Köpråd eller nåt.

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Köpråd eller nåt.

Inlägg av peterlan »

Jag har en C5 e-HDi med robotlåda. Har haft den ett par år och har varit jättenöjd med den. Bästa bil jag haft som man brukar säga. Tyvärr gjorde jag misstaget att provköra en C5 med riktig fjädring. Så nu måste jag byta bil..
Har kollat lite fram och tillbaka, men nu lutar det åt nån faceliftad med 204-hästars dieseln. En 2.2:a alltså.
Inbillar mig att en C5 med den motorn är rätt kul att köra. Det verkar ju vara hyfsat vrid i dom. Ni som har såna bilar vad säger ni? Ska man satsa på en sån eller duger en svagare 160-hästare?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Håkan_C5
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 aug 2016, 20:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Skanör

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av Håkan_C5 »

Jag köpte en 3.0 V6 HDi 240hk och nu vill jag nog inte ha en svagare. Jag tycker motorn är både smidig och snål.
Citroën C5 III 3.0 V6 HDi (240hk) Exclusive

Användarvisningsbild
reuten
40 bar
40 bar
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av reuten »

Jag har en 204 hk och är supernöjd. Vrid finns det så det räcker och blir över. Min har rullat 12000 mil nu varav 11000 har jag kört.
Ligger på 6,5 liter per 100km på 100% HVO.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av peterlan »

reuten skrev:
31 aug 2017, 17:32
Jag har en 204 hk och är supernöjd. Vrid finns det så det räcker och blir över.
Ha, det är ju precis sånt jag vill höra... Övertyga mig om att jag är på rätt spår bara...
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
reuten
40 bar
40 bar
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av reuten »

Jag fattar att du är fast, jag provade en järnsäng en gång i tiden men begrep aldrig vad jag skulle ha den till så det blev en till C5 med riktig fjädring. Har aldrig haft problem på denna, min 2009 jag hade byttes hydraulerna fram på garanti. Hade väl en jäkla otur men en klocka gick sönder fram på den jag har nu men det är ju inte svårt att byta och billigt är det också, 500 kr på Autofrance!
Lådan gör i alla fall jag så att jag byter olja var 3000 mil för jag planerar att ha min ett tag. Den växlar mjukt och fint och lirar bra med motorn som är vrålstark från låga varv upp hela registret!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av Lars H »

Har en -13 sedan december ifjol.
Fantastiskt fin drivlina.
204hk drar inget mera bränsle än 160hk om man kör normalt.
Motorn är en pärla. Förstår att journalisterna var lyriska när det stod Landrover eller Jaguar på plastkåporna.
Motorn sitter också i Ford mondeo mfl men då är det ingen dubbelturbo så den känns mer som en bondtrimmad merca diesel
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av anjo »

Jag har både en 160 och en 204. Tycker att 160 inte alls är dålig, den drar bra, men 204 är bättre.
204 drar lite mer för mig, men det är inte mycket.
En sak jag skrivit om i en annan tråd är att jag tycker att däckljudet är högre i 204.
Har skiftat däck mellan de båda men det blev ingen skillnad. Kanske är mitt ex som har någon svaghet
men på nylagd slät asfalt går den ljudlöst, så det borde ej vara något lager.
Skulle gärna ha en 240 men då tror jag driftkostnaden drar iväg

Anders

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av peterlan »

anjo skrev:
31 aug 2017, 20:21

Skulle gärna ha en 240 men då tror jag driftkostnaden drar iväg

Anders
Det är samma här. Det är därför jag snöat in på en 204-hästare. Känns som en bra kompromiss mellan effekt och driftkostnad.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Håkan_C5
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 aug 2016, 20:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Skanör

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av Håkan_C5 »

Hm, vad tror ni det är som gör driftkostnad på 240 så mycket högre. Nyfiken vad ni funderar på. Det mesta är väl väl lika, bara 2 cylindrar mer.
Citroën C5 III 3.0 V6 HDi (240hk) Exclusive

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5171
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av Rover_Micke »

Håkan_C5 skrev:
01 sep 2017, 14:11
Hm, vad tror ni det är som gör driftkostnad på 240 så mycket högre. Nyfiken vad ni funderar på. Det mesta är väl väl lika, bara 2 cylindrar mer.
Själva driftskostnaden är nog bara marginellt dyrare, dock är reparationskostnaderna högre.
T,ex att byta: EGR-ventiler(2st), DPF, kamremsbyte mm..
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av anjo »

Håkan_C5 skrev:
01 sep 2017, 14:11
Hm, vad tror ni det är som gör driftkostnad på 240 så mycket högre. Nyfiken vad ni funderar på. Det mesta är väl väl lika, bara 2 cylindrar mer.
Har inga fakta, men nog tror jag den drar mer diesel, kör man 3000 /år så kanske det märks.
Sedan är skatten nästan 2000 kr dyrare/ år.
Kamremsbyte räknar jag som driftkostnad, rätt eller fel. Utför man det själv är det säkert ingen stor skillnad, men hur är det på verkstad.
Men, det är säkert en riktigt härlig bil, jag är själv lite småsugen, vi får se om suget vinner över snålheten :D

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av David K »

anjo skrev:
01 sep 2017, 16:39
Håkan_C5 skrev:
01 sep 2017, 14:11
Hm, vad tror ni det är som gör driftkostnad på 240 så mycket högre. Nyfiken vad ni funderar på. Det mesta är väl väl lika, bara 2 cylindrar mer.
Har inga fakta, men nog tror jag den drar mer diesel, kör man 3000 /år så kanske det märks.
Sedan är skatten nästan 2000 kr dyrare/ år.
Kamremsbyte räknar jag som driftkostnad, rätt eller fel. Utför man det själv är det säkert ingen stor skillnad, men hur är det på verkstad.
Men, det är säkert en riktigt härlig bil, jag är själv lite småsugen, vi får se om suget vinner över snålheten :D
240-hästarn drar mellan 6,5-7,5 l i normal svensk körning beroende på körstil, så det är egentligen ganska marginellt högre förbrukning.
Och en skillnad på skatt med 2000 kr på ett år är ju ganska försumbart med tanke på att dom riktigt stora utgifterna i ett bilägande är värdeminskning. Och där har man ju minst 2000 kr i månaden. Vanlig service är ju ingen skillnad direkt, däremot kostar väl kamremsbytet lite mer. Dock är ju 240-motorn skottsäker mer eller mindre. Jämfört med den äldre V6-dieseln har man ju mycket mindre problem med EGR-ventiler och annat.

Det är absolut inget fel på 204-dieseln, den går fint, mjukt och har bra kraft.
Men att sätta sig i en 240-hästare är någonting helt annat bara. Den ger bilen en helt annan karaktär och gör så att bilen känns ett steg högre upp på skalan utan tvekan.
Finns möjligheten skulle jag definitivt välja en C5 med 240-hästarn.
Mvh.
David

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av peterlan »

Det blev en grå 204-hästare. Tillverkad Nov 2012, är det en 2012:a eller en 2013 då?
Den har i allafall gått 15000mil och verkar vara i bra skick. Det enda jag saknar är motorvärmare, men det får jag väl montera själv. Fick väldigt bra betalt för min bil och dessutom var den här lite billigare än dom andra på Blocket. Köpte den av en liten handlare som har det här som nån slags intresse och bara har ett fåtal bilar i lager samtidigt.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av Lars H »

Ska bli kul att höra om du hittar en motorvärmare som passar.
Är det dieselvärmare så går det inte montera enligt C
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
reuten
40 bar
40 bar
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Köpråd eller nåt.

Inlägg av reuten »

Men vad ska du ha en motorvärmare till? Webaston är ju väldigt bra.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"