Misständning..... nu går bilen bra

Inlägg som rör motor och drivning.
Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Göran W »

För att vara på säkra sidan: Flytta runt stiften och kolla om felet följer cylinder eller stift. Även ett nytt stift kan vara kass.

........ för du har väl inte överdragit stiftet så att gängorna börjat släppa? :shock:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av billy »

Göran W skrev:För att vara på säkra sidan: Flytta runt stiften och kolla om felet följer cylinder eller stift. Även ett nytt stift kan vara kass.

........ för du har väl inte överdragit stiftet så att gängorna börjat släppa? :shock:

Detta är andra setet nya stift och nej jag tror inte att jag drar för hårt. tack ändå för tipset.
Det jag nyss gjorde var att testa med att byta plats på tändkablarna på den aktuella tändspolen för att se om felet "flyttar" på dej testade även med det nyare "setet" tändspolar (bougicord) som jag har och felet verkar ligga kvar i samma utgående del av tändspole... Alltså felet flyttar inte på sej.
Är det inte tändspolen då så måste det ju vara nått med kablarna till spolen... Det skumma var ju att jag testade tidigare i vintras med spolarna från min 85 gti med samma resultat :shock: Iofs så kan ju de vara dåliga med....
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Göran W »

Nja, kablarna TILL spolen kan inte ge olika utfall på tornen. Har du kompprovat?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av billy »

Göran W skrev:Nja, kablarna TILL spolen kan inte ge olika utfall på tornen. Har du kompprovat?
Nej.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Mickel »

OK, så felet ligger kvar i samma cylinder hur du än byter tändningsdelar?

Det kan vara spridaren i den cylindern som är trög, har börjat klibba fast.

Köp STP Injector Cleaner, den svarta flaskan för akuthjälp. Slå i flaskan i tanken och kör en sväng. Låt stå över natt.

Bensin innehåller hartsämnen som sätter sig i hela bränslesystemet. Spridarna (och en del kulor i vissa förgasarbilar) kan börja klibba.

Min CX 25 hackar i jämn fart ibland, ca en gång per år. Då slår jag i en flaska STP Injector Cleaner, så går den ryckfritt i ett år igen :D !
Mickel

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av billy »

Mickel skrev:OK, så felet ligger kvar i samma cylinder hur du än byter tändningsdelar?

Det kan vara spridaren i den cylindern som är trög, har börjat klibba fast.

Köp STP Injector Cleaner, den svarta flaskan för akuthjälp. Slå i flaskan i tanken och kör en sväng. Låt stå över natt.

Bensin innehåller hartsämnen som sätter sig i hela bränslesystemet. Spridarna (och en del kulor i vissa förgasarbilar) kan börja klibba.

Min CX 25 hackar i jämn fart ibland, ca en gång per år. Då slår jag i en flaska STP Injector Cleaner, så går den ryckfritt i ett år igen :D !
Har misstänkt spridaren lite i smyg med, har testat med rengöringskur utan resultat. Det skumma är ju att man ser med stroboskåplampan att det uteblir gnista just när den är kall på just den cylindern ! När den är varm går den bra.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Hedene »

En fråga angående tändspolarna.
De arbetar ju enligt "waisted spark" principen och varje spole har ju endast en lågspänningslindning men frågan är om de har en eller 2 högspänningslindningar?
Om man ohmmäter mellan anslutningarna på högspänningssidan är det då kortslutning eller ett motstånd på några hundra ohm?

Är det separata lindningar kan spolen mycket väl vara trasig på det sätt du beskriver men eftersom du bytt spolar så borde det inte vara där heller.

Har du provat att koppla en lampa på lågspänningssidan och kolla om du tappar pulser där också?
I så fall är tänddator eller kablar något att kolla.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Göran W »

Hedene skrev:Har du provat att koppla en lampa på lågspänningssidan och kolla om du tappar pulser där också?
I så fall är tänddator eller kablar något att kolla.
Skulle det verkligen påverka endast EN cylinder?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av billy »

Hedene skrev:En fråga angående tändspolarna.
De arbetar ju enligt "waisted spark" principen och varje spole har ju endast en lågspänningslindning men frågan är om de har en eller 2 högspänningslindningar?
Om man ohmmäter mellan anslutningarna på högspänningssidan är det då kortslutning eller ett motstånd på några hundra ohm?

Är det separata lindningar kan spolen mycket väl vara trasig på det sätt du beskriver men eftersom du bytt spolar så borde det inte vara där heller.

Har du provat att koppla en lampa på lågspänningssidan och kolla om du tappar pulser där också?
I så fall är tänddator eller kablar något att kolla.

/Stig
Tack för bra tips :D
Har ej kollat lågspänningssidan med lampa.
Hur ska jag ohmmäta högspänningssidan ? Är halvkass på detta.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av billy »

vad är waisted spark metoden ?
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Göran W »

billy skrev:vad är waisted spark metoden ?
Innebär att båda tornen ger gnista samtidigt. En av dessa är alltså "waisted" dvs skapar ingen tändning då det inte finns bränsle i den cylindern. "waisted" = "te inga nötta"...... :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:En fråga angående tändspolarna.
De arbetar ju enligt "waisted spark" principen och varje spole har ju endast en lågspänningslindning men frågan är om de har en eller 2 högspänningslindningar?
De har EN högspänningslindning, gemensam för de båda tändstiften. Ena änden av spolen går till ena tändstiftet, den andra änden till det andra tändstiftet.
Hedene skrev:Om man ohmmäter mellan anslutningarna på högspänningssidan är det då kortslutning eller ett motstånd på några hundra ohm?
Ett motstånd på några tusen Ohm: Resistans för CX 25 tändspolar.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Mickel »

billy skrev:Hur ska jag ohmmäta högspänningssidan ? Är halvkass på detta.
1. Se till att tändningen är avstängd!!! Viktigt!!!

2. Koppla loss båda tändkablarna från tändspolen.

Ställ in multimetern på något högt Ohm-värde, t ex Megaohm Mohm.
Ta med fingrarna på vardera testpinnen, så här: Kläm den ena testpinnen mellan vänster tumme och pekfinger och den andra testpinnen mellan höger tumme och pekfinger. Läs av instrumentet. Du ser nu att din kropp har resistansen några megaohm. Bra! Klämmer du hårdare, eller är fuktig, blir det lite mindre. Detta visar att du kopplat rätt.
Sätt testpinnarna mot varann. Håll dem stadigt ihop. Läs av. Resistansen ska nu vara noll, eller nära noll.

Sätt ena testpinnen mot tändspolens tändkabelanslutning och andra testpinnen mot tändspolens andra tändkabelanslutning. Du mäter nu resistansen i tändspolens sekundärspole. Det borde stå 0.003 eller liknande på instrumentet.

Byt mätområde till ett steg lägre, t ex Kiloohm kOhm. Anslut testpinnarna till tändspolen på samma sätt. Läs av. Det borde stå 3,567 eller någonting sådant mellan 3,5 och 4,0.


Har du lust kan du dra loss kontaktstycket från tändspolen och mäta primärsidan på tändspolen också, när du ändå är i farten. Värdet borde bli 0,002 eller något sådant om du fortfarande har kvar mätområdet inställt på Kiloohm. När du sen ändrar mätområde till bara Ohm, så borde värdet bli 2,5.


Det är så man mäter. Börja alltid med högt mätområde, få en massa nollor (och kanske något i sista decimalen), ändra till lägre mätområde, få ett vettigt tal.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Mickel »

billy skrev:Har misstänkt spridaren lite i smyg med, har testat med rengöringskur utan resultat.
Skruva loss spridaren, sätt den på en annan cylinder och se om felet flyttar sig.

Det kan vara kablaget till spridaren också. Dålig kontakt i en skarv, eller i spridarens egen kontakt.

Hm. Insprutarnas kablage är skarvat i ett brunt 7-poligt kontaktstycke som hänger nånstans under reservhjulet, mellan reservhjulet och motorfästet. Om jag inte minns fel är det det kontaktstycket som en viss Johan var så förb. på att han lödde ihop det :shock: ! Ta isär och rengör det. Det kan hjälpa.

Det är ett sånt ställe som kan krångla om någon vildsint vandal har fått för sig att motortvätta :evil: !!!
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Misständning, låter så iaf. CX 25 TRi -87 Nu Bekräftat ?!

Inlägg av Göran W »

Mickel skrev:Det kan vara kablaget till spridaren också. Dålig kontakt i en skarv, eller i spridarens egen kontakt.

Hm. Insprutarnas kablage är skarvat i ett brunt 7-poligt kontaktstycke som hänger nånstans under reservhjulet, mellan reservhjulet och motorfästet. Om jag inte minns fel är det det kontaktstycket som en viss Johan var så förb. på att han lödde ihop det :shock: ! Ta isär och rengör det. Det kan hjälpa.
Visst sjutton... been there, done th..... på en T2.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"