Köpa reservhjul

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Köpa reservhjul

Inlägg av Snic »

300 spänn*20år,nä då behåller jag nog mitt reservhjul-men du har en liiten poäng. :D
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: Köpa reservhjul

Inlägg av Johan Jatko »

peterlan skrev:
Desmodeath skrev: Assistansförsäkring är tydligen grejen numera.
Tänkte just skriva detsamma. Om inte lagningskitet skulle fungera så är det bara att slå en signal så kommer nån och fixar punkan, och detta till en lägre kostnad än det där reservhjulet och en domkraft genom det där bra tillägget till försäkringen.Tror jag betalar drygt knappt 300:- för min och då gäller den i nästan hela Europa. Och inte bara punka, den gäller alla driftstopp och ser till att jag får både hotell och hyrbil om det skulle behövas. Dessutom slipper man skita ner sig. Och att man sen får plats med en massa andra bra att ha grejor i utrymmet där hjulet skulle ligga är ju bara en fördel.
Sist jag fick punka var för över 20 år sen och det var när exet lånade min CX och väjde för en katt och körde på en refug.
Så kontentan av det här är...vad tusan vill ni ha ett reservhjul till? Verkar helt onödigt...
Jo visserligen, men det finns omständigheter som kan ställa till det. T.ex om du får en punka mitt ute i ingenmansland, eller att mobilen antingen är död eller ingen täckning. Då är, om du får tag på dom, assistansen långt bort. Nä tacka vet jag vanligt reservhjul...
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Köpa reservhjul

Inlägg av peterlan »

Johan Jatko skrev: Jo visserligen, men det finns omständigheter som kan ställa till det. T.ex om du får en punka mitt ute i ingenmansland, eller att mobilen antingen är död eller ingen täckning. Då är, om du får tag på dom, assistansen långt bort. Nä tacka vet jag vanligt reservhjul...
Ingen täckning? Finns det såna platser fortfarande?

Men OK, rör man sig ofta i obygden med dåliga vägar och ingen täckning så kan det kanske vara bra med reservhjul, men för 99% av oss så är det bara onödig ballast att släpa på.
Kolla på valfri bil på en firma så ser du att reservhjulet troligtvis är oanvänt även om bilen är 10år gammal.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Köpa reservhjul

Inlägg av cau »

peterlan skrev:
Desmodeath skrev: Assistansförsäkring är tydligen grejen numera.
Tänkte just skriva detsamma. Om inte lagningskitet skulle fungera så är det bara att slå en signal så kommer nån och fixar punkan, och detta till en lägre kostnad än det där reservhjulet och en domkraft genom det där bra tillägget till försäkringen.Tror jag betalar drygt knappt 300:- för min och då gäller den i nästan hela Europa. Och inte bara punka, den gäller alla driftstopp och ser till att jag får både hotell och hyrbil om det skulle behövas. Dessutom slipper man skita ner sig. Och att man sen får plats med en massa andra bra att ha grejor i utrymmet där hjulet skulle ligga är ju bara en fördel.
Sist jag fick punka var för över 20 år sen och det var när exet lånade min CX och väjde för en katt och körde på en refug.
Så kontentan av det här är...vad tusan vill ni ha ett reservhjul till? Verkar helt onödigt...

Nej, man fixar inte punkan, kan man inte pumpa på platsen så att du kan åka vidare så bärgar man bilen till närmaste gummi-verkstad.
:D

tobold
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2017, 12:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Köpa reservhjul

Inlägg av tobold »

Inte för att reservhjulet på något sätt omöjliggör att jag kan ringa vägassistansen ändå, vare med eller utan tilläggsförsäkring kan tilläggas, men vitsen med en stor balja är ju att man bara har ett vinterdäck där på sommaren och sedan ett sommardäck där på vintern. Då behöver man inte ha ett speciellt och oftast oanvänt reservhjul. Svårt att slå priset på den försäkringen anser jag.

Hur mycket extra förbrukning denna "barlast" sen adderar till min kalkyl tror jag att jag bortser ifrån. Ska man räkna så borde man ju aldrig tanka fullt heller. Däremot att använda cykekl och köra mindre, det gör jag gärna (japp, har lagningskit med mig i jobb-ryggan).

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"