Sida 1 av 1

Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 27 apr 2017, 09:21
av AcuraJan
Kopplingen fastnar i botten eller i mellanläge. Luktar brända lameller då den slirat pga det.
Det har hänt på några olika bilar som jag vet om, nu senast på bil med motorn i rubriken.
Det går att dra upp den och sedan funkar den igen.

Beror det på dålig slavcylinder?
Överhettad koppling?
Annat som kärvar?

Är det kopplings- och svänghjulsbytebyte som gäller eller räcker det att byta slavcylinder?
Inga tendenser till slirande koppling annars, möjligen lite mer vibrerande motorgång än normalt.
Bilen i fråga har rullat lite över 16000 mil.

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 19 maj 2017, 08:21
av AcuraJan
Inga funderingar om detta, någon som varit med om samma symptom?
Bilen har rullat vidare flera veckor nu utan problem, jag provkörde en del utan att märka något speciellt...

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 28 aug 2017, 20:22
av AcuraJan
Nu har den passerat 17000 mil och har börjat slira ganska mycket. Bättre med automat tydligen.

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 28 aug 2017, 21:50
av gunnarw
Jag har haft det på en Xsara Picasso. SJälvjustering på kopplingsvajern som tröttnar fick jag veta. Byt vajer var rådet.
viewtopic.php?f=38&t=53287&p=335146#p335146

-----------
edit: missade detaljen om e-HDi som innebär EGS (växlingsrobot)

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 30 aug 2017, 16:17
av AcuraJan
Om det ändå fanns någon vajer att byta...
Finns det någon motsvarande möjlighet att justera kopplingen nyare bilar?

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 30 aug 2017, 16:49
av Rover_Micke
Om det ändå fanns någon vajer att byta...
Finns det någon motsvarande möjlighet att justera kopplingen nyare bilar?
På bilar med hydraulisk koppling går den inte att justera manuellt, den justerar sig automatiskt.

Sitter returfjädern på kopplingspedalen som den skall?

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 30 aug 2017, 19:36
av Öglan
Hade vi också på vår 406. Först var man tvungen att lyfta upp kopplingspedalen för hand sen gick det int att växla längre.

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 04 sep 2017, 11:29
av AcuraJan
En ny fråga. Kan det räcka att byta koppling?
Svänghjulet kostar en hel del. Jag har inte märkt någon fel på det men det kanske man inte alltid gör...

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Postat: 14 okt 2017, 18:32
av AcuraJan
Slavcylindern var ihopbyggd med urtrampningslagret. Undrar om den helt enkelt blivit för varm med bromsvätskan som troligen aldrig bytts ner till kopplingen. Nu när jag luftat ut den nya märker jag att den fastnar nere när inte kopplingen hjälper till att trycka upp den, när jag inte luftar funkar den som den ska.
Den kommer alltså inte upp av egen kraft från den där returfjädern, och om det blir lite ångbildning i slavcylindern fastnar den.

En teori till slirandet, det är lufthål in till kopplingen precis under oljefiltret. Väkdigt sannolikt att det rinner ner olja där vid filterbyte om man inte har en trasa under filtret vid byte.

Undrar om detta kan vara en bidragande orsak till många slirande kopplingar på denna motor.