Klimatanläggning som slutat kyla!

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4603
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Klimatanläggning som slutat kyla!

Inlägg av senmathal »

En aning gas lär det försvinna i alla bilar med tiden. Annars finns det väl något rör undertill som är känt för att rosta på Just C5 III. Men då tycker man att det gasen borde försvinna ganska snabbt.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Klimatanläggning som slutat kyla!

Inlägg av gunnarw »

Det har varit en del tips om att skicka efter och fylla själv men jag tyckte det var väl mycket osäkerhet så jag lämnade in den. 895.- C5 -07. Gas fanns men väl lite. Det var dock tätt och de fyllde. Klart.
Troligen inte gjort tidigare. En sak jag noterade och det är en punkt till dig soso, de bytte kompressorolja. Som jag förstått så åker den med i samma blodomlopp!? Fyllde ni även olja? Det var en osäker punkt med gör-det-själv tyckte jag. Hur vet man. Oklara instruktioner hos den här svenska firman vad-den-nu-hette-men-som-har-en-GDS-video.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Snobben
40 bar
40 bar
Inlägg: 593
Blev medlem: 29 okt 2003, 19:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Filipstad

Re: Klimatanläggning som slutat kyla!

Inlägg av Snobben »

Man bör nog tänka sig för innan man skickar efter påfyllnadsgas på nätet. Många av dessa flaskor innehåller gasol, som fungerar bra i ac-systemet. Men, det är ju stor risk att det tar eld vid en läcka. Dessutom förstör den apparaturen som används vid påfyllnad. Så fyll inte med dessa om du är det minsta osäker vad det är för gas du köpt.
Citroen C5 HDi 180 Exclusive

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klimatanläggning som slutat kyla!

Inlägg av soso »

Fyllde med r134a och inget annat. Ingen olja denna gång. Tydligen behövs det inte tillsättas "varje gång". Men det kan vara bra att göra det vid nästa tillfälle.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"