Bygga en 2CV till eldrift

Elektriska Citroëner i alla dess former oavsett modell. Här kan ni teknikgrotta om just det elektriska och dess tekniska avarter...
Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Hej!

Jag har några tankar kring ett sådant projekt. Det finns några sådana redan projekt redan, och jag har än så länge bara ett antal idéer, som jag tänkte sammanfatta här till att börja med.

Har köpt på mig en ram, och delar av karossen för detta projekt. Till karossen har jag två extra armar för framhjul. De tänkte jag sätta bak.
  • Fyra motorer
  • En planetväxel vid varje motor utväxling 1:3
  • Varvtal 4000 rpm
  • Varje motor 5kW, och av typen BLDC
  • En kontroller per motor (vektorstyrd)
  • Batterier baseras på LiJon (typ 18650) det är celler som är 65 mm långa och 18 mm i diameter. 43 g/st. 3.7 V och 3.6Ah
  • Systemspänning 48 V
  • 12 stycken paket med så många i parallell som det behövs för önskad räckvidd
  • En laddare för varje cell-paket. Varje laddare monitorerar spänning.
  • Vid inbromsning återladdas batterierna
  • Batterier placeras i ramen, där tanken ska sitta och visst ledigt utrymme där motor/växellåda har suttit
  • Skivbromsar placerade intill motor/planetväxel
  • Elektrisk parkeringsbroms
  • Karossen kompletteras med Hoffmann-tillsats
Jag kör gärna detta projekt med andra, som också går och drömmer som jag om att göra detta. Kan vara kul att komma med några 2CV-El-Cabbar till olika möten...

Saker som detta tar tid, och det behövs olika kompetenser, och jag har som mitt alias anger inte tummen mitt i handen när det gäller elektroniken och datorstyrningen.

En första efterlysning/förfrågan avser planetväxeln. Jag önskar mig komponenterna till en växel för 5kW med utväxlingen 1:3, men maximalt ingående varvtal på 4000 rpm. Tanken är att bygga en enhet (4 st/bil) med motor-växellåda-skivbroms. De monteras parvis på en platta som skruvas fast i ramen mellan fram eller bakhjul. Nuvarande axlar på bilen skruvas fast i utgående axel.

Eventuellt måste en annan typ av växel användas (på grund av tillgängligt utrymme). Mitt mått på nuvarande anslutning av axeln är 310 mm, som jag hoppas kunna vidga en aning...

Motorn är 125 mm djup, på denna planetväxeln och bromsskivan.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Lite komplettering.

Nedanstående får gärna kontrolleras!!
  • Varje motor har ett maximalt vridmoment på 25Nm
  • Däcken har en yttre diameter av 0.5 m
  • Fyra motorer ger 100Nm
  • Nedväxling 1:3 ger 300 Nm på de fyra hjulen
  • Radie på 0.25 m på hjulen ger total och maximal framdrivning på 1200N
  • 90 km/h är 25 m/s
  • Antar en totalvikt på 600 kg
  • F = m * a (gamla Newton)
  • F = 1200, m = 600 ger a = 2 m/s^2
  • 0-90 km/h är 0- 25 m/s på 12.5 sekunder
  • Maxhastighet vid 4000 rpm => 4000/60 varv/s => 4000*Pi*0.5/60 m/s vilket är cirka 120 km/h
  • Momentet räcker till vägar med en lutning av 20% ...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Careidas »

Låter intressant och ska bli roligt att följa detta projekt. Vad är Hoffmantillsats?
Lycka till :D
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Sv: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Ford Prefect »

Det är väll någon variant på Hoffman ställning antar jag :-)
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Careidas skrev:Låter intressant och ska bli roligt att följa detta projekt. Vad är Hoffmantillsats?
Lycka till :D
Tackar!

Mer information om Hoffmann:

http://www.hoffmann2cv.de/en/p/cabriokit
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

En liten intressentgrupp har samlats i Västerås. Vi har diskuterat upplägget, och vi har kommit fram till att använda en differential, både fram och bak. Istället för en 5kW motor kommer vi då att sätta dit en 10kW motor. Fortsatt samma tanke avseende batterierna.

Kanske det är läge att sätta dit delar av en växellåda avsedd för 2CV - gärna med skivbromsar.

En fråga till er därute.. : vad är utväxlingen för slutväxeln på en 2CV med skivbromsar.

Nästa fråga : hur många sådana växellådor ligger och väntar på att få vara aktiv i en elbil?
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Som en del läsare kan ha noterat är en ID19 Break i första rummet av intressen, men denna verksamhet kommer att åtföljas av att bygga denna elbil. En intressent har hört av sig, så nu är vi två.

Jag tar emot fler intressenter, och jag avser att dela med mig med allt underlag som vi tar fram, men att ansvaret för respektive projekt (bil) kommer att ligga på den som bygger sin bil. Vi kan säkert göra en gemensam ansökan för godkännandet av konstruktionen till SFRO http://www.sfro.com.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Jag har en ytterligare intressent... för att bygga denna elbil.

Under tiden har funderingarna kommit ett steg till.

Det blir två växellådor och svängarmar bak som har suttit fram. Det blir med andra ord två motorer och fyrhjulsdrift.

Ram finns, två växellådor med skivbromsar finns. Vill inte köra med trummor bak eftersom de kommer att gå åt fel håll. Skivbromsar är inte känsliga för rotationsriktningen.

Några data som jag behöver för specifikationen till sfro:

* Diameter på fjädern till fjädringen
* tråddiameter på densamma
* samt längden
* diameter på krängningshämmaren

* diameter på huvudbromscylindern

Denna verksamhet påbörjas nu lite långsamt, men vi kan beteckna detta som starten!
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av frippegubben »

Hoj!

Jag kan rekommendera elbil.forum24.se, där är det mesta fokuserat på just elbilar och många som konverterat själva. Jag gissar att du har större chans att få tips och feedback på projektet där!
Sen vill alla se bilder förstås, mycket bilder...
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

CITROËNGBLOM
20 bar
20 bar
Inlägg: 220
Blev medlem: 27 mar 2004, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Rössmåla

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av CITROËNGBLOM »

Hej!

Tänkte det var bättre att gå in i en redan existerande tråd än att skapa en ny...

Vet någon om det finns någon firma eller annan glad lax som man kan lämna sin lillcittra till för konvertering till eldrift?

MVH: Gunnar Engblom, Rössmåla.
Citrografi:

1 GS, 2 :2cv 5 :ds, 1 Visa, 2 GSA, 1 Dyane, 3 Pluriel, 2 CX, 4 Xantia, 1 C5 och 1 C6 hittills.
Än så länge ingen B-modell, AMI, Méhari, BX eller XM, men det kanske kommer… :D

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Engblom skrev:
30 apr 2017, 16:05
Hej!

Tänkte det var bättre att gå in i en redan existerande tråd än att skapa en ny...

Vet någon om det finns någon firma eller annan glad lax som man kan lämna sin lillcittra till för konvertering till eldrift?

MVH: Gunnar Engblom, Rössmåla.
Ser att ditt inlägg är ett år gammalt. Vi är flera glada laxar som funderar på att göra detta. Det innebär planera konstruera inköpa delar och sedan bygga. Fler bilar kommer att ge lägre totalpris.

Själva mekandet med just din bil får du eller någon du anlitar få göra. Vi gör inte detta kommersiellt...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av tomasojohansson »

Men vad säger myndigheterna?
Blir den godkänd i petiga Sverige.
Utomlands vet jag att det rullar elkonverterade.
Men finns de någon sådan i Sverige?
GS borde väl också vara tänkbar för elkonvertering.
Då kan man trycka i mycket batterier utan att fjädringen saggar.
Jag har en rostfri GS med en motor som inte vill gå.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Det är helt OK att bygga sin egen elbil. Jag har både skaffat nödvändig litteratur i frågan och pratat med besiktningsmän som godkänner det hela. Både rent allmänt och han som är ansvarig för bygge av elbilar.

Om man gör rätt från början är det inga som helst problem. Det finns ett flertal hembyggda elbilar som rullar här i Sverige.

Visst är en GS en bättre (stabilare bil som kan ta fler batterier) än en 2CV. Hur många GS-chassin finns det att uppbringa - tanken är att vara några stycken som gör detta tillsammans. Detaljer som behöver tillverkas kommer att dras med en uppställningskostnad som blir lägre per bil om man är fler som delar på det hela. Även battericellerna blir lägre per styck vid större volymer.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av Retro Elektro »

Ska tillägga att planerna ser lite annorlunda ut mot första planerna där en planetväxel erfordrades. Nu är tanken en motor på 10kW eller 20 kW och att behålla växellådan.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Bygga en 2CV till eldrift

Inlägg av frippegubben »

tomasojohansson skrev:
30 apr 2018, 20:35
GS borde väl också vara tänkbar för elkonvertering.
Då kan man trycka i mycket batterier utan att fjädringen saggar.
Jag har en rostfri GS med en motor som inte vill gå.
En elkonverterad GS har jag haft i bakhuvudet som drömprojekt länge.
Om världen fortfarande finns när jag blir pensionär, och jag själv är pigg nog så (och nån GS går att hitta)...
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Skriv svar

Återgå till "El-drivna Citroëner"