Bygga en 2CV till eldrift

Elektriska Citroëner i alla dess former oavsett modell. Här kan ni teknikgrotta om just det elektriska och dess tekniska avarter...
Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 22 aug 2014, 09:18

Hej!

Jag har några tankar kring ett sådant projekt. Det finns några sådana redan projekt redan, och jag har än så länge bara ett antal idéer, som jag tänkte sammanfatta här till att börja med.

Har köpt på mig en ram, och delar av karossen för detta projekt. Till karossen har jag två extra armar för framhjul. De tänkte jag sätta bak.
  • Fyra motorer
  • En planetväxel vid varje motor utväxling 1:3
  • Varvtal 4000 rpm
  • Varje motor 5kW, och av typen BLDC
  • En kontroller per motor (vektorstyrd)
  • Batterier baseras på LiJon (typ 18650) det är celler som är 65 mm långa och 18 mm i diameter. 43 g/st. 3.7 V och 3.6Ah
  • Systemspänning 48 V
  • 12 stycken paket med så många i parallell som det behövs för önskad räckvidd
  • En laddare för varje cell-paket. Varje laddare monitorerar spänning.
  • Vid inbromsning återladdas batterierna
  • Batterier placeras i ramen, där tanken ska sitta och visst ledigt utrymme där motor/växellåda har suttit
  • Skivbromsar placerade intill motor/planetväxel
  • Elektrisk parkeringsbroms
  • Karossen kompletteras med Hoffmann-tillsats
Jag kör gärna detta projekt med andra, som också går och drömmer som jag om att göra detta. Kan vara kul att komma med några 2CV-El-Cabbar till olika möten...

Saker som detta tar tid, och det behövs olika kompetenser, och jag har som mitt alias anger inte tummen mitt i handen när det gäller elektroniken och datorstyrningen.

En första efterlysning/förfrågan avser planetväxeln. Jag önskar mig komponenterna till en växel för 5kW med utväxlingen 1:3, men maximalt ingående varvtal på 4000 rpm. Tanken är att bygga en enhet (4 st/bil) med motor-växellåda-skivbroms. De monteras parvis på en platta som skruvas fast i ramen mellan fram eller bakhjul. Nuvarande axlar på bilen skruvas fast i utgående axel.

Eventuellt måste en annan typ av växel användas (på grund av tillgängligt utrymme). Mitt mått på nuvarande anslutning av axeln är 310 mm, som jag hoppas kunna vidga en aning...

Motorn är 125 mm djup, på denna planetväxeln och bromsskivan.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 22 aug 2014, 10:06

Lite komplettering.

Nedanstående får gärna kontrolleras!!
  • Varje motor har ett maximalt vridmoment på 25Nm
  • Däcken har en yttre diameter av 0.5 m
  • Fyra motorer ger 100Nm
  • Nedväxling 1:3 ger 300 Nm på de fyra hjulen
  • Radie på 0.25 m på hjulen ger total och maximal framdrivning på 1200N
  • 90 km/h är 25 m/s
  • Antar en totalvikt på 600 kg
  • F = m * a (gamla Newton)
  • F = 1200, m = 600 ger a = 2 m/s^2
  • 0-90 km/h är 0- 25 m/s på 12.5 sekunder
  • Maxhastighet vid 4000 rpm => 4000/60 varv/s => 4000*Pi*0.5/60 m/s vilket är cirka 120 km/h
  • Momentet räcker till vägar med en lutning av 20% ...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 486
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Careidas » 11 sep 2014, 20:38

Låter intressant och ska bli roligt att följa detta projekt. Vad är Hoffmantillsats?
Lycka till :D
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88
C 5 Bioflex -08


Vive la République!

Användarvisningsbild
Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2804
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (http://goo.gl/maps/flnSJ)

Re: Sv: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Ford Prefect » 11 sep 2014, 21:24

Det är väll någon variant på Hoffman ställning antar jag :-)
Nuvarande bilar: C4 Picasso -14, XM Pick-Up -95, VW Karmann Gipsy -90 (husbil)
Tidigare bilar: Saab 99 -72, Audi 80 -76, Saab 900 -85, Xantia Break -97, BX 16TGZ -92, Xantia Activa -97, C5 Break -03, CX 25 Prestige -87
Har Lexia / DiagBox

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 11 sep 2014, 22:34

Låter intressant och ska bli roligt att följa detta projekt. Vad är Hoffmantillsats?
Lycka till :D
Tackar!

Mer information om Hoffmann:

http://www.hoffmann2cv.de/en/p/cabriokit
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 25 sep 2014, 14:52

En liten intressentgrupp har samlats i Västerås. Vi har diskuterat upplägget, och vi har kommit fram till att använda en differential, både fram och bak. Istället för en 5kW motor kommer vi då att sätta dit en 10kW motor. Fortsatt samma tanke avseende batterierna.

Kanske det är läge att sätta dit delar av en växellåda avsedd för 2CV - gärna med skivbromsar.

En fråga till er därute.. : vad är utväxlingen för slutväxeln på en 2CV med skivbromsar.

Nästa fråga : hur många sådana växellådor ligger och väntar på att få vara aktiv i en elbil?
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 21 jul 2015, 03:39

Som en del läsare kan ha noterat är en ID19 Break i första rummet av intressen, men denna verksamhet kommer att åtföljas av att bygga denna elbil. En intressent har hört av sig, så nu är vi två.

Jag tar emot fler intressenter, och jag avser att dela med mig med allt underlag som vi tar fram, men att ansvaret för respektive projekt (bil) kommer att ligga på den som bygger sin bil. Vi kan säkert göra en gemensam ansökan för godkännandet av konstruktionen till SFRO http://www.sfro.com.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 445
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Retro Elektro » 11 aug 2015, 17:00

Jag har en ytterligare intressent... för att bygga denna elbil.

Under tiden har funderingarna kommit ett steg till.

Det blir två växellådor och svängarmar bak som har suttit fram. Det blir med andra ord två motorer och fyrhjulsdrift.

Ram finns, två växellådor med skivbromsar finns. Vill inte köra med trummor bak eftersom de kommer att gå åt fel håll. Skivbromsar är inte känsliga för rotationsriktningen.

Några data som jag behöver för specifikationen till sfro:

* Diameter på fjädern till fjädringen
* tråddiameter på densamma
* samt längden
* diameter på krängningshämmaren

* diameter på huvudbromscylindern

Denna verksamhet påbörjas nu lite långsamt, men vi kan beteckna detta som starten!
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_|
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__i atomer______|

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 471
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav frippegubben » 29 sep 2015, 13:33

Hoj!

Jag kan rekommendera elbil.forum24.se, där är det mesta fokuserat på just elbilar och många som konverterat själva. Jag gissar att du har större chans att få tips och feedback på projektet där!
Sen vill alla se bilder förstås, mycket bilder...
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Engblom
20 bar
20 bar
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 mar 2004, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Rössmåla

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inläggav Engblom » 30 apr 2017, 16:05

Hej!

Tänkte det var bättre att gå in i en redan existerande tråd än att skapa en ny...

Vet någon om det finns någon firma eller annan glad lax som man kan lämna sin lillcittra till för konvertering till eldrift?

MVH: Gunnar Engblom, Rössmåla.
För övrigt borde Svenska Citroën återgå till att uttala sitt eget produktnamn korrekt i sin marknadsföring!
-Eller är det ett sätt att visa att man ändå inte förstår sig på vad det är man importerar?


Återgå till "El-drivna Citroëner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst