Jag tyckte att det skulle vara kul med en AUX-ingång i paddan.
Mitt ljudsystem består av en gammal Hitachi-radio som är liten nog att passa i originalhålet, samt en liten högtalare som jag monterat under högtalargallret strax ovanför.
Här är AUX-ingången:
Prylarna som behövdes hittade jag i mina bra-att-ha-lådor:
* 1 st 3,5 mm hona för chassimontage.
* 1 st sladd med tre tunna ledningar inuti (egentligen en ca 40 cm lång datorkabel som har gått mellan moderkort och CD-enhet).
* 1 st liten svart växlande strömbrytare med tre lödöron.
* 1 styck reservdelspanel till DS, den som vanligtvis bara huserar knappen för kupéfläkt och elbakruta.
Arbetsgång:
* Borra ett hål i reservdelspanelen för 3,5 mm hona.
* Borra/fila upp ett rektangulärt hål för den lilla strömbrytaren.
* Sätt fast dessa två "nykomlingar" i panelen.
* Plocka bort panelen som sitter i bilen och spara den för eventuellt framtida bruk om du skulle råka bli originaltaliban.
* Öppna radion och löd bort sladden som går till mittbenet på volympotentiometern. Mittbenet är lågnivå-ingång till radions slutsteg.
* Löd ihop den lösa sladden som nyss gick till volympot med ledning 1 i CD-kabeln. I denna ledning har du radioljudet. Säkra gärna skarven med tex krympslang.
* Löd ledning 2 i CD-kabeln till potentiometerns mittben. I denna ledning har du "inkommande ljud".
* Löd ledning 3 i CD-kabeln till jord i radion.
* Dra ut CD-kabeln genom radion.
* Sätt in radion i bilen och dra CD-kabeln ner bakom instrumentpanelen så att den mynnar i panelhålet.
I CD-kabelns andra ände:
* Löd ihop 3,5 mm-honans anslutningar för vänster- och högerkanal. Från denna punkt, dra en lös sladd mellan 3,5 mm-honan och den växlande strömbrytarens ena sidoanslutning. Här har du AUX-ljudet.
* Löd CD-kabelns ledning 1 till strömbrytarens andra sidoanslutning. Här har du radioljudet.
* Löd CD kabelns ledning 2 till strömbrytarens mittanslutning. Här har du inkommande ljud till radions slutsteg.
* Löd CD-kabelns ledning 3 till 3,5 mm-honans jordstift.
* Återmontera knapparna för fläkt och elruta i panelen.
Nu kan du smacka dit panelen igen. Klicka i en 3,5 mm sladd i din nya AUX-ingång och koppla in din mobil. Spela gärna fransk schlager från 70-talet.
Med strömbrytaren väljer du om du vill ha radioljud eller AUX.
Ljudvolymen styr du precis som tidigare med radions gamla hederliga volymkontroll, oavsett vilken ljudkälla du väljer.
Aux-ingång på vintage-radio
Allmänna frågor om ID/DS.
Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"
Hoppa till
- Site Info
- ↳ Webmaster informerar
- Säkerhet
- ↳ Utvalda säkerhetsämnen
- ↳ Säkerhetsbubblare
- A-modeller
- ↳ A-modeller - Allmänna frågor
- ↳ 2CV
- ↳ Ami
- BX
- ↳ BX - Allmänna frågor
- ↳ BX - Hydraulik
- ↳ BX - Motor och drivning
- ↳ BX - El
- ↳ BX - HOW-TO
- C1
- ↳ C1 - Allmänna frågor
- C2
- ↳ C2 - Allmänna frågor
- C3
- ↳ C3 - Allmänna frågor
- ↳ C3 - SensoDrive
- ↳ C3 - Pluriel
- ↳ C3 - Picasso
- C4
- ↳ C4 - Allmänna frågor
- ↳ C4 - Picasso
- ↳ C4 - Cactus
- C5
- ↳ C5 I/II (2001-2008)
- ↳ C5 I/II - Allmänna frågor
- ↳ C5 I/II - El
- ↳ C5 I/II - Hydraulik
- ↳ C5 I/II - Motor och drivning
- ↳ C5 III (2008-2017)
- ↳ C5 III - Allmänna frågor
- ↳ C5 III - El
- ↳ C5 III - Hydraulik
- ↳ C5 III - Motor och drivning
- ↳ C5 - Aircross (2019-)
- C6
- ↳ C6 - Allmänna frågor
- ↳ C6 - El
- ↳ C6 - Hydraulik
- ↳ C6 - Motor och drivning
- C-Crosser
- ↳ C-Crosser - Allmänna frågor
- C8
- ↳ C8 - Allmänna frågor
- CX
- ↳ CX - Allmänna frågor
- ↳ CX - Motor och drivning
- ↳ CX - Hydraulik
- ↳ CX - El
- ID/DS
- ↳ ID/DS - Allmänna frågor
- ↳ ID/DS - Hydraulik
- ↳ ID/DS - El
- ↳ ID/DS - Motor och drivning
- SM
- ↳ SM - Allmänna frågor
- ↳ SM - Hydraulik
- ↳ SM - El
- ↳ SM - Motor och drivning
- HY
- ↳ HY - Allmänna frågor
- ↳ HY - Motor och drivning
- ↳ HY - El
- Xantia
- ↳ Xantia - Allmänna frågor
- ↳ Xantia - El
- ↳ Xantia - Motor och drivning
- ↳ Xantia - Hydraulik
- ↳ Peters Xantia FAQ
- XM
- ↳ XM - Allmänna frågor
- ↳ XM - Hydraulik
- ↳ XM - El
- ↳ XM - Motor och drivning
- ↳ XM - HOW-TO
- Bakhjulsdrivet / Rear wheel driven
- ↳ Allmänna frågor (om bakhjulsdrivna Citroëner)
- Övriga modeller
- ↳ AX
- ↳ Berlingo
- ↳ GS
- ↳ Traction Avant
- ↳ Evasion
- ↳ Xsara Picasso
- ↳ ZX
- ↳ Xsara
- ↳ Jumper
- ↳ El-drivna Citroëner
- ↳ new DS3 - Allmänna frågor
- ↳ Övriga
- Elbilskonvertering
- Citroën
- ↳ Verkstäder
- ↳ Citroën - Allmänna frågor
- ↳ Lexia och felkoder
- ↳ Styling - Sport - Rally
- ↳ E85
- ↳ RME
- ↳ Garaget
- ↳ Träffar / Treff / Møde
- ↳ Kommande modeller
- Citroënakuten
- ↳ Jakki´s Off Topic Corner
- ↳ Presentationer
- Länktips
- ↳ Länk- och plats-tips: Verkstäder
- ↳ Länktips: Bilskrotar - bildemontering
- ↳ Länktips: Delar säljes
- ↳ Länktips: Privata Citroënsidor
- Annonser
- ↳ Citroëner säljes
- ↳ Citroëndelar säljes