Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av senmathal »

Det ser ut att läcka i slangen/röret mellan FDW och tryckregulator eller från någonting i dess närhet. Det jag undrar över är varför denna långa kombination av rör och slang som går mellan regulator och FDW. Varför inte bara en kort rörstump däremellan? Någon form av tryckutjämning/stötdämpning?

/Mats

PS Den enda slang jag hittade på nätet kostar en nätt summa på 267,33 Euro, tur att det fanns en bättre begagnad i förrådet :) https://www.jcparts.eu/frames/shock-abs ... 95496828-p
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av Hank »

Tur att du hade en. Annars tror jag att det finns en sådan i mina gömmor för det facila priset av noll kronor, noll öre.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av senmathal »

Den som spar han har :) Tyvärr skeppade jag iväg en hel del BX delar för ett par år sedan i städiver. Det är inte ofta det drabbar mig men påhejad av frun åkte nog en hel del iväg som hade varit bra att ha nu.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 28 sep 2016, 04:17, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:varför denna långa kombination av rör och slang som går mellan regulator och FDW. Varför inte bara en kort rörstump däremellan? Någon form av tryckutjämning/stötdämpning?
Sitter inte den ena på motorn och den andra på karossen? Då behövs mjuk slang som kan ta upp rörelser.
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av senmathal »

Både regulator och FDV sitter stadigt monterade på motorn och inte särskilt långt ifrån varandra.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

D.C
70 bar
70 bar
Inlägg: 1005
Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Gbg-C

Re: Rör/slang mellan tryckregulator och FDV

Inlägg av D.C »

Hej Citraväner!

Angående hydraulik under 300Kg nominellt tryck, då finns det mycket att välja på med riktigt smidiga dimensioner av slangar och kopplings-detaljer med olika profiler och gänggång.
Det brukar bli prismässigt ok, besök närmaste hydraul-butik eller helst reparatör för entreprenad-maskiner då dessa oftast är mycket kreativa att lösa övergång mellan hydrauldetaljer.
Har denne ej i lager, de klena dimensioner av slang kopplings-detaljer och med önskad profil och gänggång får du adress till aktuell hydraul-grossist varifrån reparatören hämtar sina reparationsdetaljer, åk dit och undersök detaljer och därefter detaljer är avklarat kapar och pressar reparatören till det önskade.
Exempelvis 1/2-metersslang <300Kg med pressade anslutningar och eventuella övergång/reducering blir kostnad runt 500:-, det är kopplingsdetaljerna vilka är dyyyra, resor tillkommer givetvis eventuellt viss svårighet att få till ett mellanstick från sitt arbete.

Mvh D.C
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"