Batteriet laddar ur

Inlägg angående CX el och elektronik.
Per-olov
5 bar
5 bar
Medlem i SCK?: Ja

Batteriet laddar ur

Inläggav Per-olov » 05 mar 2017, 18:27

Hej!
Behöver lite hjälp, batteriet drar ur. Vid seriemätning och Ampère var värdet 7ampere, rätt mycket så jag misstänkte genast bakrutevärmaren. Då jag fått knas på yttertempmätaren som visar -20grader så kanske automagiken startat tänkte jag. Nåväl säkringen gick på mulitimetern så jag kunde inte kolla om jag åtgärdat felet när jag kopplade ur kontakterna på bakrutan. Jag har tagit loss kontakten även till strömbrytaren mellan sätena. Och i vilande position ger det ett spänningsfall på 1.8-2milivolt över säkting 7 för tutan och bakrutan, det blir omräknat för 25amperesäkring ca. 0,7-0,8amperes förbrukning, klart högre än vad man brukar säga som gräns på 0,05 Ampère på klocka och allt, dessutom ska ju den kretsen vara död helt och hållet i vilande position.

Så jag funderar så det knakar, tog loss kontakterna på tutan och ingen skillnad. Så jag ser bara två alternativ, antingen jordfel på en kabel som gör en kortis mot karossen, men då det ligger så stabilt på just den förbrukningen så kvarstår en annan fundering:
jag bytte till en ny generator för två veckor sedan, kan det vara så att diodbryggan på den nya generatorn drar ström bakåt i kretsen?
Jag lossade kontakten till regulatorn och inget hände, fortfarande samma förbrukning över kretsen med säkring 7, bakruta och tuta, en lustig detalj jag noterade när jag felsökte var att när tädningen var påslagen så lyste lampan på knappen för bakrutan, den ska följa instrumentbelysningen, så nåt lurt är det.

Några ideer?

Per-olov
5 bar
5 bar

Re: Batteriet laddar ur

Inläggav Per-olov » 05 mar 2017, 19:14

Jag har funderat på om det är påkallat att även bryta detta relä, dra isär kontaktstyckena där. Skulle det vara jordfel, så är det väl inte helt omöjligt att det kan ligga någonstans vid bakluckans kabelhärva, att det nötts upp ett hål där som det kryper ström genom, det som motsäger detta är att strömförbrukningen verkar vara konstant runt 700mA oavsett om bakluckan är stängd eller öppen.
http://www.citrotech.se/data/pdf/CX/sb/g12-85-01.pdf

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 07 mar 2017, 01:56

Per-olov skrev:när tädningen var påslagen så lyste lampan på knappen för bakrutan, den ska följa instrumentbelysningen, så nåt lurt är det.

Lampan i knappen ska lysa:
- svagt när knappen är avstängd
- starkt när knappen är nertryckt

Går det inte att få dessa två olika ljus i knappen, så är något fel.

Din CX är väl av de allra senaste årsmodellerna (efter 87?), med AUTO-funktion på elbakrutan (det står i så fall AUTO på knappen). Den kan krångla. På en CX -88 jag köpte sa ägaren att jag absolut inte fick trycka på den knappen, för då hängde sig funktionen och bakrutan gick inte att stänga av :shock: ! Jag fick uppfattningen att det var fel (mekaniskt) i själva knappen, men det kan istället ha varit i styrboxen.

Jag har bara elschema på Serie 2 för 1986, och då är inte AUTO-funktionen med. I mitt schema finns ett relä för elbakrutan längst till höger i raden av relän ovanför säkringarna på säkringshyllan. Men då AUTO-funktionen kom (1987?) tillkom även en styrbox som kunde känna av om det finns imma på bakrutans översta slinga och som då körde ström genom hela elbakrutan så att imman försvann. Var den styrboxen sitter vet jag ej. Kanske är det den styrboxen som spökar.

På mitt schema (1986) matar säkring 8 tuta och elbakruta, men själva knappen (lampan samt på/av-slagning av styrspänning till relät) till elbakrutan matas via säkring 3 (tändningslås).

Jag håller med dig om att elbakrutan nog är boven, och troligast elbakruteautomatiken.
Mickel

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa

Inläggav LeifHj » 07 mar 2017, 06:15

Var den styrboxen sitter vet jag ej. Kanske är det den styrboxen som spökar.

Om jag minns rätt sitter styrboxen i skuffen på vänstersidan mellan hjulhus och baklykta. Jag tror att den sitter innanför klädseln, ganska djupt och i en plastpåse som kan bli vattenfylld om det läcker från hjulhuset, i så fall är det inte märkligt om den inte fungerar som det är tänkt.
Jag har varit med om det på åtminstone en bil.
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Per-olov
5 bar
5 bar

Inläggav Per-olov » 08 mar 2017, 11:37

TACK!
Tyvärr kom en influensa mellan felsökningarna, den där påsen har jag sett, när jag skruvade ur baklkusen och rengjorde elektronikplattan och kontakterna, gammal vana jag har att försöka hålla bakljusen rena på mina äldre bilar då de kan orsaka jordfel osv. då har jag ett vagt minne av att jag såg den där pastpåsen och jag trodde det var någon tidigare ägare som satt dit den, den var ren och fin och jag tog ur kontakterna och renjgjorde även där.

Jag har automatfunktionen på kontakten
Angående kontakten så var det exakt min tanke att den hade hängt sig, och jag fick den att släppa genom att trycka på kontakten och sätta på och av tändningen, jag hörde ett klickljud och hustrun såg ett snabbt fall i strömförbrukning på multimätaren sa hon. Jag vet var jag ska leta nu, och det är väl högst troligt att jag kan åtgärda felet med att ta isär kontakterna i skuffen i påsen, samt koppla ur stiften på bakrutan samt kontakten, då jag inte någonsin använt just bakrutevärmaren, och jag tror inte slingorna fungerar heller.

Tack för input, jag tror felet är möjligt att lösa enkelt nu.

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa

Inläggav LeifHj » 08 mar 2017, 11:46

och jag tror inte slingorna fungerar heller

Slingorna kan man fixa med "ledande" färg, fanns åtminstone förr hos Clas Ohlsson.
Lite kuriosa: Om du ska köpa ny bakruta så kallas immcensorn för radioantenn i listorna.
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Per-olov
5 bar
5 bar

Inläggav Per-olov » 08 mar 2017, 14:06

Ok, kan vara bra att veta. Dock använder jag aldrig bakrutevärmaren på någon av bilarna. Så med tanke på risken för fel så avstår jag gärna den funktionen. Dessutom torde det vara kontakt i rutan när jag tänker efter, eftersom strömförbrukningen var så hög, så kan nästan bara elbakrutan ge sådan förbrukning, och någon stolsvärmare har jag inte monterad.

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 08 mar 2017, 22:54

På mina CX 86:or som jag kört året om i 17 år resp 11 år har elbakrutan funkat utan problem, men då saknas AUTO-funktionen på min årsmodell.

Om man på din bil kopplar förbi den opålitliga AUTO-funktionen och kör elbakrutan med bara strömbrytare, relä nr4 (längst till höger) och direkt till trådarna (dvs kopplar bort boxen i påsen) så kommer det säkert att funka utmärkt. För det gör det på 86:orna :D !
Mickel

Återgå till "CX - El"