På gamla hydraulcittror bör man alltid höja bilen till högsta läget innan man lyfter den sista biten med domkraft eller lyft. Inte bara för att det är bekvämare att inte behöva lyfta den så många centimeter, utan också för att höjdregulatorerna annars kommer att mer eller mindre tömma fjädringen på tryck*, så bilen ramlar ner till lägsta när domkrafen/lyften sänks, och kanske rent av fastnar på den. Kan också vara idé att informera Citroën-ovana mekaniker och bilbesiktare om fenomenet.
* Rätta mig om jag har fel, men det är väl det som händer?
Hissa upp bilen med hydrauliken först
Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.
Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc
Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.
Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc
Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
- carl
- 40 bar
- Inlägg: 541
- Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
- Medlem i SCK?: Nej
- peterlan
- Activa
- Inlägg: 4409
- Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gävle
Re: Hissa upp bilen med hydrauliken först
Det där gäller även nyare Citroëner.
Brukar alltid hissa upp C5:an i topp innan jag sätter domkraften under, annars ligger den platt på backen när jag hissar ner den. Sen så tar det en evighet innan elpumpen behagar få upp den i normal nivå så att det går att få loss domkraften.
Brukar alltid hissa upp C5:an i topp innan jag sätter domkraften under, annars ligger den platt på backen när jag hissar ner den. Sen så tar det en evighet innan elpumpen behagar få upp den i normal nivå så att det går att få loss domkraften.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
-
- 40 bar
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Marks kommun
Re: Hissa upp bilen med hydrauliken först
Skall man jobba med hjulupphängningen vill man inte ha något tryck kvar. I de fallen brukar jag göra tvärt om.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM
-
- 70 bar
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Hissa upp bilen med hydrauliken först
aha då har jag förklaringen där. Hände mig på besiktningen med en C5. Det kändes som evigheter innan hon reste sig från den nigningen...bra tips, detta ska användas i praktiken nästa besiktning med hydraulbil...
-
- 10 bar
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 13 aug 2010, 08:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sydfinland
Re: Hissa upp bilen med hydrauliken först
Sist jag besiktigade C5:an så missade teknikern förstås att hissa bilen. Inga stora problem när hon lyfte första ändan för att kolla glapp etc, men när hon skulle släppa ner bilen hade hydrauliken försökt kompensera med följd att domkraften satt fast =) Bara att hissa ner rampen, starta bilen, hissa hydrauliken, hissa upp rampen igen och flytta dk. Tänk så mycket lättare det vore om man gjorde rätt första gången
//Finnen
//Finnen
C5 CrossTourer 2014 HDi 164
C5 Break 2007 HDi 136
C5 Break 2007 HDi 136
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Hissa upp bilen med hydrauliken först
På besiktningen vill de väl inte ha fjädringen stum i högsta läge, svårt att hitta glapp då.
På C5 räcker det att öppna en dörr ju, den elektriska pumpen drar ju igång utan att starta motorn...
På C5 räcker det att öppna en dörr ju, den elektriska pumpen drar ju igång utan att starta motorn...
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.