Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Allmänna frågor om CX
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av soso »

Mickel skrev:
12 sep 2017, 03:04
soso skrev:
12 sep 2017, 02:39
Hur funkar släpet på bilden förresten med en jätteihopsjunken bil med lång hjulbas?

Om man tänker transportera bilen jätteihopsjunken är "mitt" släp inte bra. Det stämmer. Då är ditt släp mycket bättre.

Därför domkraftlyfter jag och kilar fjädringen. Det blir stumt och stadigt och bilen kan inte sjunka. Och på det sättet kan jag köra med ett släp som bara är 2 meter brett i stället för 2,60. Det är värt en del - det är alltid regn, mörker och smala vägar när man kör hem :roll: .
Jo, det har förstås sina nackdelar med "jättesläpet" när man ska in längs smala vägar som mer är att likna vid kostigar kantade av träd vilka slutar i en igenvuxen och tillika knölig päråker. Oftast brukar detta vara fallet också.
Senast redigerad av soso den 12 sep 2017, 03:26, redigerad totalt 1 gånger.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

Med uppallad fjädring kommer man lätt upp utan att skrapa spoilern trots att jag olämpligt nog ställt kärran på ett backkrön när den i stället borde stå i en svacka :roll: :

Bra biltransportkärra 2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
12 sep 2017, 03:23
smala vägar som mer är att likna vid kostigar kantade av träd vilka slutar i en igenvuxen och tillika knölig päråker. Oftast brukar detta vara fallet också.

Ja, så är det alltid, även om man har halvstort släp. Det hjälper inte :( ! Det slår aldrig fel :roll:!

I detta fall lutade marken förfärligt åt alla håll också. Släpet står på den planaste delen på hela halvön ... Stup mot sjön åt alla håll :shock: !
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av soso »

Med uppstagad fjädring har man helt klart fler val i släpväg!

Men är så inte fallet kan det gå ändå. Här hämtningen av en reservdelspadda. Marginellt uppstagad med sopkvastmetoden i framändan men inget bak. Gick vägen. Var trångt att navigera runt en lagård med skog vid hämtningen och vid avlastningen var det på gränsen att det gick att backa upp för "krönet" dit den skulle avlämpas.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Lars I »

"TGD Turbo Familia inte så vanliga?"

När produktionen av CX sedan och Prestige slutade 1989 flyttade man den fortsatta tillverkningen av Break och Familiale till Heuliez som redan tillverkade BX Break. Utrustningsnivån TRI/TRD försvann och en något mindre fullutrustad version TGI/TGD fanns i stället de två år breakarna gjordes där. Tvåan efter Turbo som tidigare indikerade den starkare dieselmotorn med intercooler droppades också ifrån beteckningen/emblemen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

Lars I skrev:
12 sep 2017, 04:39
Tvåan efter Turbo som tidigare indikerade den starkare dieselmotorn med intercooler droppades också ifrån beteckningen/emblemen.

Här lär man sig alltid något nytt (när Lars I tittar in) ! Den häftiga intercoolern var alltså kvar, men man strippade den märkvärdiga 2:an på emblemet. Fransk logik? Nja, kanske ville marknadsavdelningen att CX inte skulle framstå som för märkvärdig nu när man skulle försöka sälja XM?
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
12 sep 2017, 03:47
Marginellt uppstagad med sopkvastmetoden i framändan

Sopkvastmetoden är suveränt snabb och behändig på paddor. Det räcker ju med framändan.

soso skrev: Bild

På den paddan hade du verkligen inget problem med att förardörren spärrades av kärrans hjulhus när du skulle in och lossa handbromsen :lol: !
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av soso »

Mickel skrev:
12 sep 2017, 13:17
Sopkvastmetoden är suveränt snabb och behändig på paddor. Det räcker ju med framändan.
Jo den är inte dum. Här hade väl dock sopkvasten deformerats en aning.
Mickel skrev:
12 sep 2017, 13:17
På den paddan hade du verkligen inget problem med att förardörren spärrades av kärrans hjulhus när du skulle in och lossa handbromsen :lol: !
Nä det är en bra metod att köra dörrlöst! ;)
F.ö. fantastiskt med gamla LHM-bilar som stått 20-30 år men där ändå bromsar inte fastnat och styrning går lätt att manövrera! :K

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Hegamon »

Mickel skrev:
12 sep 2017, 01:19
soso skrev:
12 sep 2017, 01:04
Släpet verkade föredömligt för CX-hämtning
Nja ...

Maxlast = 790 kg

CX Dieselbreak Tjänstevikt = 1610 kg :roll:

Jag hade nog hellre valt en "tyngre" kärra.
Jag valde mellan överlast och att köra med fordonskombination som jag inte har körkort för. Det första blir böter för överlast och det andra blir indraget körkort. Jag valde överlast. Det funkgerade köra 80 kmh med okej stabilitet. Dock inte 90kmh. Jag drog inte fram CX:e längst fram utan lämnade ett par dm från kärrans framkant.
soso skrev:
12 sep 2017, 01:04
Härligt! :)

Gick ju bra det där trots lufttomma däck! :shock:

Släpet verkade föredömligt för CX-hämtning, utan massor av onödigt höga kanter och annat bjäfs, och någorlunda flack lastvinkel. Men nu borde du försöka få upp den i höjd, annars ligger den snart (om inte redan) med underredet dikt an mot den fuktiga gräsmattan då fälgarna sjunker ner. Fast du kanske ska ta in den inomhus rentav?


Se fram emot en garagetråd!
Jag menar att hjulen inte kommer sjunka ner i gräsmattan, har andra bilar då som inte sjunker ner. Däremot ska den in i ett garage. Så jag kan börja skruva. Den har stått minst sju år eller mera, var lite osäkert hur länge den egentligen stått. Hoppas jag kan göra en garagetråd. Där det blir uppstart, ditsättning av hyudralpump, rostlagning. Rostskyddsbehandling undertill. Recod in och utvändigt och besiktning.

Jag ska inte rostskydda med tuffcote eller vad det heter. Utan jag ska använda linolja, spillolja eller dylikt. Jag återkommer med närmare förklaring hur jag ska rostskydda den. Har tittat på en Saab 1980 som blivit behandlad med vanlig olja som blivit påstruken med pensel, och den har inte rostat alls undertill. Jag måste fråga hur han som har den närmare gjort.

Jag ska inte ha den som åretruntbil men köra en sväng på sommaren. Och kontinuerligt försöka förbättra den. Tyvärr är den inte skattebefriad för att det är en 90: eller 91:a. Fördelen kanske är den har bättre rostskydd från fakbrik än dom äldre?

Sen misstänker jag att det är en familia för det medföljde två stolar till. Jag är dock inte säker och jag har inte tillfälle att gå och titta nu. Åkt på semester men när jag kommer hem ska jag undersöka och börja fixa.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Hegamon »

Säkert det är en 90 eller 91:a? Grillen är ju silverfärgad. 90-91 ska ha svart grill .

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

Hegamon skrev:
25 sep 2017, 02:26
Grillen är ju silverfärgad.

På serie 2 ska grillen normalt vara målad i karosskulören (åtminstone 86-89). Silverfärgad grill kommer från en silverfärgad bil. Det är lätt att bryta av vingarna på grillen (t ex schabbla med en sladdlampa :roll: ), och då har tidigare ägare skaffat en hel grill men i annan kulör.

Det är lätt att ta reda på när din bil är tillverkad. Läs av de fyra vitmålade siffrorna på vänster innerskärm i motorrummet:

CX ORGA-nummer.jpg

Berätta vad som står där, så berättar vi vilken dag (!) din bil är tillverkad.

Första siffran är troligen en fyra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Lars I »

Och när breakarna tillverkades hos Heuliez 90-91 återgick man till svart omålad grill.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Hegamon »

Mickel skrev:
25 sep 2017, 23:12
Hegamon skrev:
25 sep 2017, 02:26
Grillen är ju silverfärgad.
Det är lätt att ta reda på när din bil är tillverkad. Läs av de fyra vitmålade siffrorna på vänster innerskärm i motorrummet:


CX ORGA-nummer.jpg


Berätta vad som står där, så berättar vi vilken dag (!) din bil är tillverkad.

Första siffran är troligen en fyra.
4602 stod det i svarta siffror. 1990 då eller?

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5169
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Rover_Micke »

15:e Juni 1989 är den byggd

Finns en ORGA-tolk
http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html

finns även en app till telefonen
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inlägg av Mickel »

Rover_Micke skrev:
01 okt 2017, 07:14
15:e Juni 1989 är den byggd

Nu blev det riktigt spännande!
Egentligen slutar produktionen av årsmodell 1989 den 30 juni 1989, och årsmodell 1990 börjar den 1 juli 1989. Så om vi räknar på datumet så är det en 1989:a, tillverkad 15 dagar före årsmodellbytet.

MEN

En Citroën (Aulnay)-tillverkad Diesel Turbo Break ska heta TRD och vara 89:a.

och

En Heuliez-tillverkad dito ska heta TGD och vara 90:a. :shock: !

Din bil är alltså gjord precis "på gränsen" mellan årsmodellerna.

Det finns bara två möjligheter:
1. Antingen har Citroën på slutet av årsmodell 1989 (juni) tillverkat omspecificerade Breakar och kallat dom TGD (osannolikt).

eller

2. Har Heuliez "tjuvstartat" byggandet av 1990 års modell (TGD) lite smått för att "trimma in" den halvmanuella serieproduktionen i stället för de manuella styckebyggen av CX Ambulanser som de sysslat med förut (mer troligt).

Din bil är alltså kanske en "för tidigt byggd" 90:a!


För att avgöra det hela måste vi få veta chassinumret:

VF7MANV0001NV6xxx är en 89:a
VF7MANV0002NV1501 är den första 90:an

Spänningen är oliiiiiiiiiiidlig :shock: !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"