servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Skriv svar
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Idag kom en dunk med Hydraurinçage från 2CV Retro. Väldigt snabb leverans. Servostyrningen började komma igång i stort sett omedelbart efter att jag startat bilen med rengöringsvätskan i. Jag får en känsla av att den går lättare och lättare allt eftersom. Då kanske jag slipper plocka isär FDV:n för den här gången. Jag tar nog isär och rengör den jag har i reservdelsbilen så att jag har en frisk. Problemet är väl att få tag i plastfiltren om dom är trasiga. Renoveringssatsen verkar inte gå att få tag i. Eventuellt ska det gå att hitta bara filtren men har inget reservdelsnummer.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 08 maj 2017, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka

Inlägg av senmathal »

Eller inte.

Det verkar som servoverkan kommer och går. Om jag vrider ratten fram och tillbaka en stund så fungerar det men om jag sedan kör en sväng verkar det som m det går tillbaka till att inte fungera. Det blir nog till att ge sig på FDV:n ändå om det inte blir bättre efter att ha kört de 500 mil som rekommenderas. Nu kommer det nog att ta lite tid innan den har hunnit gå så långt men tiden i sig kanske gör verkan. Vätskan finns ju i systemet hela tiden och löser upp ev. skräp.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka

Inlägg av senmathal »

Vad innehöll renoveringssatsen till FDV:n som inte längre går att få tag på? Var det något mer än de två filtren och rörtätningarna? Någon som vet?

Jag plockade bort FDV:n från reservdelsbilen och pillade bort filtren för att se om dom var hela och det var dom. Jag ska ta isär den och rengöra den som nästa steg. Det gäller väl bara att göra rätt så man inte ändrar inställningen. Har sett någon beskrivning där man märkte upp justerskruven noga men hittar den inte nu.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

... Det var så klart oringar till pluggarna och en oring till justerskruven.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Bosse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1340
Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av Bosse »

På min TZI -90 var det servostyrning som kärvade så den gick tungt ibland och lätt ibland. Dessutom tog det allt längre tid för bilen att resa sig. När jag fick vänta 5 minuter innan det gick att köra iväg fick jag nog och chansade på att byta LHM och rengjorde filtren. Först trodde jag att allt pajat, bilen reste sig inte alls, men efter ha joxat ett tag med att fylla LHM i slangen till pumpen och att lufta med skruven långa tider fick jag den till slut att resa sig. Sen dess har den varit snabb att resa sig och dessutom försvann kärvningen i servostyrningen.

Vad vill jag säga med detta? Möjligen att ha lite tålamod. Se dessutom till att lufta systemet ordentligt (om du inte redan gjort det). När rengöringsvätskan gjort sitt och du bytt LHM kanske det tar sig ordentligt.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Mitt problem ser nog lite annorlunda ut får jag för mig. Bilen reser sig snabbt och sjunker långsamt. Ovanligt på en BX men så är det. Styrningen går nu jämntungt och att jag tyckte det blev bättre med Hydraurinçage i tanken var nog kanske lite önsketänkande. Jag gissar att filtren i FDV:n är trasiga att resterna har fastnat i ventilen.

Min gissning är att din bil helt enkelt var skitig i hydraulsystemet så att FDV:n och andra ventiler kärvade och därför fungerade dåligt eller bara ibland. En del ventiler kan fastna i öppet läge hela tiden så att det blir svårt att få upp trycket till rätt nivå.

När det gäller luftning så är ju systemet självluftande. Inget utom bromsarna behöver luftas men man kan ju göra lite citroengympa ändå.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Bosse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1340
Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av Bosse »

Det där med att systemet är självluftande är nog en sanning med modifikation. Det var i alla fall en längre stund på tomgången med öppen luftskruv som fick min BX att resa sig igen. Innan hände ingenting.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Jo fast 12 mm skruven är ingen luftningsskruv utan öppnar en bypassventil så att pumpen lättare ska kunna pumpa runt oljan utan mottryck. Problemet när man bytt olja är att sugslangen till pumpen töms på olja. Då pumpen är väldigt dålig på att suga så lyckas den inte alltid när det är luft i slangen. När man öppnar 12 mm skruven så minskar mottryck på trycksidan och då kan pumpen komma igång. Ibland tvingas man fylla olja i sugslangen precis som du fick göra för att pumpen ska komma igång. Jag hade dock tur så jag behövde inte ens öppna 12 mm skruven nu när jag hade bytt till Hydraurinçage. Bilen reste sig ändå vilket jag hoppas betyder en frisk pump.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:Bilen reste sig ändå vilket jag hoppas betyder en frisk pump
Ja, reser den sig är pumpen (åtminstone någorlunda) frisk.

Jag kom att tänka på en sak.
Suger pumpen möjligen lite luft? Så att det blir luftbubblor och skum i systemet? Då kan mycket skumt (oavsiktlig lustighet) hända, t ex ryckig styrning.

Så här kan du kolla det:
- Sätt en person på förarplatsen (för att starta och stänga av motorn).
- Lossa returslangen från pumpen uppe vid LHM-tanken.
- Stoppa slangänden i ett rent, gärna ljust, litermått.
- Be "föraren" starta motorn.
- När det plötsligt kommer LHM (kan komma genast eller efter en halvminut beroende på ack och fjädringsläge), skrik: STOPP!

Nu kan du se:
- Har du ren, genomskinlig, LHM i litermåttet?
- Har du skummande LHM? I så fall är vanligaste felen:
A. Sugslangens övre slangklämma.
B. Sugslangens nedre slangklämma.
C. Små sprickor någonstans på sugslangen.

I slutet av en 20-milaresa med min CX märkte jag plötsligt att bromsarna först inte tog alls - och sen jättehårt. Efter en del svängande inne i stan började sen även servohjälpen att bli minst sagt oberäknelig :shock: !

Efter mycket funderande fann jag att övre slangklämman var dålig åtdragen - och bilen blev helt bra igen :D !
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Eftersom den reser sig snabbt och bra och allt annat fungerar tvivlar jag på att mitt problem ligger på pumpsidan. Annars brukar ju slirande rem vara ett vanligt fenomen då den måste vara riktigt hårt spänd för att inte slira.

Jag väntar nu på lite packningar innan jag ska byta till min rengjorda FDV och se om det blir bättre. Annars får jag söka vidare. Jag valde att demontera insugningsröret för att komma åt FDV:n. På 16 Valve är det väldigt mycket i vägen på grund av sin speciella utformning. Sedan hoppas jag att jag inte rubbat inställningen på ventilen. Jag mätte upp hur långt under huset låsringen och justerskruven låg plus att jag ritade med en tuschpenna tvärs över justerskruven, låsringen och huset, så jag tror att den står exakt som innan. Jag såg denna beskrivning på något forum som jag nu inte hittar.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Nu sitter min nyrenoverade FDV på plats och servon fungerar. Den går inte jättelätt men jag tror aldrig den gjorde det på BX. Men skillnaden är påtaglig.

Jag monterade som jag sa insugningsröret och tyckte det såg åtkomligt ut. Om jag skulle ha börjat om skulle jag ha tagit bort kylaren istället. Jag är dock lite ovillig att tappa ur kylarvattnet då jag tycker det ofta blir ett väldigt sölande men det hade nog varit värt det.

Jag ska vid tillfälle plocka isär ventilen jag tog bort och fixa i ordning den som reserv. Jag lyckades få tag i två filter via Reservdelstorget och oringar hittar man var som helst. Ska vara 4 st 10x2 och en 5,5x2 till justerskruven. Den har jag dock inte bytt.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 23 maj 2017, 05:49, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:
22 maj 2017, 23:00
Den går inte jättelätt men jag tror aldrig den gjorde det på BX.

Det är nog rätt sätt att uttrycka det. Det är en hjälp, men långt, långt från t ex CX.

Skönt att du fick ordning på allt till slut. Ibland finns det inga lätta genvägar :( .

Tack för bra info!
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Servostyrning fungerar som jag skrivit tidigare men däremot har jag känslan av att någonting går tungt i styrningen. Det gör liksom ingen skillnad om jag står still eller rullar, känslan av att det går tungt finns där ändå. Vore det naturlig tröghet i däcken borde det ju försvinna när bilen rullar.

Är det något som brukar kunna gå tungt? Det är inget knakande eller några andra missljud när man vrider ratten. Det finns ju inga fjäderbenslager som på en del bilar med stålspiraler.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av soso »

Kan inte vara någon rattaxelknut som är torr/går trögt?

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: servostyrningen tillbaka. Eller inte.

Inlägg av senmathal »

Jag ska försöka komma åt att smörja knuten lite och se om det blir någon skillnad.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"