Jag har några tankar kring ett sådant projekt. Det finns några sådana redan projekt redan, och jag har än så länge bara ett antal idéer, som jag tänkte sammanfatta här till att börja med.
Har köpt på mig en ram, och delar av karossen för detta projekt. Till karossen har jag två extra armar för framhjul. De tänkte jag sätta bak.
- Fyra motorer
- En planetväxel vid varje motor utväxling 1:3
- Varvtal 4000 rpm
- Varje motor 5kW, och av typen BLDC
- En kontroller per motor (vektorstyrd)
- Batterier baseras på LiJon (typ 18650) det är celler som är 65 mm långa och 18 mm i diameter. 43 g/st. 3.7 V och 3.6Ah
- Systemspänning 48 V
- 12 stycken paket med så många i parallell som det behövs för önskad räckvidd
- En laddare för varje cell-paket. Varje laddare monitorerar spänning.
- Vid inbromsning återladdas batterierna
- Batterier placeras i ramen, där tanken ska sitta och visst ledigt utrymme där motor/växellåda har suttit
- Skivbromsar placerade intill motor/planetväxel
- Elektrisk parkeringsbroms
- Karossen kompletteras med Hoffmann-tillsats
Saker som detta tar tid, och det behövs olika kompetenser, och jag har som mitt alias anger inte tummen mitt i handen när det gäller elektroniken och datorstyrningen.
En första efterlysning/förfrågan avser planetväxeln. Jag önskar mig komponenterna till en växel för 5kW med utväxlingen 1:3, men maximalt ingående varvtal på 4000 rpm. Tanken är att bygga en enhet (4 st/bil) med motor-växellåda-skivbroms. De monteras parvis på en platta som skruvas fast i ramen mellan fram eller bakhjul. Nuvarande axlar på bilen skruvas fast i utgående axel.
Eventuellt måste en annan typ av växel användas (på grund av tillgängligt utrymme). Mitt mått på nuvarande anslutning av axeln är 310 mm, som jag hoppas kunna vidga en aning...
Motorn är 125 mm djup, på denna planetväxeln och bromsskivan.