Kupéfläkten på min CX, den går bara på tredje steget! Kikade bakom handskfack, ska inte där sitta något fläktmotstånd? Eller är det CX serie 2 det gäller?
Givetvis så ser ju fläktpaketen inte lika dana ut på Pallasen och Athénan - typiskt.. Tog 2 bilder..
Såhär ser det ut på min pallas 1985. Är det något här som har med fläktstegsfunktionen att göra ?
Athénan ser ut såhär, lite annorlunda !?..
CX serie I, kupefläkt går bara på max?
- billy
- Activa
- Inlägg: 5453
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
CX serie I, kupefläkt går bara på max?
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- 40 bar
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kiruna
Re: Cx serie 1 kupefläkt går bara på max ?
Funderar om motstånd är inne i själva fläkt kåpan på serie 1. Kommer inte ihåg säkert.men locket är väl lätt att öppna o kolla.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Cx serie 1 kupefläkt går bara på max ?
Fortsätter på din tråd med själva reparationen av motståndet
Första bilden visar den ena motståndstråden och kontakterna som håller den. Notera att jag klippt upp tungorna som höll fast motståndstråden.
Närbild på fästena för motståndstråden. Som synes är det väldigt rostigt och att rost leder ström dåligt vet vi ju
Nästa steg blev en stund i syrabad, lite borstande och några drag med filen.
Här har jag klippt bort tungorna som höll motståndstråden och med några drag med rundfilen gjort det övre hålet tillräckligt stort för en M2.5 skruv.
Max 3 bilder per inlägg så färdigbild i nästa inlägg
/Stig
Första bilden visar den ena motståndstråden och kontakterna som håller den. Notera att jag klippt upp tungorna som höll fast motståndstråden.
Närbild på fästena för motståndstråden. Som synes är det väldigt rostigt och att rost leder ström dåligt vet vi ju
Nästa steg blev en stund i syrabad, lite borstande och några drag med filen.
Här har jag klippt bort tungorna som höll motståndstråden och med några drag med rundfilen gjort det övre hålet tillräckligt stort för en M2.5 skruv.
Max 3 bilder per inlägg så färdigbild i nästa inlägg
/Stig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Cx serie 1 kupefläkt går bara på max ?
Då kommer sista delen av motståndsrep
På bilden syns att jag satt skruvar genom plåttungorna och satt fast motståndstrådarna.
För att försöka få lite rostskydd så kletade jag in skruvar och plåttungor med kopparpasta.
Det finns säkert bättre sätt men det var vad jag kom på just nu.
Om någon skulle vara intresserad så ger ju dessa motstånd genom inkoppling var för sig, i serie eller parallellt 4 olika möjliga hastigheter på fläkten förutom fullt där motstånden är förbikopplade. Miljön inuti fläktkåpan är ju inte så rolig alla gånger. Fuktig utomhusluft passerar motstånden som omväxlande är kalla och varma. Själva motståndstråden var opåverkad men kontakttungorna kraftigt rostangripna.
Hoppas den här reparationen håller
/Stig
På bilden syns att jag satt skruvar genom plåttungorna och satt fast motståndstrådarna.
För att försöka få lite rostskydd så kletade jag in skruvar och plåttungor med kopparpasta.
Det finns säkert bättre sätt men det var vad jag kom på just nu.
Om någon skulle vara intresserad så ger ju dessa motstånd genom inkoppling var för sig, i serie eller parallellt 4 olika möjliga hastigheter på fläkten förutom fullt där motstånden är förbikopplade. Miljön inuti fläktkåpan är ju inte så rolig alla gånger. Fuktig utomhusluft passerar motstånden som omväxlande är kalla och varma. Själva motståndstråden var opåverkad men kontakttungorna kraftigt rostangripna.
Hoppas den här reparationen håller
/Stig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
- billy
- Activa
- Inlägg: 5453
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Cx serie 1 kupefläkt går bara på max ?
Fyfan vad snyggt det blir, jag är imponerad !
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98