:16 pm

Vibrationerna fanns även före bytet.
Bakbromsarna byttes 500 mil före frambromsarna, som nu gårt 2 - 300 mil.
Bytena skedde för att allt var slut.
J S K

Inläggav Tore T » ons jul 21, 2010 11:51 pm

J S K skrev:1. Hur stort får kastet på skivorna vara?
2. Vad skall jag nu leta efter?
3. Kan det vara så att elektroniken är inblandad på något sätt - defekta ABS-givare eller något liknande?

Fråga 1 först: När det gäller största "kast" på skivor brukar man prata om 0,1 mm, så du ligger på marginalen...
Fråga 3 sedan (lite oordning :wink: ): Nej :!: (Då skulle du dessutom fått en hel del larm i displayen om detta.)

Fråga 2 slutligen : Du skriver att ni inte hittat glapp i leder m.m., men ingenting om hjulinställning, balansering av fälgar & däck, däcktyp, däcktryck och/eller ev. onormalt däckslitage.

Obalanserade (och/eller felmonterade, som "lljungberg" skriver om) fälgar & däck brukar ju också förorsaka vibrationer utan att man bromsar, men en felaktig hjulinställning behöver inte märkas så mycket vid vanlig färd. Man vänjer sig så lätt vid en successivt sämre och sämre hjulinställning och märker därför inte skillnaden förrän bilen blivit rätt inställd...

Rätt inställda "Hydraul-Cittror" (ända sedan Paddorna) skall gå helt rakt fram och absolut "rock-steady" på plan och rak väg.
Det är liksom därför man åker sådan bil... :D
Tore T Segeltorp
CX T2 '89 Cassis nacré (FLP 499)
C5 Break V6 Exclusive aut '05 Gris orageux (WOJ 185)
(tidigare XM V6 Berline man '90, och XM TCT Break niv AKA aut '98)
Tore T
20 bar
20 bar

Inläggav Göran W » tor jul 22, 2010 2:52 am

Även om det kan verka långsökt så kan du mycket väl ha en defekt i BÄDA uppsättningarna däck. En bristning i corden brukar ge liknande symptom. Försök att låna däck från någon med likadan bil för att prova.
Bild
Göran W
Activa
Activa

Inläggav ANTERO » tis jul 27, 2010 6:11 pm

Självjustering i oket släpper inte, bromsarna ligger på hela tiden, byt okerna, kör en sträcka, stanna och känn värmen på fälgen, skit varmt, kostar ca. 1600kr styck utbytes.
ANTERO
5 bar
5 bar

Återgå till C5 - Hydraulik