Höjdregulator

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
jekroth
10 bar
10 bar
Inlägg: 104
Blev medlem: 05 jul 2008, 21:41
Medlem i SCK?: Nej

Höjdregulator

Inlägg av jekroth »

C5 Break 2009 bensin flexi fuel.
Bakändan la sig platt på väg hem ikväll. Fram går att höja och sänka men bak är död. Var börjar jag? Tips och råd mottages

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Höjdregulator

Inlägg av soso »

Kolla med bilen i lägsta att det finns LDS. Utan att göra systemet trycklöst ska nivån vara några cm under "silen" i behållaren. Går pumpen och försöker höja baken eller tystnar den? Har ingen erfarenhet av höjdregulatorn på C5, men i väntan på de som har låter det som en trolig culprit.

jekroth
10 bar
10 bar
Inlägg: 104
Blev medlem: 05 jul 2008, 21:41
Medlem i SCK?: Nej

Re: höjdregulator

Inlägg av jekroth »

Det var armen till höjdregulatorn som gått av

Snobben
40 bar
40 bar
Inlägg: 593
Blev medlem: 29 okt 2003, 19:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Filipstad

Re: höjdregulator

Inlägg av Snobben »

Den där armen rostar och är i känsligt läge. Jag säger numera alltid till vid service att man smörjer upp den där delen och jag tror att man lägger på något vaselin också.
Citroen C5 HDi 180 Exclusive

Dacke
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2014, 08:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: Höjdregulator

Inlägg av Dacke »

Och var sitter höjdregulatorn och hur ser den ut?

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Höjdregulator

Inlägg av Lars H »

Sitter en på framaxeln och en på bakaxeln. Man ser att det går ett stag från krängningshämmaren till en liten elpryl som avkänner höjden på bilen.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

ARVID
40 bar
40 bar
Inlägg: 771
Blev medlem: 02 aug 2011, 19:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyringe , Skåne

Re: Höjdregulator

Inlägg av ARVID »

Ser ut så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Dacke
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2014, 08:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: Höjdregulator

Inlägg av Dacke »

Tackar Lars h och Arvid för snabbt svar. Ska kolla hur mina ser ut.

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: Höjdregulator

Inlägg av Bado »

Angående höjdregulator

Jag har läst tidigare på andra trådar ang höjdregulator. Hur ställer man i rätt höjd med Lexia? Går det att sänka bilens normalläge konstant av stylingorsak? via Lexia och liknande frågor...

Höjddatorn mäter/justerar ju inte höjd vid högfart el. vid parkeringsänkning etc. utifrån höjd över vägbanan i cm.... Den utgår ju helt enkelt från den normalhöjd som mekaniskt är inställd via fästena på de bägge höjdregulatorerna.

För mig är det ganska enkelt. Glöm Lexia, helt onödigt för denna åtgärd.

Det du behöver är: en pelarlyft, 10;an nyckel + ögonmått. :)

Det sitter en regulator på främre krängningshämmare, och en på bakre krängningshämmare. Dessa är en i form av ett eldon som förbinds men ett ledat stag till ett fästa på krängningshämmaren. Detta fäste kan steglöst justeras = Du kan steglöst justera normalhöjden på din bil. Använda ögonmåttet för att få lagom med luft mellan hjul och skärm. Ganska enkelt....

Tips som någon redan varit inne på: Fram sitter regulatorn ganska skyddat men bak sitter det utsatt för smuts och slask. Staget vill gärna rosta, fastna, går då till slut av. Själva staget kostar bara några tior, men fästet kostar som originaldel 1400kr....( helt horribelt för en liten plåtbit.. :oops: .) Sköt om dina regulatorer med lite olja, fett någon gång per år för att hålla dem i trim.

Ett fenomen som jag märkt på min C5 -08 är att framfjädringen lätt "takar" när man kör av en vägbula lite för fort, och man behöver inte köra speciellt fort för det ska inträffa.... Detta beror på kort fjädringsväg på fjäderbenen. Fjäderbenen sväljer guppet på väg upp, men fjädrar ut helt i bott när hjulet lämnar guppet. Jag vet att någon annat haft samma synpunkt i någon annan tråd tidigare.

Jag har nu justerat min bils normalhöjd något genom justering av fästet på främre höjdregulatorn, Har sänkt den 10-20 mm fram, dels för att få lagom med luft mellan hjul och skärm,(var lite väl luftigt innan) och dels för att, om möjligt, minska fenomenet ovan något. -Ja, det funkar, fjädringen "takar" inta alls lika lätt nu som innan :D Funkar fin, fint //Bj

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Höjdregulator

Inlägg av soso »

Bado skrev:Jag har nu justerat min bils normalhöjd något genom justering av fästet på främre höjdregulatorn, Har sänkt den 10-20 mm fram, dels för att få lagom med luft mellan hjul och skärm,(var lite väl luftigt innan) och dels för att, om möjligt, minska fenomenet ovan något. -Ja, det funkar, fjädringen "takar" inta alls lika lätt nu som innan :D Funkar fin, fint //Bj
Men den bottnar förstås lättare istället... Och hur låg blir den när elektroniken sänker den ytterligare vid motorvägsfart? Jag inte inte hur bra det är att godtyckligt hålla på att justera fjädringen manuellt på C5:orna. För det första kommer inte den gamla devisen med "halva fjädringshöjden" fungera eftersom den inte går helt i botten i lägsta höjden annat än om man gör systemet trycklöst. För det andra finns det nog exakta mått om någon hittar en verkstadsmanual och för det tredje är det inte speciellt mycket att spela på på III:orna jämfört med exempelvis en padda där lite fel höjd märks mindre tack vare fjädringsvägen.

Det är förstås bara mina tankar kring det hela.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Höjdregulator

Inlägg av soso »

En ytterligare aspekt att ta i beaktande på III:an är att den sänker sig fram när tändningen vrids av till ett slags parkeringsläge några cm lägre. Alltså är den höjden inte representativ för den normala körhöjden.

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: Höjdregulator

Inlägg av Bado »

Nu är ni allt petiga. Inte "bottnar" fjädringen av en sänkning på 1-2 cm av normalhöjden.

Parkeringssänkningen inget problem... inte motorvägssänkningen heller...

Ögonmåttet funkar alldeles ypperligt, om man bara justerar lite lagom. Lagom med luft mellan hjul och skärmkant helt enkelt.
Hur svårt kan det va? det är ju bara att testa

Jag förutsätter ju att den som provar är smart noga att inte toksänka resp. tokhöja. Det ger sig själv i så fall.

Höjer man för mkt så blir fjädringen för hård = struttig, Sänker man för mkt så kanske man råkar slå i en vägbula eller liknande. Då får man skylla sig själv

//Bj

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Höjdregulator

Inlägg av soso »

Alla gör väl som de behagar. Men lagom i någons ögon kanske är mindre lagom för bilen.

Här är en tråd från ett C6-forum som beskriver höjdjustering i Lexia för C6. Verkstadsmanualen med mått finns ju på nätet för C6:an. Har tyvärr inte hittat någon för C5 III. Någon som sitter på en sådan?

Användarvisningsbild
tony_westling
5 bar
5 bar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 aug 2006, 07:40
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun

Re: Höjdregulator

Inlägg av tony_westling »

Backade nyss över en sten i mörkret och lyckades böja höjdregulatorn och ha av armen på den -vänster bak. :x
Suspension faulty.

Blir det dyrt på verkstaden, mån tro...?
C3 II Nordic Ed. 90Hk 1,6 HDi '13

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Höjdregulator

Inlägg av Snic »

Drulleförsäkring via någon i hushållet?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"