Jo, det har förstås sina nackdelar med "jättesläpet" när man ska in längs smala vägar som mer är att likna vid kostigar kantade av träd vilka slutar i en igenvuxen och tillika knölig päråker. Oftast brukar detta vara fallet också.Mickel skrev: ↑12 sep 2017, 03:04
Om man tänker transportera bilen jätteihopsjunken är "mitt" släp inte bra. Det stämmer. Då är ditt släp mycket bättre.
Därför domkraftlyfter jag och kilar fjädringen. Det blir stumt och stadigt och bilen kan inte sjunka. Och på det sättet kan jag köra med ett släp som bara är 2 meter brett i stället för 2,60. Det är värt en del - det är alltid regn, mörker och smala vägar när man kör hem .
Få upp CX på biltransportsläp, problem?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Senast redigerad av soso den 12 sep 2017, 03:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Med uppallad fjädring kommer man lätt upp utan att skrapa spoilern trots att jag olämpligt nog ställt kärran på ett backkrön när den i stället borde stå i en svacka :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Ja, så är det alltid, även om man har halvstort släp. Det hjälper inte ! Det slår aldrig fel !
I detta fall lutade marken förfärligt åt alla håll också. Släpet står på den planaste delen på hela halvön ... Stup mot sjön åt alla håll !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Med uppstagad fjädring har man helt klart fler val i släpväg!
Men är så inte fallet kan det gå ändå. Här hämtningen av en reservdelspadda. Marginellt uppstagad med sopkvastmetoden i framändan men inget bak. Gick vägen. Var trångt att navigera runt en lagård med skog vid hämtningen och vid avlastningen var det på gränsen att det gick att backa upp för "krönet" dit den skulle avlämpas.
Men är så inte fallet kan det gå ändå. Här hämtningen av en reservdelspadda. Marginellt uppstagad med sopkvastmetoden i framändan men inget bak. Gick vägen. Var trångt att navigera runt en lagård med skog vid hämtningen och vid avlastningen var det på gränsen att det gick att backa upp för "krönet" dit den skulle avlämpas.
- Lars I
- Hydraktiv
- Inlägg: 2693
- Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, Medelpad
- Kontakt:
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
"TGD Turbo Familia inte så vanliga?"
När produktionen av CX sedan och Prestige slutade 1989 flyttade man den fortsatta tillverkningen av Break och Familiale till Heuliez som redan tillverkade BX Break. Utrustningsnivån TRI/TRD försvann och en något mindre fullutrustad version TGI/TGD fanns i stället de två år breakarna gjordes där. Tvåan efter Turbo som tidigare indikerade den starkare dieselmotorn med intercooler droppades också ifrån beteckningen/emblemen.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
När produktionen av CX sedan och Prestige slutade 1989 flyttade man den fortsatta tillverkningen av Break och Familiale till Heuliez som redan tillverkade BX Break. Utrustningsnivån TRI/TRD försvann och en något mindre fullutrustad version TGI/TGD fanns i stället de två år breakarna gjordes där. Tvåan efter Turbo som tidigare indikerade den starkare dieselmotorn med intercooler droppades också ifrån beteckningen/emblemen.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Här lär man sig alltid något nytt (när Lars I tittar in) ! Den häftiga intercoolern var alltså kvar, men man strippade den märkvärdiga 2:an på emblemet. Fransk logik? Nja, kanske ville marknadsavdelningen att CX inte skulle framstå som för märkvärdig nu när man skulle försöka sälja XM?
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Sopkvastmetoden är suveränt snabb och behändig på paddor. Det räcker ju med framändan.
soso skrev:
På den paddan hade du verkligen inget problem med att förardörren spärrades av kärrans hjulhus när du skulle in och lossa handbromsen !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Jo den är inte dum. Här hade väl dock sopkvasten deformerats en aning.
Nä det är en bra metod att köra dörrlöst!
F.ö. fantastiskt med gamla LHM-bilar som stått 20-30 år men där ändå bromsar inte fastnat och styrning går lätt att manövrera!
-
- 20 bar
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Jag valde mellan överlast och att köra med fordonskombination som jag inte har körkort för. Det första blir böter för överlast och det andra blir indraget körkort. Jag valde överlast. Det funkgerade köra 80 kmh med okej stabilitet. Dock inte 90kmh. Jag drog inte fram CX:e längst fram utan lämnade ett par dm från kärrans framkant.
Jag menar att hjulen inte kommer sjunka ner i gräsmattan, har andra bilar då som inte sjunker ner. Däremot ska den in i ett garage. Så jag kan börja skruva. Den har stått minst sju år eller mera, var lite osäkert hur länge den egentligen stått. Hoppas jag kan göra en garagetråd. Där det blir uppstart, ditsättning av hyudralpump, rostlagning. Rostskyddsbehandling undertill. Recod in och utvändigt och besiktning.soso skrev: ↑12 sep 2017, 01:04Härligt!
Gick ju bra det där trots lufttomma däck!
Släpet verkade föredömligt för CX-hämtning, utan massor av onödigt höga kanter och annat bjäfs, och någorlunda flack lastvinkel. Men nu borde du försöka få upp den i höjd, annars ligger den snart (om inte redan) med underredet dikt an mot den fuktiga gräsmattan då fälgarna sjunker ner. Fast du kanske ska ta in den inomhus rentav?
Se fram emot en garagetråd!
Jag ska inte rostskydda med tuffcote eller vad det heter. Utan jag ska använda linolja, spillolja eller dylikt. Jag återkommer med närmare förklaring hur jag ska rostskydda den. Har tittat på en Saab 1980 som blivit behandlad med vanlig olja som blivit påstruken med pensel, och den har inte rostat alls undertill. Jag måste fråga hur han som har den närmare gjort.
Jag ska inte ha den som åretruntbil men köra en sväng på sommaren. Och kontinuerligt försöka förbättra den. Tyvärr är den inte skattebefriad för att det är en 90: eller 91:a. Fördelen kanske är den har bättre rostskydd från fakbrik än dom äldre?
Sen misstänker jag att det är en familia för det medföljde två stolar till. Jag är dock inte säker och jag har inte tillfälle att gå och titta nu. Åkt på semester men när jag kommer hem ska jag undersöka och börja fixa.
-
- 20 bar
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Säkert det är en 90 eller 91:a? Grillen är ju silverfärgad. 90-91 ska ha svart grill .
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
På serie 2 ska grillen normalt vara målad i karosskulören (åtminstone 86-89). Silverfärgad grill kommer från en silverfärgad bil. Det är lätt att bryta av vingarna på grillen (t ex schabbla med en sladdlampa ), och då har tidigare ägare skaffat en hel grill men i annan kulör.
Det är lätt att ta reda på när din bil är tillverkad. Läs av de fyra vitmålade siffrorna på vänster innerskärm i motorrummet:
Berätta vad som står där, så berättar vi vilken dag (!) din bil är tillverkad.
Första siffran är troligen en fyra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
- Lars I
- Hydraktiv
- Inlägg: 2693
- Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, Medelpad
- Kontakt:
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Och när breakarna tillverkades hos Heuliez 90-91 återgick man till svart omålad grill.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse
-
- 20 bar
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
4602 stod det i svarta siffror. 1990 då eller?
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
15:e Juni 1989 är den byggd
Finns en ORGA-tolk
http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html
finns även en app till telefonen
Finns en ORGA-tolk
http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html
finns även en app till telefonen
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?
Nu blev det riktigt spännande!
Egentligen slutar produktionen av årsmodell 1989 den 30 juni 1989, och årsmodell 1990 börjar den 1 juli 1989. Så om vi räknar på datumet så är det en 1989:a, tillverkad 15 dagar före årsmodellbytet.
MEN
En Citroën (Aulnay)-tillverkad Diesel Turbo Break ska heta TRD och vara 89:a.
och
En Heuliez-tillverkad dito ska heta TGD och vara 90:a. !
Din bil är alltså gjord precis "på gränsen" mellan årsmodellerna.
Det finns bara två möjligheter:
1. Antingen har Citroën på slutet av årsmodell 1989 (juni) tillverkat omspecificerade Breakar och kallat dom TGD (osannolikt).
eller
2. Har Heuliez "tjuvstartat" byggandet av 1990 års modell (TGD) lite smått för att "trimma in" den halvmanuella serieproduktionen i stället för de manuella styckebyggen av CX Ambulanser som de sysslat med förut (mer troligt).
Din bil är alltså kanske en "för tidigt byggd" 90:a!
För att avgöra det hela måste vi få veta chassinumret:
VF7MANV0001NV6xxx är en 89:a
VF7MANV0002NV1501 är den första 90:an
Spänningen är oliiiiiiiiiiidlig !
Mickel