Idiotisk konstruktion

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Har nu stött på den hittills mest idiotiska av alla Citroënkontruktioner jag sett. Eller så är jag knäpp på ett eller annat sätt.

Jag skulle till att byta nedre länkarm fram då ena bussningen är totalt slut. Det såg ut som ett enkelt en och en halvtimmasjobb. Bärarmen sitter i fyra skruvar. Två i en konsol i bakkant och en skruv genom en gaffel håller den till spindeln och så en skruv vid inre främre bussning. Alla skruvar gick lätt att lossa och ta bort tills jag kom till den främre inre skruven. den sitter uppifrån och ner och är för säkerhetsskull försedd med en utvändig Torx som man naturligtvis inte har någon hylsa till. Hur som helst fick jag loss den med en vanlig 14 mm ringnyckel men bara för att upptäcka att den går rakt upp i drivaxeln. Hur jag än hissar upp hjulupphängningen och försöker böja undan den så tar skruven i axeln och rakt i den inre damasken dessutom. HUR KAN MAN VAR SÅ IDIOTISKT DUM ATT MAN SÄTTER SKRUVEN UPPIFRÅN NÄR DEN TAR I AXELN. MAN SÄTTER VÄL NORMALT SKRUVAR I FRAMVAGNEN UNDERIFRÅN SÅ ATT UTSTICKANDE GÄNGOR BLIR SÅ SKYDDADE SOM MÖJLIGT OCH I SYNNERHET DÅ SKRUVEN INTE GÅR ATT FÅ BORT MONTERAD UPPIFRÅN. GRRR....

Tur att det är långt till Frankrike och Citroën. Nu vet jag inte hur jag ska göra? Man kan väl rimligen inte behöva ta bort drivaxeln för att få bort skruven. Dessutom sitter det på undersidan en märklig blindmutter i form av en tjock rund bricka i någon form av hållare. En sådan där som är ditsatt i stället för en mutter bara för att den ska släppa och gå runt i framtiden när någon ska lossa skruven. Förstår att det är jätteenkelt på fabriken när dom ska montera att skruva allting uppifrån och slippa sätta dit en mutter. Dom tjänar säkert 20 sekunder för varje bil. Att det sedan tar två timmar extra tid att byta länkarm det får ju kunden betala så vem bryr sig.

Det frestar att kapa bort skruven och sätta dit en ny underifrån med en mutter på översidan. Jag kan inte på något sätt se vad det skulle ha för betydelse funktionsmässigt. Och varför var den inte monterad underifrån från början. Jo för att Citroëns konstruktörer fullständigt skiter i om det tar tre gånger så lång tid att byta en del än vad det hade behövt bara det är lätt att skruva ihop på fabriken.

Någon som gjort denna operation och hittat någon lösning?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

doktorDiesel
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 10 dec 2013, 22:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av doktorDiesel »

Det här är till föga hjälp, eftersom jag lämnade in bilen för byten. Det kostade ett antal tusen per sida och de gick sönder med några månaders mellanrum. Det du beskriver förklarar förmodligen varför det gick åt en del arbetstid att byta.
C5 III Tourer HDi 160 hk Auto 2011 - Såld
C4 Grand Picasso HDi 2.0 Auto 2017

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

En Citroenverkstad hade bytt på 30 min /sida om bulten suttit från undersidan. Upptäckte nu innan jag gjorde kväll att det möjligen kan gå att trycka fjäderbenet lite mer bakåt och därmed drivaxeln om jag tar bort klapperstaget. Ska göra ett nytt försök i morgon.

Var det bakre bussningen som var väck på din bil också?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av peterlan »

Enligt servicedokumentationen är det bara på vänster sida drivaxeln behöver demonteras. På höger ska det gå ändå.
Vilken sida är det du vill byta på?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Höger sida. Stod det något om vad som måste demonteras för att få undan drivaxeln så pass att skruven går fri?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av peterlan »

senmathal skrev:Höger sida. Stod det något om vad som måste demonteras för att få undan drivaxeln så pass att skruven går fri?

/Mats
När jag läser lite noggrannare så står det att axeln inte behöver demonteras, men nån rad längre ner står det "Uncouple the right-hand driveshaft by pivoting the front half-axle upwards"

Det betyder att man ändå måste lossa på centrummuttern och ta ur den ur navet, men man behöver inte ta bort drivaxeln helt.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Ett nytt försök gjordes i snöstormen idag. Efter att ha lossat krängningshämmarstaget och muttern på drivaxeln lyckades jag med en domkraft under bromsskivan lyfta så pass att skruven precis gick att dra upp. Sedan var det ett enkelt jobb att skruva dit den nya bärarmen. Underbart att slippa klunket vid varje inbromsning.

Men nog är det väl lite undermåligt att bussningen ska vara väck efter 7000 mil? Dessvärre upptäckte jag även att det droppade från fjäderbenet. Det blir att ta ett snack om det kan gå på någon goodwill. En del har ju lyckats med det. Det som talar emot är att det fattas en stämpel i serviceboken.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 25 apr 2016, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Vad är front half-axel för något?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av Rover_Micke »

senmathal skrev:Vad är front half-axel för något?

/Mats
Drivaxel
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Trodde det hette "drive shaft" Half står det för höger halva och vänster halva?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av Rover_Micke »

Driveshaft, Drive axle och half axle är synonymer
Finns ingen version av orden som betyder vänster eller höger sida eller både och
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Ok

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4602
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av senmathal »

Nu har jag efter långt om länge bytt länkarm på vänster sida utan att ens lossa på drivaxeln. Men man blir lika irriterad varje gång man ska skruva i sin Citroen. Hur svårt kan det vara att tänka en gång till och sätta en skruv från rätt håll. Nä bara det är enkelt då bilen tillverkas så bekymrar man sig inte mer om det. Det hade inte på något sätt spelat någon roll om nämnda skruv hade sats dit underifrån och då hade änden av gängorna varit mer skyddade. Det är lätt hänt att man börjar fundera på om det inte är ens sista Citroen som bruksbil. Utan hydraulfjädring vet jag inte vad som skulle motivera en att köpa en Citroen. Tanklösa konstruktioner känns det inte som man har något större behov av.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av tomasojohansson »

Känt fenomen på citroen är att dom på golvet inte fått göra sin röst hörd upp till ingenjörerna på kontoret.
Volvo och Toyota är kända för motsatsen, arbetsplatsdemokrati och konstruktioner som ska vara enkla att reparera.
Att sträcka på generatorremmen på 90-tals ZX (och Peugeot) var så krångligt så man fick svära varje gång.
Men man kan inte få allt.
Volvo gjorde bilar enkla att meka med men lite som T-fordar vad gäller raffinemang.
Sedan är stora Citroëner som C5, XM, CX, DS inte gjorda för medelsvensson som vardagsbil.
De såldes inte till den kundgruppen i hemlandet.
2CV, ZX m fl var byggda för vardagsbruk och är därmed av en helt annan klass vad gäller skötsel.

Folket här på CA snackar om dessa huvudbryn löpande.
Kan var lite intressant det med.
"Karaktärsskapande".
Klarar man byta avgasrör på en GS eller bromsskivor på en DS eller det ovan beskrivna så blir andra mekaniska problem i vardagen liksom enkla på någe vis.
😁🇫🇷
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Idiotisk konstruktion

Inlägg av Mickel »

tomasojohansson skrev:
09 sep 2018, 16:39
Klarar man byta avgasrör på en GS

Särskilt högra främre :roll: !

Jag köpte en GSA där tidigare ägare (ej så teknisk) hade älskat bilen tills han skulle byta högra främre avgasröret. Han anlitade en "bilkunnig" kompis för jobbet, dom åkte till en lyft och kompisen försökte byta röret. Kompisen bankade och slog och svor och lyckades aldrig byta röret, utan sammanfattade med: "Dj-la skitbil!"

Dagen därpå ringde ägaren Citroën (där han köpt röret) och berättade om svårigheterna de haft. Citroën svarade: "Jamen, du måste lyfta på motorn för att kunna byta röret!"

Från det ögonblicket bestämde sig ägaren för att hata bilen; "Det är ju en himla skitbil om man måste lyfta ur motorn för att byta avgasrör!"

Han bytte in den på Ford och Ford lyckades sen inte sälja den på 2,5 år.

När jag sagt till Ford att jag kunde köpa den fick jag 80% rabatt (!) på deras beg.-pris. Frugan pendlade sen med den i 13 år.

Sens moral:
1. Citroën har annorlunda lösningar.
2. Fråga gärna om råd INNAN du försöker.
3. Lyssna noga, så du hör skillnaden på "lyfta på motorn" (några centimeter) och "lyfta ur motorn".
4. Citroëns förtvivlat dåliga rykte "allt är hopplöst att reparera" baseras mest på utsagor från mekaniker vars självkänsla kränkts av att dom inte kom på hur det skulle lösas.
5. Citroëns dåliga rykte "allt är trasigt - ingenting fungerar" är inte bilens fel. Största problemet är dåliga ägare. Jämför "Sveriges sämsta bil" enligt bilprovningens statistik är Renault 4: Nästan varenda exemplar hade kass torkarblad och trasiga glödlampor (dvs ägarnas fel :roll: ).
6. Ryktet (och de dåliga ägarna) gör att Citroënerna har påtagligt dåligt andrahandsvärde.
7. Det låga andrahandsvärdet gör att vi kan köpa fantastiskt bra bilar för en mycket låg peng.

GSA:n ovan, (som jag fick 80% rabatt på) körde vi sen som pendlarbil året runt i 13 år !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"