Aux-ingång på vintage-radio

Allmänna frågor om ID/DS.
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Aux-ingång på vintage-radio

Inlägg av Hank »

Jag tyckte att det skulle vara kul med en AUX-ingång i paddan.
Mitt ljudsystem består av en gammal Hitachi-radio som är liten nog att passa i originalhålet, samt en liten högtalare som jag monterat under högtalargallret strax ovanför.

Här är AUX-ingången:

Bild

Prylarna som behövdes hittade jag i mina bra-att-ha-lådor:
* 1 st 3,5 mm hona för chassimontage.
* 1 st sladd med tre tunna ledningar inuti (egentligen en ca 40 cm lång datorkabel som har gått mellan moderkort och CD-enhet).
* 1 st liten svart växlande strömbrytare med tre lödöron.
* 1 styck reservdelspanel till DS, den som vanligtvis bara huserar knappen för kupéfläkt och elbakruta.

Arbetsgång:
* Borra ett hål i reservdelspanelen för 3,5 mm hona.
* Borra/fila upp ett rektangulärt hål för den lilla strömbrytaren.
* Sätt fast dessa två "nykomlingar" i panelen.
* Plocka bort panelen som sitter i bilen och spara den för eventuellt framtida bruk om du skulle råka bli originaltaliban.

* Öppna radion och löd bort sladden som går till mittbenet på volympotentiometern. Mittbenet är lågnivå-ingång till radions slutsteg.
* Löd ihop den lösa sladden som nyss gick till volympot med ledning 1 i CD-kabeln. I denna ledning har du radioljudet. Säkra gärna skarven med tex krympslang.
* Löd ledning 2 i CD-kabeln till potentiometerns mittben. I denna ledning har du "inkommande ljud".
* Löd ledning 3 i CD-kabeln till jord i radion.
* Dra ut CD-kabeln genom radion.
* Sätt in radion i bilen och dra CD-kabeln ner bakom instrumentpanelen så att den mynnar i panelhålet.

I CD-kabelns andra ände:
* Löd ihop 3,5 mm-honans anslutningar för vänster- och högerkanal. Från denna punkt, dra en lös sladd mellan 3,5 mm-honan och den växlande strömbrytarens ena sidoanslutning. Här har du AUX-ljudet.
* Löd CD-kabelns ledning 1 till strömbrytarens andra sidoanslutning. Här har du radioljudet.
* Löd CD kabelns ledning 2 till strömbrytarens mittanslutning. Här har du inkommande ljud till radions slutsteg.
* Löd CD-kabelns ledning 3 till 3,5 mm-honans jordstift.
* Återmontera knapparna för fläkt och elruta i panelen.

Nu kan du smacka dit panelen igen. Klicka i en 3,5 mm sladd i din nya AUX-ingång och koppla in din mobil. Spela gärna fransk schlager från 70-talet.
Med strömbrytaren väljer du om du vill ha radioljud eller AUX.
Ljudvolymen styr du precis som tidigare med radions gamla hederliga volymkontroll, oavsett vilken ljudkälla du väljer.
Utan tvivel är man inte klok.

Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"