Har inte sökt aktivt i bilen, men kanske man kan få ett tips om det finns något färdigt hål eller där det kan vara bäst att göra hål för att stoppa kupévärmarkabeln genom torpedväggen på en C5 111 -12
1,6 Diesel automat
Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 21 sep 2012, 18:22
- Medlem i SCK?: Nej
-
- 10 bar
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 08 nov 2004, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ljungby småland
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Det är trångt o inte så gott om plats på denna nyare C5III,Men jag borrade mitt hål på samma ställe där rattaxelen går igenom på förarsidan genom att lyfta på golvmattan i höger fram (plåten ser lika dan ut där)mattan är styv o gjord i något hårt material men det gick o kila upp den så pass att man kom åt borra från åvansidan med en vinkelborrmaskin!
Kanske kan vara ett bra tips till dig!
Mvh/Joakim
Kanske kan vara ett bra tips till dig!
Mvh/Joakim
XM TD12 aut-93(12000mil) DS 21M-70 (körs då o då) C5 III
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 21 sep 2012, 18:22
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Det lät som ett möjligt sätt att komma igenom, ska kolla på de. Tack för tipset.
- peterlan
- Activa
- Inlägg: 4409
- Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gävle
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Gammal tråd, men jag drog en kabel till kupevärmare idag. Jag hade hjälp av min supersmarta kompis som brukar ha udda lösningar på såna här problem.
Han tog helt enkelt en sån där krysslaser man har när man bygger och med den och en tumstock mätte han fram ett ställe i motorrummet som var fritt. Sen satte han sig i bilen med tumstocken och med hjälp av lasern mätte han fram samma punkt under handskfacket. När han borrade hålet så stod jag och kollade i motorrummet, och visst kom borret fram ganska exakt där det var tänkt...
Så nu har jag kupevärmare monterat och klart.
Han tog helt enkelt en sån där krysslaser man har när man bygger och med den och en tumstock mätte han fram ett ställe i motorrummet som var fritt. Sen satte han sig i bilen med tumstocken och med hjälp av lasern mätte han fram samma punkt under handskfacket. När han borrade hålet så stod jag och kollade i motorrummet, och visst kom borret fram ganska exakt där det var tänkt...
Så nu har jag kupevärmare monterat och klart.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 31 jan 2003, 08:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Jag gjorde det för några veckor sen. Fråga dom på Citroën verkstan innan om lämpligt ställe. Det finns en fördjupning i torpedplåten bakom vänstra sidan på handskfacket, under isoleringen. Jag borra ett 20 mm hål där. Man kommer ut nära AC-rören så jag la en plåt emellan som skydd innan jag borra.
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skickat från min F8131 via Tapatalk
XM V6 -98, C5 -08, Husaberg FE570, Volvo BM 2250, Väghyvel Volvo BM VHK 310, Volvo FL7
-
- 10 bar
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 23 apr 2008, 18:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Uppsala
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Min C5 V6 har varken motorvärmare eller webasto. Frågade en leverantör som sa att det inte får att sätta in någotdera. Beror det på att den är importerad eller gäller det alla? En annan sa att det kostar 30.000:-. Passar på att fråga om däck. Bytte och efter ca 5-6 mil signalerar bilen att ett eller flera hjul är felmonterade. Man lär ska kunna omprogrammera att man bytt hjul (från 18'' till 17'') var, hur gör man det?
Årsmodell: Haft Citroen sedan 1980. De senaste är 1992 CITROEN XM V6 BREAK Automat Årsmodell: 2002 CITROEN C5 Break 3,0 V6 Automat; 2006 C5 Break 3,0 Automat V6, 2010 C5 Tourer Exclusive 3.0 diesel,
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Motorvärmare går att montera, det finns slangvärmare som är universal.
Webasto är svårare men om det är en diesel så går det men kostar en del.
Du kan i te lära bilen att du har nya fälgar. Den skriker för att dina nya fälgar saknar eller har däcktrycksgivsre med slut batteri.
Webasto är svårare men om det är en diesel så går det men kostar en del.
Du kan i te lära bilen att du har nya fälgar. Den skriker för att dina nya fälgar saknar eller har däcktrycksgivsre med slut batteri.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- 10 bar
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 23 apr 2008, 18:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Uppsala
Re: Hål att dra in kabel (mod tjock) till kupévärmare
Tack för svar!
Årsmodell: Haft Citroen sedan 1980. De senaste är 1992 CITROEN XM V6 BREAK Automat Årsmodell: 2002 CITROEN C5 Break 3,0 V6 Automat; 2006 C5 Break 3,0 Automat V6, 2010 C5 Tourer Exclusive 3.0 diesel,