Startproblem

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
Skriv svar
Slowerwolf
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 sep 2016, 23:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västmanland/Mälardalen

Startproblem

Inlägg av Slowerwolf »

Frugans bil krånglar igen. 1,6 bensin 2011

När hon skulle starta idag så händer bara inget. Allt lyser och ser bra ut, men vrider man på nyckeln så händer inget alls.
Hon stänger av och provar igen och då startar den som vanligt. Går bra på alla sätt när den väl startat.

Senare så vill den inte alls så hon ringer mig, låser bilen, låser upp och provar igen och den startar direkt utan att låta segt.

Jag har varit ut och provat nu. Inget ekonomi läge, 12,6 volt med bortkopplat batteri vid -2 grader. 80A batteri som är från 2015. Poler ser rena och fina ut.
Jag kände det som att det tog 1 sekund extra innan startmotorn gjorde något när man vred på nyckeln, men sen snurra den som vanligt.

Jag satte batteriet på laddning med batteri bortkopplat, gnodde rent poler och olja in, bästa jag kunde komma på.
Om det funkar så vet man inte om det är laddningen eller bortkopplingen som gjorde susen.

Om några timmar provar jag ingen, men då sover ni andra. Men frun åker 14 mil om dagen så det lär lösas så gott jag kan över natten, så jag ligger steget före här :roll:

Batteriet kändes friskt när den väl drog runt startmotorn, så därför är jag lite osäker på (tvivlar till och med) att det är ett laddproblem. Har någon råkat ut för det eller har några bra ideer :?:
C5 2011 med 1.6 THP med automat
Och
C5 2009 138 med automat

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av tursten »

Hej!

Jag har för mej att jag läst om liknande problem i någon tråd. I det fallet, så var det ett eftermonterat larm so var orsak till startproblem.

Slowerwolf
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 sep 2016, 23:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västmanland/Mälardalen

Re: Startproblem

Inlägg av Slowerwolf »

Batteri fulladdat och ström ikopplad efter några timmar. Bilen uppför sig som den ska...

Men jag fick se att den var på verkstad för samma problem i våras med förre ägaren. Citroen verkstan mätte upp gamla batteriet som gav 575A i startström, men det var enligt verkstan för lite så dom bytte batteriet till ett nytt som ger 800A i startström. I mina ögon är 575A inte ett dåligt batteri som ger startproblem (speciellt på en 1,6l bensin) , det är vad en vanlig bil typ S80/V70 har som standard på en större motor. Min gamla Jeep med gjutjärns sexa har inga problem på 250A.

Det bör vara något underliggande problem, gissningsvis laddproblem (tempberoende? vad nu det skulle vara? då den inte haft problem innan det blev kallt), och det var kallt sist den var inne på verkstan (förre ägaren). Ett 80Ah / 800A batteri ska inte dö på ett halvår så man får startproblem.

Inget tjut i fläktrem eller liknande.

Är det någon som har en ide?
C5 2011 med 1.6 THP med automat
Och
C5 2009 138 med automat

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5169
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Startproblem

Inlägg av Rover_Micke »

Jag tror inte att det skulle vara fel på batteri/laddning.
För mig låter det med som givarfel eller glappkontakt.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

sluddrik
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2016, 05:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av sluddrik »

Hej, jag har också råkat ut för samma problem. Förmodligen , med bestämdhet fukt någonstans. Men var? Startade dieselvärmaren en stund och sedan startade bilen som vanligt. Aldrig råkat ut för på Bx, Berlingo men på Xm och nu på C5 III HDi 2012.

Rastaholm
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av Rastaholm »

Hej, Har samma problem hur har det gått med felsökning?

sluddrik
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2016, 05:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av sluddrik »

Felsökning? Nu går det som vanligt igen. Petade runt lite på kopplingar och sladdar men fattade inte nåt. Väntar med spänning på nästa tillfälle den inte startar.
Xm, Bx, Berlingo, C5III. ( aldrig hänt på mina Peugeoter och Renaulter, Saabar, Mercedes eller Passat).

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Startproblem

Inlägg av alfp »

Detta fel har i stort sett drabbat alla mina äldre Citroëner Började med en BX19 GT Aut en Xantia 95 och båda XM dieslarna Hittade aldrig felet på någon men Kopplade en tråd från soleniden på startmotorn och band fast vid batteriet Bråkade den var det bara att sluta tråden till + så gick dom igång
Oftast hände det aldrig mer senan man kopplat dit tråden
Man får inte visa sig dum för då kan man bli förman
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Startproblem

Inlägg av alfp »

Jag gick igenom varenda tråd täningslås relä mm på bilen allt var perfekt XM Break 2,1 TD Aut 1997 Ok då var det väl något tillfälligt men en vecka efter parkerade jag på stortorget i Hbg gick ett ärende och bilfan dö igen Jag berättade för den med klar och tydlig röst om bilskroten Efter 5 min kom den på bättre tankar Därefter gick den bra i 2 månader men mitt ute på Närkeslätten blev jag kaffetörstig så vi stannade och fikade sen var den helt ovillig Som tur var hade jag en rulle 1,5m2 tråd i skuffen så det blev att koppla in den och sedan till + och den startade Kabeln blev permanent efter det
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Startproblem

Inlägg av Göran W »

På Xm är det några kända punkter som kan orsaka detta fel. Svårigheten är att upptäcka dem! Jag hade en Xm 110 för länge sedan. Den stendog under landsvägskörning som om man vridit av nyckeln för att återstarta av sig själv 3-5 sekunder senare - om den inte gjorde det så kunde man oftast få den att hoppa igång genom att koppla ur och sedan släppa kopplingen som en flugsmälla. Den höll på att driva mig till vansinne. Efter några månader hittade jag felet. Det satt i kabeln till ÖDP-givaren, ca en decimeter från givaren..... Hur i h-e kan en kabel, som aldrig utsätts för starka strömmar eller rörelser och aldrig kommer i kläm, gå av mitt inne i kabeln????????

Nu är detta förmodligen inte aktuellt på din bil. Troligare en multikontakt, jordpunkt eller tändlås som oxiderat. Kan ofta verka temp eller fuktighetsberoende.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

sluddrik
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2016, 05:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av sluddrik »

Hoppsan, nu ljög jag, har visst hänt på Passat dieseln. En givare som ska känna av tillförseln av bränsle lade av. gick några sekunder efter start sedan stannade motorn, ny start gick - stannade osv. Efter byte så var det inga problem mer.
Ursäkta dåligt minne

sluddrik
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2016, 05:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Startproblem

Inlägg av sluddrik »

Jag igen. Min C5III diesel har nu fått nytt bränslefilter och nu går den! Det gamla var "totalt" igensatt. Inget elfel,eller givare.
Sluddrik

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"