Trycklöst efter LHM-byte

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå/Älvsbyn

Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav LeRobert » 29 nov 2017, 17:24

Hej!

Jag har bytt LHM men nu får jag inget tryck i systemet. Alla hjul hänger fritt eftersom den står på pallbockar. Jag tycker jag har prövat allt, prajmat pumpen, lågläge, högläge, 12:an öppen, 12:an stängd, öppnat och stängt 12:an, bromspedalen nedtryckt, men pumpen suger inte. Motorn på tomgång. Kanske ska ge gas istället?
Hälsning, Robert (BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, XM Turbo CT Berline 1993 Estelle [såld till skrot])

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4263
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav Anders H » 29 nov 2017, 18:41

Tolvan öppen och sedan primening av pumpen direkt i den från tankarmaturen avmonterade sugslangen, det skall gå då. Använd en tratt när du fyller så ser du när den drar, när så skall slangen direkt på sin stuss igen för att suga ur tanken. Spänn tolvan igen när det är bubbelfritt i returen.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2866
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav senmathal » 29 nov 2017, 19:48

Jag skulle även ha släppt ner den på golvet. Nu signalerar nivågregleringen att den redan är i högsta läget eftersom hjulen hänger fritt. Det ska egentligen gå ändå med spaken i högsta läget men jag har mer än en gång råkat ut för att en uppallad bil dråsar ner när man sänker domkraften trots att motorn varit igång och spaken i högsta läget.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5583
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav alfp » 29 nov 2017, 21:49

Var ser du den signalen? Men har du fått pumpen att ta släpp ner den så reser den sig igen
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå/Älvsbyn

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav LeRobert » 30 nov 2017, 11:23

Tolvan öppen och sedan primening av pumpen direkt i den från tankarmaturen avmonterade sugslangen, det skall gå då. Använd en tratt när du fyller så ser du när den drar, när så skall slangen direkt på sin stuss igen för att suga ur tanken. Spänn tolvan igen när det är bubbelfritt i returen.
Problemet är väl då att pumpen inte vill dra som du säger. Jag har satt på slangen direkt på stussen efter fyllning. I senare försök har jag gjort om proceduren och då bara fått i en skvätt och det visar väl att pumpen inte har dragit alls. Kanske mer högläge på tratten för att få litet extra tryck i slangen?
Hälsning, Robert (BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, XM Turbo CT Berline 1993 Estelle [såld till skrot])

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå/Älvsbyn

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav LeRobert » 30 nov 2017, 19:23

Det löste sig ganska bra till sist. Det är för långt mellan gångerna men nu hoppas jag att jag kommer ihåg hur det går till. Jag fyllde i tratten och den började suga ganska fort, sen fyllde jag litet till så den säkert drog. Ett par försök blev det ändå. Jag tyckte jag fick öppna och stänga 12:an mer än en gång för att det skulle jobba som det ska, eller så hör jag fel saker bara. Flottören verkar ha hakat upp sig eller så har jag överfyllt, men det svämmar inte över i alla fall. Jag hoppas att det går till sig under gång.

Luftning av broms bak gick mindre bra. Det kom just ingen LHM men bubblor. Nu har jag gjort citroëngympa så jag hoppas att det går bra ändå - kanske testar lufta imorgon igen - efter provtur.
Hälsning, Robert (BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, XM Turbo CT Berline 1993 Estelle [såld till skrot])

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2866
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav senmathal » 30 nov 2017, 22:29

Högsta läget när du luftar bromsarna bak. Har du bilen uppallad och spaken i körläge får du just inget tryck på bromsarna bak.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2866
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav senmathal » 30 nov 2017, 22:49

Var ser du den signalen? Men har du fått pumpen att ta släpp ner den så reser den sig igen
Nej jag hade lite otur när jag tänkte där om det var mitt inlägg du menade. Detta har ju inget alls att göra med huruvida pumpen börjar pumpa heller.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå/Älvsbyn

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav LeRobert » 01 dec 2017, 00:37

Högsta läget när du luftar bromsarna bak. Har du bilen uppallad och spaken i körläge får du just inget tryck på bromsarna bak.

/Mats
Hade högsta läget och uppallad runt om, öppnade skruven ett drygt halvvarv, 12:an stängd förstås. Jag segade på länge men fick kanske ut en matsked. Jag har inte haft isär bakbromsen.
Hälsning, Robert (BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, XM Turbo CT Berline 1993 Estelle [såld till skrot])

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5278
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav Mickel » 01 dec 2017, 02:19

Trycket i bakbromsarna matas väl av trycket på bakfjädringen. Är hjulen helt nedhängande är det väl inte säkert att man får något tryck i bakre fjädringscylindrarna - de är ju där de "skall vara" enligt höjdregulatorn.

Jag har hört att man alltid måste belasta bakhjulen för att få tryck i bakbromsarna.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3945
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav soso » 01 dec 2017, 04:34

Luftade just bakbromsar på en bil jag bytt rör på med uppallad bakvagn.

Rent teoretiskt behövs inte bakhjulen belastas för luftning om fjädringen är hydrauliskt "spänd" i högsta läget, även med hjulen i luften. Men i situationen ovan är det inte säkert att bakvagnen trycksätts med hängande hjul även med spaken i högsta. Varför? Jo, höjdregulatorn får ju mekaniskt "signal" från krängningshämmaren att hjulen redan är i högsta. Lite knepigt sålunda att i det läget lura höjdregulatorn att bilen inte redan är i högsta (med hängande hjul).

Men gör såhär. Enklast är att börjat i normalläge på spaken. Motorn på tomgång hela tiden! Sedan lyft ena bärarmen med domkraft och sätt spaken i högsta. Släpp efter med domkraften när du känner att den trycker ned bärarmen. OBS! Stabil uppallning så inte bilen riskerar att tippa eller dylikt erfordras!

Prova sedan att lyfta bärarmen med handkraft (fortfarande tomgång i högsta läget). Den ska vara helstum. Prova vidare att sätta en planka mellan säte och bromspedal. Du ska då inte kunna rubba bakbromsarna. Så, nu går det att lufta och lufta tills det kommer ren bubbelfri neongrön LHM! :K

Användarvisningsbild
HåkanTh
40 bar
40 bar
Inlägg: 724
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav HåkanTh » 01 dec 2017, 05:24

Man kan dra (eller är det trycka?) direkt på höjdregulatorn.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3945
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Trycklöst efter LHM-byte

Inläggav soso » 01 dec 2017, 16:04

Sant, och kanske enklare beroende på hur sugen man är på att pallra sig under bilen. Med alufälgar som har glest mellan ekrarna kan det även gå bra att lufta bakbromsarna med bilen på hjul då åtkomst finns genom fälgen. Bäst är förstås (som vanligt?) paddan där nipplarna sitter på insidan av trumman och alltid är åtkomlig med bilen på ramper/brygga.


Återgå till "BX - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster