Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Toppen, vattenpump osv är av sedan tidigare idag, här fiser vi inte på kulorna.
Enl. Haynesmanualen så skall man kunna dra ut kamaxeln rakt ut från kedjesidan och det är fritt ut i hjulhuset.
Men frågan är om det är räcker att byta kam? Finns det mer spån/fnas och skit i motorn?
Enl. Haynesmanualen så skall man kunna dra ut kamaxeln rakt ut från kedjesidan och det är fritt ut i hjulhuset.
Men frågan är om det är räcker att byta kam? Finns det mer spån/fnas och skit i motorn?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 22 apr 2016, 12:46
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Dags för mig att ge mig tillkänna, som en av 3 delägare i denna (stundtals) fantastiska bil.
Vi är i AKUT behov av en kam, kamföljare och erfarna råd! Eventuellt en ny motor och isf hjälp med att lyfta ur den gamla och i med den nya. Vi har begränsad utrustning i vårt garage och att lyfta ur en motor har vi inte möjlighet att göra.
Det som vi misstänker är att kamföljaren har "hängt upp sig" och inte följt med kammens rörelse. Detta har lett till att kammen slått i följaren, krökt stötstången, gjort ett jack i kammen och orsakat allmänt kaos! Inga skador på ventilerna! Det skall noggrant påpekas att ingen av oss har någon erfarenhet att meck på denna nivån. Men med lite jävlaranamma så kommer man långt! Själv så byter jag inte ens däck själv på mina andra bilar.. Men har iaf blivit jäkligt snabb och effektiv med att lyfta toppen på denna
Vårt största dilemma är att vi om 3 veckor ska iväg på ett rally till Belgien (som vi anordnar) och vill inget hellre än att köra vår CX!
Ni har varit till stor hjälp redan och det är fantastiskt kul att se och läsa om så många aktiva inom forumet!
Vi är i AKUT behov av en kam, kamföljare och erfarna råd! Eventuellt en ny motor och isf hjälp med att lyfta ur den gamla och i med den nya. Vi har begränsad utrustning i vårt garage och att lyfta ur en motor har vi inte möjlighet att göra.
Det som vi misstänker är att kamföljaren har "hängt upp sig" och inte följt med kammens rörelse. Detta har lett till att kammen slått i följaren, krökt stötstången, gjort ett jack i kammen och orsakat allmänt kaos! Inga skador på ventilerna! Det skall noggrant påpekas att ingen av oss har någon erfarenhet att meck på denna nivån. Men med lite jävlaranamma så kommer man långt! Själv så byter jag inte ens däck själv på mina andra bilar.. Men har iaf blivit jäkligt snabb och effektiv med att lyfta toppen på denna
Vårt största dilemma är att vi om 3 veckor ska iväg på ett rally till Belgien (som vi anordnar) och vill inget hellre än att köra vår CX!
Ni har varit till stor hjälp redan och det är fantastiskt kul att se och läsa om så många aktiva inom forumet!
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 22 apr 2016, 12:46
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Slänger med några bilder också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Vad som går bedöma på bilderna så tycker jag kammen ser helt okej ut att köra vidare på.
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Tack för återkoppling. Bilderna återger tyvärr inte en rättvis bild. Det är svårt att fotografera. Det finns ett jack på ett ställe, kanske 2 mm brett, syns på nedersta bilden. På ett annat ställe är det en flisa som är av. På ytterligare ett ställe är det "mosat" så att loben inte är jämn längre, utan mer "knottrig". Svårt att återge i ord också, men det ser inte bra ut. Även om det är tåliga grejor så känns det inte bra med nuvarande kamaxel.
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Nu har jag tyvärr inga delar längre, men vill ändå då heja på! Underbart att ni hittat denna modell att förkovra er i. Det diskuterades i ett annat nätforum tidigare hurvida det är en Lisa för själen eller självskadebeteende att byta motor på en CX. Själv hyser jag någon form av hatkärlek till övningen. Personbästa är strax under 10h på en turbodiesel. Det slår ni med lite djävlar anamma och lite rödvin. När det är som mörkast och ni undrar hur de fick ner motorpaketet i den lilla öppningen på fabriken så är ju det självklara svaret att det fick de inte.... Karossen lyftes på ovanifrån på hjälpram med motor.
Jaja, 2400-motorer måste det ju finnas i parti och minut hos citropaterna på detta forum. Der ju hyfsat stryktåliga jämfört med hur mycket karosserna rostade.
Lycka till grabbar, Keep up the good work!
Jaja, 2400-motorer måste det ju finnas i parti och minut hos citropaterna på detta forum. Der ju hyfsat stryktåliga jämfört med hur mycket karosserna rostade.
Lycka till grabbar, Keep up the good work!
DS20 h Pallas -73
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.
Om du plockar ur den och mäter längd och lyft samt tar ett par bra bilder så kan jag mäta mot en DS kamaxel.
Här finns nog ngn ventillyftare också.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.
Om du plockar ur den och mäter längd och lyft samt tar ett par bra bilder så kan jag mäta mot en DS kamaxel.
Här finns nog ngn ventillyftare också.
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Pratade med en annan motorkompis och han menade att det kanske inte behöver vara fläckfri finish på kamaxeln. Vad tror du?Triad skrev: ↑30 jul 2017, 18:27Frågan är om en kamaxel från en DS motor passar. Art.nr i CX katalog samt DS (75) skiljer. Ockulärt ser de likadana ut.
Kan ju skilja i lyft och kanske annat också.
Om du plockar ur den och mäter längd och lyft samt tar ett par bra bilder så kan jag mäta mot en DS kamaxel.
Här finns nog någon ventillyftare också.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.
Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.
Plocka ur den och fota så ser man mer.
Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.
Plocka ur den och fota så ser man mer.
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Jag är lite orolig för positoneringen och timingen av kammen om vi plockar ut den. Är det mycket svårt att få till?Triad skrev: ↑30 jul 2017, 20:58Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.
Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.
Plocka ur den och fota så ser man mer.
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Om de har olika rotationsriktning borde väl kammen vara "spegelvänd"!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Ja, det har du nog helt rätt i. Så långt funderade jag aldrig.
kamtid cx bild by _Triad_, on FlickrFjonkalicious skrev:Jag är lite orolig för positoneringen och timingen av kammen om vi plockar ut den. Är det mycket svårt att få till?Triad skrev: ↑30 jul 2017, 20:58Svårt att säga. Jacket skulle jag inte vara orolig för,försök att få bort graderna dock.
Om däremot härdningen och ytan är skadad så blir det värre. Viktigt är ju att loben är hel och har rätt form. Annars går aldrig bilen riktigt.
Plocka ur den och fota så ser man mer.
cx kamtid by _Triad_, on Flickr
Nolla motorn och kontrollera så du ser märkningarna innan du demonterar. Blir SÅ mkt lättare om det visar sig att kamaxelns färgmärke saknas.
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Det skall (men inte säkert) alltså finnas en märkning på kammen innanför drevet?
Läst igenom din renoveringstråd Triad, mycket trevlig läsning!
Läst igenom din renoveringstråd Triad, mycket trevlig läsning!
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Nej, inte innanför drevet utan snarare på en av drevets kuggar på utsidan.
-
- 10 bar
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Helsingborg
Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80
Använder ni någon specifik variant av monteringsfett när ni sätter ihop delar i motorer? Har läst att kombination av olika typer kan gegga ihop sig.