DRL LED-ljus dagtid

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Ford Prefect »

Jag hade med den instruktionen till verkstaden men de lyckades inte hitta rätt meny - även efter kontakt med Citroën centralt...

Nuvarande bilar: C4 Picasso '14, XM pick-up '95.
Tidigare bilar: SAAB 99, Audi 80, SAAB 900, Citroën Xantia, Citroën C5, Citroën BX, Citroën Xantia Activa, Citroën CX
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
reuten
40 bar
40 bar
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av reuten »

Ford Prefect skrev:Reuten - vilka parametrar ändrade du?
Vad har du för årsmodell på din bil?

Sitter i skrivande stund på verkstaden (auktoriserad) för service men de lyckas inte få till ändringen trots att de har varit i kontakt med Citroën centralt :-(

Vi har en C4 Picasso - årsmodell 2014

Nuvarande bilar: C4 Picasso '14, XM pick-up '95.
Tidigare bilar: SAAB 99, Audi 80, SAAB 900, Citroën Xantia, Citroën C5, Citroën BX, Citroën Xantia Activa, Citroën CX
Min är en 2011 men det borde vara samma som det skrivs om i den andra tråden.
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av peterlan »

tony_westling skrev:...ska tillägga att från början tittade teknikern på någon meny som hette typ "Ljusinställningar..." men som teknikern påstår ställde tillbaka till ursprungslägena.

Under "Kundanpassning" i BSI däremot så fanns det följande val:
*Multiplex el-sidospegel men infattningsfunktio = JA
*Kontrollsystem med för lågt ringtryck = Direkt utan visning av trycken
*Typ av varselljus = (3 val: Halvljus, Delade varseljus, Speciella varseljus)
*Tändning vid behov av varselljus = (Ja eller Nej)
*Samtidigt tändning av varselljus och positionsljus = (Ja eller NEJ)

Jag har läst igenom tråden men inte sett om det är helt utrett vad man ska ändra. I vilket fall var jag ut häromdagen och gjorde ett försök på min bil. Jag hade tur och fick till det på första försöket.

Om man går in under "Kundanpassning" som i det citerade och ändrar "Typ av varselljus" till "Speciella varselljus", eller "Dedikerade DRL" som jag har för mig det stod i min, och sista raden "Samtidigt tändning av varselljus och positionsljus = (Ja eller NEJ)" till NEJ, då funkade det för mig.
Led-slingan lyser starkt utan bakljus på dagen och när det mörknar så tänds halvljuset tillsammans med bakljus och skyltbelysning och led-slingan går ner på svagt ljus.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Clor
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 jun 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Clor »

Just som det står på side 6 i denne tråden
'12 C5 2,0 HDi Tourer Exclusive, '08 C5 2,0 HDi Tourer Exclusive, '05 C5 2,2 HDi Tourer, '03 C5 2,0 HDi Tourer, '01 C5 2,0 SX Tourer

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Bado »

Tack för hjälpen av inlägg i denna tråd
Jag har en C5 III -11 med xenon och ledlist
Har också fått till DRL nu. :D Led-listen lyser nu starkare på dagen, utan bakljus, Vid mörker/skymning/regn så slås halvljus på å bakljus lyser, Ledlisten går ner i parkeringsljusmode. :wink:

Hur gör man i Diagbox/Lexia:
/Startsida
/Renovering
/BSI
/Renovering
/Konfigurering
/Manuell konfiguering
/Kundanpassning

Ändra:
"Typ av varselljus" till "Speciella varselljus"
och
"Samtidigt tändning av varselljus och positionsljus = (Ja eller NEJ)" till NEJ

Det funkade även för mig.. Hurra :D
Något att ta med sig till verkstaden, de verkar ju inte lyckas alltid, har jag förstått i denna tråd.

Lycka till ni andra också som försökt men inte fått till det
/Bj

JanKate
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 apr 2016, 14:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av JanKate »

Hej,
Har en C5 2,2 HDi 2013 och var på Bildahl i Umeå för att få detta fixat idag
även att inte backspeglarna fäller in vid varje låsning av bilen, tänkte att dom skulle få till att stolen skulle kunna gå
bakåt vid tändning av och öppna dörr.
Dom säger att dom inte kunde fixa något av detta det gick helt enkelt inte att göra..... :-/ depp

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Bado »

-Det är klart det går...-obegåvade tekniker skulle jag säga :shock:

Har inte försökt med just stolminne å backspegel, men jag tror jag trillade över de inställningar på samma ställe ungefär i Lexia som jag konfade DRL enligt mitt förra inlägg.
Jag skulle börja där. Om du inte har Lexia, sök upp någon som har :)

//Bj

JanKate
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 apr 2016, 14:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av JanKate »

Ok Tack,
Jag tror jag skall investera i Diagbox/Lexia och försöka ge mig på det själv :)
Skrev ut instruktioner som jag hittat här som jag la med till "teknikerna" men märkligt nog fixade dom det inte :evil:
Vart köper man detta program lättast?
Mvh. Janne

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4600
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av senmathal »

JanKate skrev:Hej,
Har en C5 2,2 HDi 2013 och var på Bildahl i Umeå för att få detta fixat idag
även att inte backspeglarna fäller in vid varje låsning av bilen, tänkte att dom skulle få till att stolen skulle kunna gå
bakåt vid tändning av och öppna dörr.
Dom säger att dom inte kunde fixa något av detta det gick helt enkelt inte att göra..... :-/ depp
Stolen kan du fixa själv utan Lexia. Kolla instruktionsboken. Jag gjorde tvärtom och tog bort den funktionen då jag tyckte det kändes märkligt att inte nå pedalerna innan jag skog på tändningen. Om man har växeln i vill man ju gärna trycka ner kopplingen vid start. Men jag är en ganska kort typ så jag har inga problem att komma i och ur.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Bado »

JanKate skrev:Ok Tack,
Jag tror jag skall investera i Diagbox/Lexia och försöka ge mig på det själv :)
Skrev ut instruktioner som jag hittat här som jag la med till "teknikerna" men märkligt nog fixade dom det inte :evil:
Vart köper man detta program lättast?
Mvh. Janne
Hej
Det finns ett svensk nätföretag som säljer själva hårdvaran (interfacet till bilen/datorn) Lexia 3
http://www.orebrobildiagnos.se Kostar 1100kr + frakt. Du får prylarna på 3-4 dagar :)
Den mjukvara som följer med på dvd fungerade inte alls för mig. + väldigt dålig instruktion, röriga uppdateringar, -skit i den.

Ladda i stället ner Diagbox från denna websida https://mega.nz/#F!t1oSRCQa!BFnBi1gIFZ4cyd6MbZTsQg
Klockren instruktion på både video och worddoc. Grundprogrammet + alla uppdateringar t.o.m 7,64. Alla i snygg och prydlig ordning. Bara att följa videon för hur man gör alla 10-11 uppdateringar. Räkna med att installationen tar totalt 3 timmar beroende på hur snabb dator du har.
Står att det bara funkar på Xp och win 7, 32 bitars. men jag kör det på win 10, 64 bit. funkar.

Börja med att ladda ner alla filerna till en mapp på din dator först, innan du börja med själva installationen, så du har allt på plats. Tar också typ en timme att ta hem allt.
Tänk också på att datorn INTE ska har tillgång till internet när du sen börjar använda programmet och har har bilen uppkopplad.... . Då kommer nämligen Diagbox kontrollera aktiveringskod mot internet och programmet blir avaktiverat.....kräver kod som du inte har.....- Å så får du installera om allt igen.....

Om du inte lyckas ta hem Diagbox/Lexia. (Det finns många varianter där ut på nätet... Ovanstående var den lättaste/mest kompletta jag hittade.)
Kontakta mig så kan jag hjälpa dig genom att bränna ner min version (har uppdateringar t.om 7,65) på en dvd och skicka till dig.

Lycka till
//Bj

JanKate
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 apr 2016, 14:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av JanKate »

Hej,

Ok tusen tack jag skall göra ett försök ska bli kul om man får till det :)

//Janne

JanKate
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 apr 2016, 14:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av JanKate »

Nu har jag skaffat program och kablar och gjort enligt instruktionen
Hur gör man i Diagbox/Lexia:
/Startsida
/Renovering
/BSI
/Renovering
/Konfigurering
/Manuell konfiguering
/Kundanpassning

Ändra:
"Typ av varselljus" till "Speciella varselljus"
och
"Samtidigt tändning av varselljus och positionsljus = (Ja eller NEJ)" till NEJ

Men det funkar ändå inte?
Fast den säger att programmering ok det jag funderar på är att i menyn på instrumenteringen
har jag bara under lighting: Guide me home lamps, och directional headlamps, men ingen rad med daytime running lamps?
Måste man inte ha det så att det går att aktivera?

Janne

Användarvisningsbild
Bado
20 bar
20 bar
Inlägg: 237
Blev medlem: 12 nov 2014, 12:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av Bado »

Hej Janne
Exakt lika på min också, saknar rad om DRL i bilens meny, Med det funkade för mig ändå med Diagbox/Lexia.

Har den tagit programmeringen? Det är lite lurigt med grön bock och kugghjulsikon....Innan man fattar hur man ändrar.
Ändra med grön bock, texten blir grön. tryck på kugghjulsikonen för att "spara ändringen"

Som sagt funkade för mig, konstigt om inte du också skulle få till det
//Bj

JanKate
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 apr 2016, 14:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av JanKate »

Bado skrev:Hej Janne
Exakt lika på min också, saknar rad om DRL i bilens meny, Med det funkade för mig ändå med Diagbox/Lexia.

Har den tagit programmeringen? Det är lite lurigt med grön bock och kugghjulsikon....Innan man fattar hur man ändrar.
Ändra med grön bock, texten blir grön. tryck på kugghjulsikonen för att "spara ändringen"

Som sagt funkade för mig, konstigt om inte du också skulle få till det
//Bj
Kanske måste uppdatera programmet har 7.64 i min lexia, får försöka hitta några nyare uppdateringar och prova igen
//Janne

jonasb61
10 bar
10 bar
Inlägg: 125
Blev medlem: 11 jun 2012, 17:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund Umeå

Re: DRL LED-ljus dagtid

Inlägg av jonasb61 »

JanKate skrev:
Bado skrev:Hej Janne
Exakt lika på min också, saknar rad om DRL i bilens meny, Med det funkade för mig ändå med Diagbox/Lexia.

Har den tagit programmeringen? Det är lite lurigt med grön bock och kugghjulsikon....Innan man fattar hur man ändrar.
Ändra med grön bock, texten blir grön. tryck på kugghjulsikonen för att "spara ändringen"

Som sagt funkade för mig, konstigt om inte du också skulle få till det
//Bj
Kanske måste uppdatera programmet har 7.64 i min Lexia, får försöka hitta några nyare uppdateringar och prova igen
//Janne
Vi fixade min bil med 7-56. Inga problem. Gick på 10 min. Trodde inte att det funkade efter uppdateringen eftersom halvljusen gick på med en gång. Backade ut bilen och se då slocknade halvljusen. Var alltså för mörkt i garaget.
Jonas Bergius
C5 2.0 HDi 163hk Break 2012


Har Kina-Lexia/Digabox 7-62

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"