Köpråd eller nåt.

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Re: Köpråd eller nåt.

Inläggav peterlan » 03 sep 2017, 21:02

Men vad ska du ha en motorvärmare till? Webaston är ju väldigt bra.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Tänkte på det jag med. Men ett intag och sladd till min Defa batteriladdare vore kanske bra om man ska använda webaston mycket. Jag får börja med det så får vi se sen om man bygger på.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns.

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav senmathal » 05 sep 2017, 20:16

Kör du kortare sträckor kan Weabaston ställa till bekymmer. Dels kan du bli utan ström men även att batteriet tar stryk. En tumregel som verkar fungera är att aldrig köra webaston längre än vad man sedan ska köra bilen. Jag kör i normalfallet Webaston 30 min och har sedan 30 min till jobbet och det fungerar utan problem. 30 min med 5 kWh Webasto räcker alldeles utmärkt för att det ska kännas behagligt i bilen och motorn är varmare än vad den någonsin blir med en elvärmare. Kör du kortare sträckor är en batteriladdare en batterisparande pryl.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 05 sep 2017, 20:44

Kör du kortare sträckor kan Weabaston ställa till bekymmer. Dels kan du bli utan ström men även att batteriet tar stryk. En tumregel som verkar fungera är att aldrig köra webaston längre än vad man sedan ska köra bilen.
Jo precis. Det är därför jag tänkte börja med att koppla in min Defa batteriladdare som jag räddade från den gamla bilen. Eftersom jag kör mestadels korta sträckor, men har tillgång till uttag både hemma och på jobbet så kan jag ladda batteriet dagligen och köra Webaston när jag behöver.
Vad gäller motorvärmare verkar det vara slangvärmare som gäller. Det finns ju såna med cirkulationspump inbyggt. Frågan är bara var man lämpligtvis monterar en sån ifall jag får för mig att köpa en sån också?
Lexia finns.

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav senmathal » 06 sep 2017, 20:39

Ett problem om man kör korta sträckor utan att använda Webaston som värmare är att den startar när du startar bilen men hinner inte gå riktigt varm och sotar igen. Webaston på min förra bil hängde nog i alla fall med tills bilen gått 30 000 mil innan den började krångla. Och den användes mycket. Så att använda Webaston som värmare är nog bara bra och sedan sätta in en batteriladdare som du tänkt.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 06 sep 2017, 21:00

Dels kan du bli utan ström men även att batteriet tar stryk.

/Mats
Förmodligen har detta hänt på den här bilen. Säljaren sa att när han fick hem den i fredags så funkade ingenting och alla varningslampor som fanns lyste. Det visade sig snabbt vara batteriet som var slut. I med ett nytt Tudor så blev allt bra.
När jag tittade igenom bunten med papper så hittade jag ett kvitto och ett protokoll på ett batteritest. Verkar som föregående ägare haft problem med batteriet förra året redan...
Lexia finns.

Citroen123
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Citroen123 » 11 sep 2017, 22:57

Hej!

Ny på forumet.

Hänger på den här tråden. Mycket trevlig läsning här på C5 avdelningen, hittar en hel del svar på mina frågor. Som huvudrubriken antyder så är jag intresserad av en C5. Funderar på en 2,2 HDi, 2013-14 med automat. Har ringa erfarenhet av både Citroen och diesel.

1. När ska man byta kamremmen? Miltal/år. Hitade en prisuppgift på 5500 SEK här på sidan. Låter överkomligt.
2. Ska serva bilen på en auktoriserad verkstad. Växellådan, någon skrev att man borde bekosta ett oljebyte i samband med ett inköp. Är det korta bytesintervaller?
3. Service, kör runt 2200 mil om året. Är det 2000mil/en gång om året som gäller?
4. Finns det någon som kan delge ungefärliga servicekostnader?
5. DPF-filter. Någon som har råkat ut för tråkigheter? Rengöring eller byte som åtgärd? Vilka prisbilder talar vi om?
6. Inriktar mig på bilfirmor och mitt bilintresse (inget mekande) är begränsat. Är allt OK under provkörningen och inga oljepölar syns så är det OK för mig. Däremot så är det intressant med eventuella "svaga sidor". Ni nämnde fönsterhissar. Man kan ha ögonen öppna och undersöka om det har framkommit problem med dem. Är det något mer man ska fråga säljaren om?
7. Rätta mig om jag har fel men de befintliga dieslarna berörs inte av Bonus-Malus?

Tacksam för alla svar.

MVH

Lars H
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Lars H » 12 sep 2017, 06:37

2 automatlådan ger dig mellan 15-25 mil utan oljebyte.
Med oljebyte i rimlig tid kan nog sträckan utökas påtagligt innan lådan börjar jävlas. Samma låda sittandes iandra bilar har föreskrifter om oljebyte.
3
2000 mil är Max i mitt tycke mellan servicearna
5 fyllning av eolys vid 15-17000 mil är den åtgärd som behövs filtret håller.
7 berörs ej
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Jonas B

Inläggav Jonas B » 17 sep 2017, 09:09

Hej!

Ny på forumet.

Hänger på den här tråden. Mycket trevlig läsning här på C5 avdelningen, hittar en hel del svar på mina frågor. Som huvudrubriken antyder så är jag intresserad av en C5. Funderar på en 2,2 HDi, 2013-14 med automat. Har ringa erfarenhet av både Citroen och diesel.

1. När ska man byta kamremmen? Miltal/år. Hitade en prisuppgift på 5500 SEK här på sidan. Låter överkomligt.
Enligt serviceboken är det 18000 mil eller 10 år som gäller för kamrem och aggregatrem. Låter som att dom tänkt den ska hålla länge...
3. Service, kör runt 2200 mil om året. Är det 2000mil/en gång om året som gäller?
Om jag tolkar serviceboken rätt så säger den: Normala förhållanden - 1 år/3000 mil och krävande förhållanden 1 år/2000 mil. Jag håller med om de 2000mil Lars nämnde. Inte av några andra skäl än att det är vad jag alltid tänkt.
4. Finns det någon som kan delge ungefärliga servicekostnader?
Det beror väl på en massa saker. I mitt fall bokade jag tid på en rätt stor verkstad för PSA-bilar här i Göteborg och dom tog 4100kr fär en vanlig års-service (pollenfilter och moms på alltihop med i det beloppet). Det finns säkert billigare ställen.
5. DPF-filter. Någon som har råkat ut för tråkigheter? Rengöring eller byte som åtgärd? Vilka prisbilder talar vi om?
6. Inriktar mig på bilfirmor och mitt bilintresse (inget mekande) är begränsat. Är allt OK under provkörningen och inga oljepölar syns så är det OK för mig. Däremot så är det intressant med eventuella "svaga sidor". Ni nämnde fönsterhissar. Man kan ha ögonen öppna och undersöka om det har framkommit problem med dem. Är det något mer man ska fråga säljaren om?
7. Rätta mig om jag har fel men de befintliga dieslarna berörs inte av Bonus-Malus?
Bonus-Malus ska tydligen inte gälla befintliga bilar. Antagligen ska man tacka lobbyorganisationer och Motormännen för det. Fråga säljaren... på en bilfirma kommer väl svaret nästan alltid att bli att det inte finns några problem? Jag funderar också litegrann på fönsterhissarna. Är det värt att plocka ner dörrsidorna och jäklas med sladdar och clips för att smörja strategiska punkter i förebyggande syfte? Ska man vänta tills den rasar (vilket kommer att ske i minus 12 grader eller så)? beställa delar i förväg och vänta tills den rasar? Det är väl ett av alla dessa stora och små problem hjärnan sysslar med i bakgrunden. Men jag förstår att du frågar - jag har bara en bil och nu när vi bor i en lägenhet så finns det inget utrymme för att meka själv. Pajar fönsterhissen så ställer det till lite.

Bilen är härlig att köra. Motorn räcker till och har du lust blåser du förbi de flesta bilar på Autobahn utan att känna dig otrygg (med tanke på bromsar, väghållning, sidvindskänslighet och annat)

Lycka till!

/Jonas
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken, en smått obegriplig Diagbox/Lexia på en gammal laptop i en låda

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 17 sep 2017, 09:28

Ska man vänta tills den rasar (vilket kommer att ske i minus 12 grader eller så)? beställa delar i förväg och vänta tills den rasar? Det är väl ett av alla dessa stora och små problem hjärnan sysslar med i bakgrunden. Men jag förstår att du frågar - jag har bara en bil och nu när vi bor i en lägenhet så finns det inget utrymme för att meka själv. Pajar fönsterhissen så ställer det till lite.

Det tar ett par dagar att få hem en ny wire från England om du köper på Ebay. Jag har bytt wire två gånger och båda gångerna kom det som en överraskning så jag beställde hem och bytte när jag fått dom.
Angående ingen mekplats, så sist jag bytte så skruvade jag loss alltihop utomhus på kompisens garageuppfart istället för att köra in bilen, så enkelt är det. Sen tar man bara in hela mekanismen och gör det krångliga jobbet på ett bord. Köksbordet duger bra om man lägger nåt emellan och ser till att eventuell käring är och handlar eller nåt under tiden. Minns från det jag var gift att dom kan vara lite känsliga på bildelar i köket..
Lexia finns.

Jonas B

Inläggav Jonas B » 17 sep 2017, 20:36

Det tar ett par dagar att få hem en ny wire från England om du köper på Ebay. Jag har bytt wire två gånger och båda gångerna kom det som en överraskning så jag beställde hem och bytte när jag fått dom.
Angående ingen mekplats, så sist jag bytte så skruvade jag loss alltihop utomhus på kompisens garageuppfart istället för att köra in bilen, så enkelt är det. Sen tar man bara in hela mekanismen och gör det krångliga jobbet på ett bord. Köksbordet duger bra om man lägger nåt emellan och ser till att eventuell käring är och handlar eller nåt under tiden. Minns från det jag var gift att dom kan vara lite känsliga på bildelar i köket..

Bytt wire två gånger på typ 4 år? Förardörren båda gångerna? Lika bra att beställa grejer, helst förra veckan, tydligen och sedan hålla på och byta varannat år (på sommaren för oss utan vettigt ställe att meka på).
Är det den allmänna uppfattningen att man ska in i dörrarna och bråka så ofta? Jag kan göra det men det låter ju inte riktigt rimligt.
Lite bildelar på köksbordet - det är kanske bara att vänja sig. :shock:
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken, en smått obegriplig Diagbox/Lexia på en gammal laptop i en låda

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 17 sep 2017, 21:15

Lika bra att beställa grejer, helst förra veckan, tydligen och sedan hålla på och byta varannat år (på sommaren för oss utan vettigt ställe att meka på).
Är det den allmänna uppfattningen att man ska in i dörrarna och bråka så ofta? Jag kan göra det men det låter ju inte riktigt rimligt.
Lite bildelar på köksbordet - det är kanske bara att vänja sig. :shock:
Japp, en skruvmejsel i fönstret tills det blir varmt och skönt ute. Alla vi i den generationen som haft Amazon vet hur en skruvmejsel används när fönsterhissen ger upp.
Bara att bita ihop och leva med att det är en usel konstruktion på nyare C5. Resten av bilen är så pass bra och bekymmersfri att åtminstone jag gärna lever med det lilla besväret att byta wire ibland.
Lexia finns.

Jonas B

Inläggav Jonas B » 18 sep 2017, 20:00

Japp, en skruvmejsel i fönstret tills det blir varmt och skönt ute. Alla vi i den generationen som haft Amazon vet hur en skruvmejsel används när fönsterhissen ger upp.
Bara att bita ihop och leva med att det är en usel konstruktion på nyare C5. Resten av bilen är så pass bra och bekymmersfri att åtminstone jag gärna lever med det lilla besväret att byta wire ibland.
Min C5:a är från 2014 så det är väl bara att vänta på första wirebrottet. Jag är inte dummare än att jag förstår att detta kommer att hända en av de kallaste dagarna i vinter då jag kör ut från garaget på väg till jobbet. Taktiken är nu klar: Jag har letat fram en gammal skruvmejsel med lagom smal profil sett till hela verktyget. Den är ganska lik den kompisen hade, mer eller mindre ständigt, i sin Amazon (faktiskt) på 70-talet. Denna mejsel ligger nu i handskfacket och för säkerhets skull i ett litet, tyskt, läderfodral. Wiren är beställd. Nya små extra tysta clips är beställda.

Ja, jag biter ihop, jag tycker också att bilen i övrigt är värd lite extra besvär. Men det är då f-n, det kunde ju ha varit något roligare än en fönsterhiss...

Jonas B

Inläggav Jonas B » 18 sep 2017, 20:01

Ser förresten att vi kanske skrämde bort Citroën123. Det var ju synd.

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"