Kryp aldrig.....

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kryp aldrig.....

Inläggav hemisphere » 12 mar 2017, 12:58

Är helt sjukt livrädd att krypa under en bil så det blir oftast tredubbla uppallningar. Ser alltid det värsta scenariot framför mig. Kan verka larvigt men när jag gjorde min militärtjänstgöring så klämdes en (civil) person ihjäl under en bil bara ett stenkast från där vi övernattade. Personen "skulle bara" fixa nånting med bilen tidigt en morgon utanför en garagelänga... nånting gick fel - så meningslöst.
RIP
SCK9572
░ CX 25 GTi Automatique-86=odöpt
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= läcker
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"=körs!
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ Lånad MIG=saknas
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=datorkras

Användarvisningsbild
Olof Rosenius
20 bar
20 bar
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Re: RE: Re: Kryp aldrig.....

Inläggav Olof Rosenius » 12 mar 2017, 13:29

attraction skrev:En sak som ingen skrivit, vad jag kunnat finna, är vikten av att blockera hjulet diagonalt mot det hjul som är föremål för demontering.
Står i alla, eller i alla fall de flesta, instruktionsböcker att så ska förfaras.
Likaså att backväxeln ska vara inlagd samt parkeringsbromsen vara ansatt.
Har alltid i mina bilar klossar att blockera hjulen med.
Förutom 2CV så vet jag endast Mazda som har blockeringsutrustning för hjulen i "medskick".
CR-V, som ju är en av få bilar av tjugohundrasexton års modell som har reservhjul med hjulbytesutrustning, har missat på att bifoga blockeringsutrustning - fyyyyy. 8)
Men jag har kompletterat med ett par 2CV-kilar.

I C5an som har reservhjul så följer det med en uppfällbar kil i stål.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag är ingenjör, så det ligger inte mycket i det jag säger.

C5 III Tourer 2.0 HDi Aut Modellår 2012

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 12 mar 2017, 13:52

attraction skrev:vikten av att blockera hjulet diagonalt mot det hjul som är föremål för demontering.

Varför diagonalt? Undrar en nyfiken fysiker :roll: .
Mickel

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 12 mar 2017, 15:32

Det diagonala hjulet är ju det som belastas mest = lämpligast att blockera för max effekt.
Övriga (två) hjul befinner sig i "mindre kontakt" med underlaget(jämfört med det diagonala).
(inte fysiker, men väl HTL Västerås = Arosteknist) :wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 13 mar 2017, 19:13

attraction skrev:Det diagonala hjulet är ju det som belastas mest

Jaha, hmmm, hmmm.

Jag håller med när det gäller jämntunga bilar med stel fjädring.

Men låt oss tänka oss en 2CV. Den är ganska framtung (eller snarare väldigt lätt bak :roll: ). Kanske är vikten normalt fördelad ungefär så här: 200 kg per framhjul och 75 kg per bakhjul? (antag 550 kg totalvikt)

Om vi då lyfter med domkraft vid vänster framhjul så lyfter vi först 200 kg och sen även allt mer av bakhjulets belastning. Jag håller med om att högersidans bakhjul då får ta allt mera last, men kommer lasten på höger bakhjul någonsin att överstiga lasten på höger framhjul? Om vi fortsätter att lyfta vid vänster framhjul kommer så småningom vänster bakhjul komma upp från marken (och grannarna tror att bilen är på väg att välta :shock: !). I detta läge (när VB däck släpper marken) är vikten på domkraften maximal, och även omfördelningen av vikt till höger bakhjul maximal. Men eftersom bilen lutar tar inte domkraften halva bilens vikt, inte 275 kg, utan kanske bara 200 - 225 kg. Högersidans hjul har istället fått en viktökning, i detta fall 50 - 75 kg. Hur högersidans 350 kg då fördelas mellan bak- och framhjul är inte enkelt att ta reda på. Höger bakhjul har hela tiden fått ökad vikt, men överstiger den 175 kg? Eller blir den ungefär lika med framhjulets, dvs 175 kg? Höger framhjuls vikt minskar ju (från 200 kg) när vi börjar lyfta VF, men sen ökar den lite när bilen börjar luta.

Om vi tänker oss att vi fortsätter att lyfta ända tills bilen står i jämviktsläget för att välta (och grannarna ringt psykakuten :roll: ) så blir kraften på domkraften noll och högersidans hjul tar hela vikten. Bilens hela vikt fördelas då på högerhjulen: 400 kg på HF och 150 kg på HB, eftersom bilen står på två punkter (ta med kameran 8) ! ).

Det jag menar är att ju mer vi lyfter efter att vänster bakhjul lyft från marken desto större proportion av vikten flyttas åter från bakhjulet till framhjulet på högersidan.

BÅDE bilens viktfördelning (fram/bak) OCH bilens fjädringsmjukhet spelar alltså in för om höger bakhjul någonsin kommer att behöva ta större last än höger framhjul.

Jag tror någon måste testa i verkligheten för att utröna vilket hjul som "vinner". På varje bilmodell :roll: !

Har någon av er två vågar? Min går bara till 120 kg, och polisens kontrollplatsvåg är ju bara en enda platta.

Sen förändras axelavståndet påtagligt på våra svingarms/bärarms- bilar när belastningen ändras - om man drar åt handbromsen på framhjulet rullar ju bakhjulet flera centimeter när man ändrar belastning. Ska man ändå sätta klossen vid det klättrande eller bortrullande bakhjulet?

Man kan ju ligga sömnlös för denna fråga. Varför började jag fundera på detta :roll: ?
Mickel

Användarvisningsbild
Lynxell
10 bar
10 bar

Inläggav Lynxell » 13 mar 2017, 21:43

8)
DS19S-64 ID19B-68 HYx2 Mehari-82 Xantia V6/Man. Excl. Break-00 Giulia 1300 Super -72

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa

Inläggav totteni » 13 mar 2017, 22:41

Mickel skrev:Man kan ju ligga sömnlös för denna fråga. Varför började jag fundera på detta :roll: ?

DJ-a Mickel :!: :!: :shock: :lol: :lol:
Bild     Bild

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 13 mar 2017, 23:28

Skulle aldrig postat inlägget. :( :cry: :oops: :roll:

:lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa

Inläggav alfp » 14 mar 2017, 00:04

En annan sak gör ALLTID Hydraulsystemet trycklöst och nu menar jag helt TRYCKLÖST innan du börjar svetsa rost mm eller kanske försöker värma loss en rörnippel En bekant kom åt ett rör med svetslågan och Pang rena explosionen ett rör med kanske 100 bars tryck smäller av då blir det rena oljedimman och sedan svetslåga på det :cry: Killen blev svårt bränd men överlevde
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 14 mar 2017, 01:34

Ja, blocka hjulen/dra åt handbromsen om man pallar upp med hjälp av hydraulsystemet kan vara bra! Lätt att glömma om än så självklart. Då får man vara snabb att kasta sig in och bromsa om man är utanför när karossen lättar från stödpunkterna. :roll:

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa

Inläggav totteni » 14 mar 2017, 13:09

alfp skrev:En annan sak gör ALLTID Hydraulsystemet trycklöst och nu menar jag helt TRYCKLÖST innan du börjar svetsa rost mm eller kanske försöker värma loss en rörnippel En bekant kom åt ett rör med svetslågan och Pang rena explosionen ett rör med kanske 100 bars tryck smäller av då blir det rena oljedimman och sedan svetslåga på det :cry: Killen blev svårt bränd men överlevde

Borde väl få egen tråd här.
Bild     Bild

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 14 mar 2017, 17:42

totteni skrev:
alfp skrev:En annan sak gör ALLTID Hydraulsystemet trycklöst och nu menar jag helt TRYCKLÖST innan du börjar svetsa rost mm eller kanske försöker värma loss en rörnippel En bekant kom åt ett rör med svetslågan och Pang rena explosionen ett rör med kanske 100 bars tryck smäller av då blir det rena oljedimman och sedan svetslåga på det :cry: Killen blev svårt bränd men överlevde

Borde väl få egen tråd här.

Instämmer! alfp startade en ny. Riskerna med detta är nog inte så uppenbara för varken amatören eller proffsmeken men konsekvenserna av ett sådant misstag kan lätt bli fatala och dödliga. :(
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 17 mar 2017, 15:37

Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Axa
40 bar
40 bar

Inläggav Axa » 17 mar 2017, 19:12

"Mannen skulle byta däck på en bil när en domkraft gav vika."

Tragisk :-(

Måste väl ha varit något moment inblandat förutom hjulsskifte!?

(Typ: "Hmmm, borde kanske försöka hitta källan till skrammlet under bilen när den ändå är i luften....")

Sent fra min XT1562 via Tapatalk
C5 SX Break 1,6Hdi -06.
Lexia3
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Återgå till "Säkerhetsbubblare"