Ska kika på en C5:a, vad titta på?

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Järnsäng
Medlem i SCK?: Nej

Re: Ska kika på en C5:a, vad titta på?

Inläggav Järnsäng » 13 jul 2017, 22:42

En kompis ringde för nån vecka sen och frågade samma sak. Han stod hos en bilhandlare i en annan stad och skulle köpa en C5 åt sin grabb.
Jag blev helt svarslös och kom bara på det där med fönsterhissarna och skärmkanterna i fram. Har inte C5 III några typfel? Modellerna innan går det ju att räkna upp en hel del att kolla på, men dom här kan jag inte komma på nåt särskilt på.
Inte för att jag har haft några speciella problem med min, men är dom verkligen så felfria?
Nej, C5III är den felfriaste bilen PSA har tillverkad.

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav senmathal » 14 jul 2017, 06:58

Plastlisterna på A stolpar kan släppa men det är petitesser med tanke på att bilen är fantastisk i övrigt.
Detta händer enbart när man bytt ruta och glasmästaren har slarvat. Under listerna sitter gula clips som håller listen. Dessa går ALLTID sönder när listen tas bort för byte av vindruta och ska ALLTID bytas. Har råkat ut för detta när förra ägaren bytt ruta. Jag pratade med min glasmästare och han sa att dom alltid bytte clipset på Peugeot och Citroen och hade därför clpisen hemma. http://www.ebay.ie/itm/CITROEN-C5-2008- ... Sw41xXPIG6

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav senmathal » 14 jul 2017, 07:01

Dom inre bussningarna på ena länkarmen fram var slut på min efter 7000 mil. Hörs som ett klunk när man bromsar till lite hårt. Bromsar man en gång till är det tyst tills man har gasat till en gång. Nu efter 12 000 mil är dom slut på andra sidan. Ny länkarm hos Reservdelar24.se för 1200:- om man vill byta själv.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Användarvisningsbild
pentaxoen
10 bar
10 bar
Kontakt:

Inläggav pentaxoen » 14 jul 2017, 14:26

Det var den jag kikade på. Stod i Göteborg från början enl säljaren skulle den vara jättefin och erbjöd sig ta upp den till Karlstad för att jag skulle få prova den om jag var seriöst intresserad.
När den väl kom hit så stämde inte skicket med beskrivningen. Jag blev erbjuden att köpa den för 89500 inkl nylackade framskärmar, nytt fjäderdon bak, nytt rör till värmaren. Men jag tyckte den var alldeles för skabbig för att jag skulle vara intresserad. Säljaren höll faktiskt med mig.
Den gick dock bra i motor och låda.
Var o kikade nu, framskärmarna var iallafall "lackade" nu, men utan att göra nått förarbete och de hade lyckats kladda färg på stänkskydden. Såg dessutom ut att va vanlig vit utan metallic som resten av bilen. En småsak men fick mig o tappa lusten tillsammans med vissa skavda inredningsdetaljer och lösa lister. Fick inte bakluckan att stänga själv heller.
Men jag har inte bråttom att hitta ny bil iallafall :)
//Magnus//
Citroën C4 coupé

mattiaz
70 bar
70 bar

Inläggav mattiaz » 14 jul 2017, 14:31

Då har dom inte fixat skärmarna. Så såg dom ut när jag kollade också.

Användarvisningsbild
pentaxoen
10 bar
10 bar
Kontakt:

Inläggav pentaxoen » 14 jul 2017, 14:32

Aha, såg rätt nykladdat ut iallafall.
//Magnus//
Citroën C4 coupé

Greven
70 bar
70 bar

Inläggav Greven » 14 jul 2017, 23:31

Klokt att du inte har bråttom. Detta skiljer oftast en bra affär från en dålig.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

Järnsäng

Inläggav Järnsäng » 15 jul 2017, 03:30

När man ska köpa en bättre begagnad bil, ska man inte ha för bråttom. Att hitta rätt bil i rätt skick är A och O. En av fördelarna med Citroen C5 HDi, är att motorerna är särdeles långlivade. PSA-dieslarna håller, enligt mig, världsklass och det gäller definitivt långt ifrån andra bilmärken. Detta gäller alla versioner av PSA:s dieslar, från de med modesta effektuttag till de stora V6-dieslarna. Underhålls och servicekostnader, skatt försäkring osv, skiljer naturligtvis.
Mot bakgrund av detta kan du koncentrera dig på bilens allmänna skick, när du väl bestämt dig för vilka specifikationer du vill ha.
De kontrollpunkter som du fått tips om här skulle jag vilja påstå, utöver allmänt skick, är helt relevanta.
En bättre begagnad för 90K ja och PSA dieslar håller världsklass....du är lustig du greven

Greven
70 bar
70 bar

Inläggav Greven » 15 jul 2017, 21:48

Milkman, jag måste säga att ditt nya nick "Järnsäng" är passande och att jag har en viss förståelse för detta.
Att sitta och skaka fram i en ofjädrad BMW och vänta på att slamret från kamkedjan i din N47-motor ska leda till motorhaveri måste vara en stressfaktor, som heter duga.
Men, du kan ju trösta dig med att låset till handskfacksluckan inte gnisslar och har sig. Så kan man ju inte ha det, när man köpt en gammal BMW med sportchassi och allt.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

Järnsäng

Inläggav Järnsäng » 18 jul 2017, 22:58

Milkman, jag måste säga att ditt nya nick "Järnsäng" är passande och att jag har en viss förståelse för detta.
Att sitta och skaka fram i en ofjädrad BMW och vänta på att slamret från kamkedjan i din N47-motor ska leda till motorhaveri måste vara en stressfaktor, som heter duga.
Men, du kan ju trösta dig med att låset till handskfacksluckan inte gnisslar och har sig. Så kan man ju inte ha det, när man köpt en gammal BMW med sportchassi och allt.
Ja, den börjar bli gammal; sex år gammal faktiskt. Tänker att köra den 10 år till. 9500 mil nu, enda problem var bakluckan som inte ville stänga sig efter man tryckt på bagageluckknappen på fjärren. Gick på garantin. Ny låskista. På C5:n bytte jag låskista VF vid 2000-3000 mil. Plus allt annat, du kommer säkert i håg :-) Var ju en hel del. Faktiskt så mycket att ni inte kunde tro det. Var en skön bil trots allt; snygg och rymlig.Gick aldrig genom besiktning. Inte heller efter jag sålde den! Apropå N47; jag har den sista versionen så du är den första som får veta när den rasar. Du är också den första som får veta om den klarar 10 år till :-) Kör med 219/460 (525D) flash för tiden, passar perfekt till M-chassin och mina nya Bilstein.

Järnsäng

Inläggav Järnsäng » 18 jul 2017, 23:06

Plastlisterna på A stolpar kan släppa men det är petitesser med tanke på att bilen är fantastisk i övrigt.
Detta händer enbart när man bytt ruta och glasmästaren har slarvat. Under listerna sitter gula clips som håller listen. Dessa går ALLTID sönder när listen tas bort för byte av vindruta och ska ALLTID bytas. Har råkat ut för detta när förra ägaren bytt ruta. Jag pratade med min glasmästare och han sa att dom alltid bytte clipset på Peugeot och Citroen och hade därför clpisen hemma. http://www.ebay.ie/itm/CITROEN-C5-2008- ... Sw41xXPIG6

/Mats
Bullshit, dom är limmade och lossnar efter några år. Min frontruta var aldrig bytt och dom lossnade vid 9000 mil

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"