CX 2400 TRI -84 startproblem!

Inlägg som rör motor och drivning.
Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

CX 2400 TRI -84 startproblem!

Inläggav soso » 18 feb 2017, 18:35

Breaken har stått uppallad i framändan i varmgarage i ca en vecka och när jag ska starta den nu tänder den bara till litegrann. Väntar man en stund och försöker igen är det som den tänder lite igen Bara för att dö efter en halv sekund.

Fyllde för säkerhetsskull i fem liter bensin utan förändring.

Någon som har tips på vad det kan vara?

Nu står min padda ute och fryser istället.:(

Mickel
Activa
Activa

Re: CX 2400 TRI -84 startproblem!

Inläggav Mickel » 20 feb 2017, 01:36

Har du varit under huven och gjort nåt? Kolla alla slangar på insugssidan, stora och små. ALLA måste sitta fast! Och vara täta! Dom är många :roll: !

Går den bara när startmotorn går, och dör direkt när man släpper nyckeln? Då kan det vara "Stora Blå" som inte vill vara med längre. Eller oxid på nåt stift på det reläet. Går att tvångsbygla (ej permanent).

Lutar den jättemycket? Kan du lyfta upp bakänden med domkraft så bilen blir mer vågrät?
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 21 feb 2017, 17:17

Tack för svar!

Jag minns inte att jag gjorde något annat än att kolla bromsarna sedan jag pallade upp fram, men jag ska kolla mer på det snart. :roll: Har haft lite lite tid för den de senaste dagarna.

Har dock noterat tidigare att när bränslenivån varit låg så har den varit känslig för att börja missa i uppförsbackar och en gång fick jag fylla på efter att jag parkerade i en lutning. Nu är det dock enligt mätaren mer bensin än att lampan ska tändas, trots lutande läge.

Har bara pallat under fram med träklossar och sänkt för att kunna lossa framhjulen så bakvagnen är nog lite väl låg för att få under en domkraft. Ska försöka åka dit med lite mer bensin och kolla i morgon!

Kanske fick den bara en chock av att gå från minusgrader till mysvärmen där inne.

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 21 feb 2017, 21:04

Kolla mina tre alternativa felkällor ovan först, men här kommer en till:

På min AMI 6 fick jag att den tvärdog i uppförsbacke och det visade sig då att jag fått vatten i botten av förgasaren (bensinen flöt ovanpå). När förgasaren lutade uppåt lutade vattenytan (ytan med bensin ovanpå och vatten under) och eftersom sugröret satt ocentrerat, bakom mitten, sög den bara vatten :shock: ! och tvärdog.

Rullade bilen till plan mark, startade, körde hem och sög upp allt vatten ur förgasaren (flottörhuset).

Gick fint i två veckor (tio resor till jobbet) men elfte gången tvärdog den i samma uppförsbacke igen :evil: ! Nytt vatten i förgasaren!!!

Åkte hem. Slangade ur med plastslang ner till botten av tanken:
- En glasflaska (75 cl). Såg bra ut (klar).
- Andra glasflaskan. Såg bra ut.
- Tredje glasflaskan - Då bytte vätskan färg till rött!!! (Det var på den tiden bensinen var röd = blyad).

Jag hade alltså åkt omkring med 1,5 liter vatten i botten av bensintanken!!! Dvs nästan ända upp till tankarmaturens sugrör!

I kurvor och backar lutade nivån i tanken (nivån mellan vatten och bensin) så att lite vatten sögs med till förgasaren och samlades på botten av flottörhuset.

Om du nu skulle råka ha vatten i botten på tanken så kan det alltså sugas med när bilen lutar brant. Och tyvärr hjälper det inte att fylla på mer bensin heller - den lägger sig bara ovanpå den bensin som redan finns :( . Vattnet ligger kvar där nere vid sugröret, och ner till botten av tanken.

Ett bra sätt att samla mycket kondensvatten i bränsletanken är att ha så mycket fuktig luft i tanken som möjligt - blås ut varje dag och sug in ny fuktig luft varje kväll när det blir kallare. Och så kondenserar vattnet mot väggarna i tanken. För tanken är alltid lite kallare än omgivningen eftersom:
- den ligger lågt
- den är aldrig solbelyst (ute)
- den är i det kalla golvdraget från garagedörren (inne)
- bensinen avdunstar (tar energi från vätskan)

För att undvika kondens ska man alltså alltid ha tanken så full med bränsle som möjligt. Alltid. Hela året.

Det är alltså inte alls konstigt om man efter 30 års kondenssamlande har nån liter vatten i botten på tanken. Man märker inte ett skvatt förränn ... :(

I mitt fall (AMI 6:an) var felet mer drastiskt: Slangklämman mellan tankpåfyllningsrör och gummislangen till tanken hade rostat av (sitter mitt i däcksprutet). Däcksprutet rann därför in i tanken :( !

I Göteborg hade jag en kompis som var "kondenssamlare". Han körde alltid med lite bensin i tanken, och fyllde på högst 10 liter om han skulle nånstans. Han kunde inte drömma om att fylla full tank - det var ju svindyrt!!! Och han hade alltid startproblem, och ofta driftstopp när han kom ut på stora vägar. Han hade varit på flera verkstäder (DET var väl dyrt!) men ingen hittade nåt fel, bara bytte tänddelar mm.
Jag sa:
- Slå i en flaska K-sprit och se till att kör med full tank hädanefter!

Han kom tillbaka dan därpå och ropade överlycklig: -Nu går bilen som ett spjut!!!

Innan detta körde han alltså alltid på vattenblandad bensin (host, hack) och fick ispropp i förgasaren när han kom ut på stor väg och lagt i fyran. Typiskt symptom på vatten/fukt.

Hm. Mångordig flashback för att säga: Det kan vara vatten :oops: !

Snabbåtgärd: Slå i två flaskor K-sprit eller två liter E85 (om du har ca 10 liter bensin i tanken). Kan vara ett skott i vattnet :roll: men är enkelt i det läge du är nu.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 22 feb 2017, 00:42

Bra idé, ska hälla i ett antal liter E85.

Men Stora Blå, finns det på en 84:a? Minns inte att jag sett något sådant.

Tobbe88
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Tobbe88 » 22 feb 2017, 09:40

Men Stora Blå, finns det på en 84:a? Minns inte att jag sett något sådant.
Nej (tror jag), du borde ha ett svart dubbelrelä under vänster strålkastare om det är som på min 2400 -83.
CX 2400 Prestige -83
CX 25 GTI -88 (Räddad från skroten)
Xantia 2.0 -96

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 22 feb 2017, 16:23

Okej, den tänder till på startgas.

Jag lossade slangklämman en aning vid filtret som sitter bakom spridaren och det som sipprade ut under tryck var bensin, inte vatten.

Alltså, något med insprutningen som vägrar tänker jag. Idéer på vad?

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 22 feb 2017, 17:19

Det här ser inte direkt bra ut. Någon har gjort en tveksam bonnskarvning här tidigare med några blå klämskarvar. För det där är väl inte original?
Bild

De grå kablarna går in i en kabelstam som slutar vid elektronikboxen nära höger strålkastare. Sedan kommer det ut en annan kabel från den svarta plus-matarskarven till vänster och slutar i tomma intet.

En närmare bild. Den nedersta blå skarven slutar där den ser ut att hå under den tvinnade kabeln. Vore guld värt om någon kunde ta bilder på hur det ser ut på en annan bil?
Bild

Det svarta dubbelreläet.
Bild

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 22 feb 2017, 20:54

De grå kablarna går in i en kabelstam som slutar vid elektronikboxen nära höger strålkastare.
Slutar? Slutar den i luften där, eller går den in i någon annan härva där?

Har den grå kabeländens nakna, spretiga kardeler något samband med den underliggande blå kabelskon?

Eller är det så enkelt att den grå kabeln ska anslutas till den tjocka gula pluskabeln som hänger i luften några centimeter ovanför med en dåligt klämd blå rörkabelsko? I så fall är det kanske så att plusmatningen till insprutningens övervakningsrelä har ramlat loss på grund av denna dåligt åtklämda skarvning.

Stora Blå finns ej :shock: !
År 1984 hade tydligen inte övervakningsrelät hunnit bli blått ännu, utan det var svart, och dubbelt. Men det gör i stort sett samma sak. Det ger spänning till bränslepumpen:
A. Alltid när startmotorn går (matas parallellt med solenoiden, dvs återfjädrande läget på tändningslåset).
B. Villkorligt när startmotorn inte går: Tändpulser ska finnas, och tändningsdatorn ska tycka att allt är bra. Det kan vara plusmatningen till denna funktion som har ramlat ur vid batteriet. I så fall får bara motorn bensin när startmotorn går och en kort stund (några sekunder) därefter. Sen dör den pga bränslebrist.
Mickel

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 22 feb 2017, 21:04

Om du tycker det är otäckt att chansa (att bara sätta ihop den lösa grå med den lösa gula) så kan du tvångsmata bränslepumpen istället. Det är ofarligt.

Det finns två ställen att tvångsmata pumpen med 12V:

1. I kupén: En ensam tjock gul kabel går in under golvmattan mitt emellan passagerarens båda stortår :shock: ! och ringlar sedan vidare bakåt under passagerarens ben och bak. Kabeln har en mycket välplacerat skarvstycke ungefär under passagerarens hälar (när hen sträcker på benen). Genom att lyfta mattans framkant hittar man skarven, tar isär den och lägger 12 V direkt på den bakåtgående delen.

2. I motorrummet: Dra ur kontaktstycket på Stora Blå (som nu är svart) och ta en kabel direkt från batteriets pluspol och sätt till det stift i kontaktstycket som har en tjock gul kabel (syns tydligt på din bild).

I båda ovanstående fall ska man nu tydligt höra bränslepumpen surra.

Låt det vara inkopplat så här. Provstarta.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 23 feb 2017, 04:38

Stort tack för tips och engagemang! Bra att veta det där om bränslepumpen.

Med pannlampan på gick jag lite mer metodiskt igenom kabelskarvarna och fann följande.

Det översta inringade stycket hade den ena från batteriet inkommande plusmatningen lossnat från sin kabelsko och det åtgärdades. I hankontakten sitter det som syns på nedre bilden bara en sladd konstigt nog, men det var dess motsvarighet som lossnat. Märkte ingen ny funktion av att montera tillbaks den dock. :roll:

Men så var det den spretiga skarven med den skumma kabelskon som slutade i "ingenstans". Såg nu hur det satt ihop. det var alltså i kabelskons ände som den spretiga kabeln skulle sitta, men någon har tidigare klämt in sprötet mellan skon den lossnat från(!). :shock: Den satt bara i några spröt och det var ett under att det funkat tidigare. Fältlagning som blivit permanent troligen...

Jag satte på en ny kabelsko och monterade ihop och se på tusan, då startade den direkt sedan! :D :D

Bild

Bild

Som vanligt är ägarna minst lika stora orsaker till Citroëners elproblem som något annat. Jag räknar mig själv dit också eftersom jag säkert råkat sträckt någon av dessa försvagade kopplingar när jag rengjorde reläkontakter tidigare. Tur i oturen dock att sådana svaga punkter i elen uppdagas i garaget och inte under färd! :wink:

Tiotusenkronorsfrågan är dock vad stumpen som är inringad längst ned på första bilden ska sitta? Vet någon?

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 23 feb 2017, 12:00

Jag satte på en ny kabelsko och monterade ihop och se på tusan, då startade den direkt sedan! :D :D
Grattis :D :D :D !

Som vanligt är ägarna minst lika stora orsaker till Citroëners elproblem som något annat.
Håller verkligen med!

Jag brukar säga det så här:
"Citroën gör inga dåliga bilar, men dom har ofta dåliga ägare :( !"
Mickel

Återgå till "CX - Motor och drivning"