Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inlägg som inte handlar om någon speciell modell.
Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3516
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav AcuraJan » 27 apr 2017, 09:21

Kopplingen fastnar i botten eller i mellanläge. Luktar brända lameller då den slirat pga det.
Det har hänt på några olika bilar som jag vet om, nu senast på bil med motorn i rubriken.
Det går att dra upp den och sedan funkar den igen.

Beror det på dålig slavcylinder?
Överhettad koppling?
Annat som kärvar?

Är det kopplings- och svänghjulsbytebyte som gäller eller räcker det att byta slavcylinder?
Inga tendenser till slirande koppling annars, möjligen lite mer vibrerande motorgång än normalt.
Bilen i fråga har rullat lite över 16000 mil.
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3516
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav AcuraJan » 19 maj 2017, 08:21

Inga funderingar om detta, någon som varit med om samma symptom?
Bilen har rullat vidare flera veckor nu utan problem, jag provkörde en del utan att märka något speciellt...
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3516
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav AcuraJan » 28 aug 2017, 20:22

Nu har den passerat 17000 mil och har börjat slira ganska mycket. Bättre med automat tydligen.
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
gunnarw
70 bar
70 bar
Inlägg: 1302
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav gunnarw » 28 aug 2017, 21:50

Jag har haft det på en Xsara Picasso. SJälvjustering på kopplingsvajern som tröttnar fick jag veta. Byt vajer var rådet.
viewtopic.php?f=38&t=53287&p=335146#p335146

-----------
edit: missade detaljen om e-HDi som innebär EGS (växlingsrobot)
Senast redigerad av 1 gunnarw, redigerad totalt 30 gånger.
Har: C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / Honda Innova 125i Bild / Honda NSS250A
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3516
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav AcuraJan » 30 aug 2017, 16:17

Om det ändå fanns någon vajer att byta...
Finns det någon motsvarande möjlighet att justera kopplingen nyare bilar?
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1204
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav Rover_Micke » 30 aug 2017, 16:49

Om det ändå fanns någon vajer att byta...
Finns det någon motsvarande möjlighet att justera kopplingen nyare bilar?
På bilar med hydraulisk koppling går den inte att justera manuellt, den justerar sig automatiskt.

Sitter returfjädern på kopplingspedalen som den skall?
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

Öglan
Inlägg: 329
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav Öglan » 30 aug 2017, 19:36

Hade vi också på vår 406. Först var man tvungen att lyfta upp kopplingspedalen för hand sen gick det int att växla längre.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3516
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför fastnar kopplingen nertryckt, 1.6 e-HDI?

Inläggav AcuraJan » 04 sep 2017, 11:29

En ny fråga. Kan det räcka att byta koppling?
Svänghjulet kostar en hel del. Jag har inte märkt någon fel på det men det kanske man inte alltid gör...
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.


Återgå till "Citroën - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst