Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
-
- 40 bar
- Inlägg: 771
- Blev medlem: 02 aug 2011, 19:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Tyringe , Skåne
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Höj bilen till högsta läget,placera några lämpliga föremål typ vedkubbar,träbitar eller varför inte pallbockar under domkraftfästena på antingen höger eller vänster sida. Sänk sedan bilen till lägsta läget o vips åker båda hjulen på respektive sida upp i luften./P
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2596
- Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Nyköping
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Och har man en sedan så räcker det med ett hjul och en plankbit (för att skydda fälgen) vid det främre domkraftsfästet,om man inte har bredare fälgar än 205 för det är på det berömda.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 24 mar 2018, 09:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Någon anledning till att man inte vill lyfta alla fyra hjulen på en gång?
Tänker att stundande vinterdäcksskifte kan gå väldigt smidigt om man gör det.
C5 III 2,0 HDi 163 -12 - SÅLD
Xantia 1,8 SX PK -97
Xantia 1,8 SX PK -97
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Det går inte.
Att hjulen åker upp när man tar en sida i taget beror på att krängningshämmaren lyfter dem mha rörelsen på motsatt sida. Klossar du runt om finns det inget som lyfter hjulen, de ligger kvar i backen.
-- Mats
Att hjulen åker upp när man tar en sida i taget beror på att krängningshämmaren lyfter dem mha rörelsen på motsatt sida. Klossar du runt om finns det inget som lyfter hjulen, de ligger kvar i backen.
-- Mats
-
- 10 bar
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 02 sep 2018, 13:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Att man KAN använda nyss nämnda metod kände jag till. Men BÖR man göra det? Finns det något som kan gå sönder? Och fungerar det även för att lyfta bara ett hjul, t.ex vid punktering?
C5 III Tourer HDi 160 -12
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Problem med hydrauliken efter byte till vinterdäck
Ingen fara alls. Använd domkraftsfästena att palla under eller bärarmsinfästningarna där det är förstärkt.
Blir stabilare än alla klena och av bockad plåt konstruerade nöddomkrafter som biltillverkare brukar skicka med. Och du slipper vevandet!
Blir stabilare än alla klena och av bockad plåt konstruerade nöddomkrafter som biltillverkare brukar skicka med. Och du slipper vevandet!