Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Allmänna frågor om CX
Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Toppen, vattenpump osv är av sedan tidigare idag, här fiser vi inte på kulorna.

Enl. Haynesmanualen så skall man kunna dra ut kamaxeln rakt ut från kedjesidan och det är fritt ut i hjulhuset.

Men frågan är om det är räcker att byta kam? Finns det mer spån/fnas och skit i motorn?

jemapelle
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2016, 12:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av jemapelle »

Dags för mig att ge mig tillkänna, som en av 3 delägare i denna (stundtals) fantastiska bil.
Vi är i AKUT behov av en kam, kamföljare och erfarna råd! Eventuellt en ny motor och isf hjälp med att lyfta ur den gamla och i med den nya. Vi har begränsad utrustning i vårt garage och att lyfta ur en motor har vi inte möjlighet att göra.
Det som vi misstänker är att kamföljaren har "hängt upp sig" och inte följt med kammens rörelse. Detta har lett till att kammen slått i följaren, krökt stötstången, gjort ett jack i kammen och orsakat allmänt kaos! Inga skador på ventilerna! Det skall noggrant påpekas att ingen av oss har någon erfarenhet att meck på denna nivån. Men med lite jävlaranamma så kommer man långt! Själv så byter jag inte ens däck själv på mina andra bilar.. Men har iaf blivit jäkligt snabb och effektiv med att lyfta toppen på denna :lol:
Vårt största dilemma är att vi om 3 veckor ska iväg på ett rally till Belgien (som vi anordnar) och vill inget hellre än att köra vår CX!
Ni har varit till stor hjälp redan och det är fantastiskt kul att se och läsa om så många aktiva inom forumet!

jemapelle
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2016, 12:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av jemapelle »

Slänger med några bilder också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Triad »

Vad som går bedöma på bilderna så tycker jag kammen ser helt okej ut att köra vidare på.

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Triad skrev:
30 jul 2017, 16:18
Vad som går bedöma på bilderna så tycker jag kammen ser helt okej ut att köra vidare på.
Tack för återkoppling. Bilderna återger tyvärr inte en rättvis bild. Det är svårt att fotografera. Det finns ett jack på ett ställe, kanske 2 mm brett, syns på nedersta bilden. På ett annat ställe är det en flisa som är av. På ytterligare ett ställe är det "mosat" så att loben inte är jämn längre, utan mer "knottrig". Svårt att återge i ord också, men det ser inte bra ut. Även om det är tåliga grejor så känns det inte bra med nuvarande kamaxel.

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Cittramartin »

Nu har jag tyvärr inga delar längre, men vill ändå då heja på! Underbart att ni hittat denna modell att förkovra er i. Det diskuterades i ett annat nätforum tidigare hurvida det är en Lisa för själen eller självskadebeteende att byta motor på en CX. Själv hyser jag någon form av hatkärlek till övningen. Personbästa är strax under 10h på en turbodiesel. Det slår ni med lite djävlar anamma och lite rödvin. När det är som mörkast och ni undrar hur de fick ner motorpaketet i den lilla öppningen på fabriken så är ju det självklara svaret att det fick de inte.... Karossen lyftes på ovanifrån på hjälpram med motor.

Jaja, 2400-motorer måste det ju finnas i parti och minut hos citropaterna på detta forum. Der ju hyfsat stryktåliga jämfört med hur mycket karosserna rostade.

Lycka till grabbar, Keep up the good work!
DS20 h Pallas -73

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Triad »

Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.

Om du plockar ur den och mäter längd och lyft samt tar ett par bra bilder så kan jag mäta mot en DS kamaxel.

Här finns nog ngn ventillyftare också.

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Triad skrev:
30 jul 2017, 18:27
Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.

Om du plockar ur den och mäter längd och lyft samt tar ett par bra bilder så kan jag mäta mot en DS kamaxel.

Här finns nog någon ventillyftare också.
Pratade med en annan motorkompis och han menade att det kanske inte behöver vara fläckfri finish på kamaxeln. Vad tror du?

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Triad »

Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.

Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.

Plocka ur den och fota så ser man mer.

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Triad skrev:
30 jul 2017, 20:58
Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.

Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.

Plocka ur den och fota så ser man mer.
Jag är lite orolig för positoneringen och timingen av kammen om vi plockar ut den. Är det mycket svårt att få till?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Göran W »

Triad skrev:
30 jul 2017, 18:27
Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.
Om de har olika rotationsriktning borde väl kammen vara "spegelvänd"!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Triad »

Göran W skrev:
30 jul 2017, 21:37
Triad skrev:
30 jul 2017, 18:27
Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.
Om de har olika rotationsriktning borde väl kammen vara "spegelvänd"!
Ja, det har du nog helt rätt i. Så långt funderade jag aldrig.
Fjonkalicious skrev:
Triad skrev:
30 jul 2017, 20:58
Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.

Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.

Plocka ur den och fota så ser man mer.
Jag är lite orolig för positoneringen och timingen av kammen om vi plockar ut den. Är det mycket svårt att få till?
Bildkamtid cx bild by _Triad_, on Flickr

Bildcx kamtid by _Triad_, on Flickr

Nolla motorn och kontrollera så du ser märkningarna innan du demonterar. Blir SÅ mkt lättare om det visar sig att kamaxelns färgmärke saknas.

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Det skall (men inte säkert) alltså finnas en märkning på kammen innanför drevet?

Läst igenom din renoveringstråd Triad, mycket trevlig läsning!

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Triad »

Nej, inte innanför drevet utan snarare på en av drevets kuggar på utsidan.

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Använder ni någon specifik variant av monteringsfett när ni sätter ihop delar i motorer? Har läst att kombination av olika typer kan gegga ihop sig.

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"