Rep. av dörr, hur vika kant och karosserikitt?

Allmänna frågor om ID/DS.
Användarvisningsbild
FEL
40 bar
40 bar
Inlägg: 668
Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Uppsala

Rep. av dörr, hur vika kant och karosserikitt?

Inläggav FEL » 10 sep 2017, 08:44

Hej,

Jag håller på att byta dörrbotten på en av mina bakdörrar och har nu kvar att fästa nederdelen av dörrspegeln. Här har jag två frågor:

1. Hur brukar ni vika dörrspegelns kant över dörrlådan för att det inte ska bli snett/buligt. Är det mothåll och hammare som gäller eller rekommenderas någon annan metod? Vad behöver jag tänka på generellt för att inte göra bort mig så här i slutskedet?

2. Bör jag lägga karosserikitt innan jag viker över kanten? Det verkar inte ha funnits kitt i dörren när jag plockade isär den utan fogarna verkade vara lösa men spontant verkar det vara tokigt att bara vika över.

Hälsningar
/Fredrik
Fredrik E. Larsson
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.0 HDi -05, Citroën C6 V6 3.0 HDi -10

Användarvisningsbild
kjetil1
10 bar
10 bar
Inlägg: 157
Blev medlem: 04 jul 2006, 11:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Røyneberg i Sola kommune, Norway

Re: Rep. av dörr, hur vika kant och karosserikitt?

Inläggav kjetil1 » 21 sep 2017, 23:22

Jeg pleier å lage kanten/falsen så sammenbrettet/ vikat (?) som mulig før jeg setter platebitene sammen. Hvis jeg lager dørbunn-plater selv. De jeg kjøper ferdige, sveiser jeg fast kun punktvis, klemmer falsen med en av disse https://nettbutikk.wuerth.no/haandverkt ... alsetenger , prøvemonterer døra på bilen slik at jeg vet at plata passer fint mot de andre karosseriplatene før jeg sveiser ferdig. Man vil aldri klare å klemme kanten/falsen helt sammen, så den må hamres med hammer og mothold til slutt. Da er det viktig å ikke bruke mye krefter og hamre ivei. Legg et flatt og tungt mothold på utsiden av dørplata, bank forsiktig fram og tilbake langs hele platelengden til falsen er flat og tett. Da skal man ha minimalt med ujevnheter langs kanten.
Fugemasse påføres etterpå. Etter sveising er gjort og plata er så rett og fin som mulig. Sveisegrunning har man selvfølgelig brukt under arbeidet, men før fugemasse påføres, kan man grunne med denne http://www.jula.no/catalog/bygg-og-mali ... ng-621008/ . Denne Hagmans rødgrunning er unik å bruke før fuging, grunning og lakking. Fugemassen må være beregnet for karosseri/stålplater og være overmalbar, noe liknende dette https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/fu ... eb-og-tett .
Bild
Har 1975 DSpecial, 1974 DSpecial, 1967 Cadillac sedan deville,


Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst