Laddningsregulatorn igen

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
SvEsson
20 bar
20 bar
Inlägg: 341
Blev medlem: 02 jun 2007, 18:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lindesberg i vackra Bergslagen

Laddningsregulatorn igen

Inlägg av SvEsson »

Hej :D

Det har skrivits en hel del om ladd.regulatorn på sistone. Tycker dock inte det stämmer med min DS -74.
Lämnar därför här en beskrivning hur jag tror det fungerar i min bil...ifall nån är intresserad... :wink:

Finns 2 reläer i burken. Det ena har BARA till uppgift att bryta bort jorden till laddningslampan (ansl L) när generatorn lämnar ström (via R). Alltså en brytande kontakt. Inga andra funktioner i denna krets!

Det andra reläet sköter styrströmmen (ansl Exc) genom rotorlindningen (som i sin tur styr generatorns utspänning via statorlindningarna med dioder)
Detta relä (med en växlande kontakt) kopplar i vila batteri-plus (via tändn.lås) direkt till Exc, men bryter när spänningen kommit upp till rätt värde. Då går strömmen i stället genom ett begränsande motstånd (R2) på undersidan av burken. Blir spänningen alldeles för hög går reläet över i motstående läge och kortsluter Exc till jord (via ett litet temp.beroende motstånd)

Jag har just putsat bort en ordentlig påbyggnad på relä nr 2, detta ligger ju och jobbar kontinuerligt. Och justerat in utspänningen mha en roterbar kam på reläet.

Undrar nu bara.....motstånd R2 ( det mittersta av 3 st på undersidan ) blir rätt varmt när man kör. Men detta kanske är normalt....
Vet nån?

Padda på............ 8)
SvEsson
Skoda Fabia 2019
F.d. hobbybil DSuper -74. F.d. hobbybil Saab 900S -91 etanolkonv.
F.d. bruksbil ID19 -67 (1970-72; 8 kmil)
Fast egentligen är det ju en XM ser 1 man vill ha!

Återgå till "ID/DS - El"