Cx-T2 startar ej

Cx-T2 startar ej

Inläggav Erik.W » sön nov 01, 2009 5:29 pm

Hej,
Varför startar inte min Cx-T2 -88?
Bilen har fått ett kopplingsbyte av tidigare ägare å därefter har den inte varit igång...
Gnista på alla stift finns, bensin kommer fram men ändå vill den inte gå vad kan det vara för fel?
Jag har bytt ut en ödp-givare med blå anslutning då denna var spräckt. de anslutningar jag haft isär ser fina ut ingen ärg eller liknande...
Låter som tändningen står "fel" när man kör den på starten

Alla förslag å tips på vad som kan vara fel är välkomna, en rostfri Cx ska inte stå ute när höstens regn å rusk är här :wink:

Mvh
Erik.W
B11 Sport -54
Id 19 Super -64
Ds 23 H Pallas -75
2 CV Charleston -84
Cx 25 GTi Turbo 2 -88
Xantia TCT Activa -96
Erik.W
5 bar
5 bar

Re: Cx-T2 startar ej

Inläggav Göran W » sön nov 01, 2009 6:45 pm

Kolla så det säkert är ren bensin och inte kondensvatten som kommer fram. Tändningen "kan" inte stå fel såvida inte...... Saker och ting kan ju ha bytts ut genom åren...... Tidigare 25-motorer hade TVÅ ödp-givare. Kan givaren ha hamnat i fel hål? Sitter i så fall några cm vid sidan av. Alla ödp-givare är för övrigt lika på dessa motorer oavsett årsmodell.
Bild
Göran W
Activa
Activa

Inläggav Kjell H » sön nov 01, 2009 7:09 pm

Tändspolarna felkopplade,fel spole tänder. :wink:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
XM V6.24 -92.XM V6E -93.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.
Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa

Inläggav rogerwallgren » sön nov 01, 2009 7:18 pm

har du provat med startgas ? kollat det klassiska slangbrottet vid luftmängdsmätaren eller förkopplingsmotstånden till injektorerna ??

lycka till
rw..kronisk citropat XM v6 och shevvy P-U 5,7lD samt GM Tristar Classic van-89 segelbåt arabesque 30
rogerwallgren
70 bar
70 bar

Inläggav Läckan » mån nov 02, 2009 7:25 am

Vattentemp.givaren längst till höger(närmast hjulhuset) på toppen. Den spökade på min T1 så den inte startade....
Tomas S
Läckan

Inläggav error » mån nov 02, 2009 1:19 pm

Erik.W skrev:Gnista på alla stift finns, bensin kommer fram men ändå vill den inte gå vad kan det vara för fel?

Vart kommer bensinen framm? Blir tändstiften blöta eller har du kollat att det finns bensin i slangarna till spridarbryggan?
error
70 bar
70 bar

Inläggav Mickel » ons nov 04, 2009 2:24 am

Kolla att samtliga gummislangar på insugningssidan sitter ihop där dom ska. Nu har jag inte stenkoll på just T2:an, men på vanliga 25:an är det ett virrvarr av gummislangar som måste sitta absolut tätt ihop i BÅDA ändar av varje slang för att motorn ska starta. Det räcker med att EN slang lossat för att motorn ska vägra starta. Följ varje slang och kolla båda ändar!

Senast förra veckan hade jag ett sånt idiotfel då en gummislang hade hoppat ur. Trots att skarven var ovanpå motorn såg jag den inte - skarven var naturligtvis väl gömd under insugningsröret till 2:ans cylinder!

Jag har för mig att det absoluta täthetsproblemet för slangar är ännu större på T2:an, för det måste vara helt tätt till och från intercoolern också.
Mickel
Mickel
5 bar
5 bar

Inläggav Mickel » ons nov 04, 2009 2:29 am

rogerwallgren skrev:har du provat med startgas ? kollat det klassiska slangbrottet vid luftmängdsmätaren eller förkopplingsmotstånden till injektorerna ??

lycka till

En nyfiken fråga: Hur (var?) använder du startgas på en CX med insprutning? Man måste ju spruta in före luftmängdsmätaren, eller? Detaljerat tips mottages tacksamt.
Mickel
Mickel
5 bar
5 bar

Inläggav Göran W » ons nov 04, 2009 7:53 am

Nej, det måste inte vara före..... LMM har ingen effekt på startvarv och även om den haft det så styr den bara mängden insprutad bensin vilket inte stör. Jag brukar lossa den tunna vacuumslang som ansluter mitt på insuget - spruta ett par sekunder och sedan sätta tillbaks slangen. Detta har även den fördelen att gasen inte hinner skingras innan du är inne i bilen och drar på nyckeln...... 8)
Bild
Göran W
Activa
Activa

Inläggav frenchie » ons nov 04, 2009 2:05 pm

Kommunikationen mellan insprutningsdator #142 och tänddator #141 går via en 3-polers kontakt med bara 2 stift i (3B1 och 3B2). Ligger ovan på höger inre hjulhus i trakterna kring "under tutan" men på hjulhusplåten.

Bild

Har du inte denna anslutning under kontroll får man med lätthet fuktade stift eftersom bränslepumpsreläet, "stora blå" #731, ju slavkörs vid 50-matning (startmotor till). Inte för att det är pumpen i sig som väter stiften men jag vill minnas att startprogrammet även tvingar upp insprutarna tills dess att motorn bedöms vara startad. Jag hade på en CX25 GTi just det felet, allt fanns men väldigt för blöta stift (så pass att det droppade ur skarven mellan byxrör och flexrör!). Lösningen var att helt enkelt kapa av den glappande kontakten och hårdskarva den med Duraceal-klämmisar. Inga problem efter det.
Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa

Inläggav Erik.W » ons nov 04, 2009 9:24 pm

Tack för alla svar! Ska ge mig på bilen med alla nya kunskaper så snart jag bara hinner, förhoppningsvis till helgen...

Vart kommer bensinen framm? Blir tändstiften blöta eller har du kollat att det finns bensin i slangarna till spridarbryggan?

Stiften var ganska blöta, ska absolut kolla upp detta bättre...

Mvh Erik
B11 Sport -54
Id 19 Super -64
Ds 23 H Pallas -75
2 CV Charleston -84
Cx 25 GTi Turbo 2 -88
Xantia TCT Activa -96
Erik.W
5 bar
5 bar

Inläggav Erik.W » sön nov 08, 2009 1:26 pm

Nu har jag kört Cx -T2 för första gången :D Mycket justeringar behöver göras innan den går fint men ändå!
Återigen tack för alla svar! Felet var förutom den tidigare bytta ödp-givaren, att kablarna till tändspolarna satt fel. Efter skifte på dem så startade den direkt :)

Nu blir det vinterdvala för den bilen också...
Mvh Erik
B11 Sport -54
Id 19 Super -64
Ds 23 H Pallas -75
2 CV Charleston -84
Cx 25 GTi Turbo 2 -88
Xantia TCT Activa -96
Erik.W
5 bar
5 bar

Inläggav frenchie » sön nov 08, 2009 2:25 pm

Ska bilen gå i ide och kanke ändå är i behov av ny motorolja/filter, passa på att byta INNAN dvalan. Dels har du bytet klart till våren, dels slipper maskinen stå med gammal, oxiderad motorolja över vintern. Jag menar OM du nu ändå ska byta. Å så är du riktigt pillag och backar bromsbackarna fram/bak så dessa inte bildar rostlägen på skivorna...
Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa

Inläggav Pontus_Sthlm » lör jan 23, 2010 1:04 am

Toppen, trevlig körning!

Pontus G.
Senast redigerad av Pontus_Sthlm ons maj 05, 2010 5:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
Betsy - Mörkröd CX 25 TURBO 2 utan KAT -88, 23000 mil. Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 13000 mil. Besök gärna min hemsida: http://www.transit.se/~gilln/
Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar

Inläggav Göran W » lör jan 23, 2010 9:33 am

Pontus_Sthlm skrev:Så nu är jag åter igång efter ett tag i ide...

Får motorn bensin och tändstiften gnista så torde datorn alternativt luftflödesmätaren eller tändningsavkännaren vara problemet. På din T2. På din T2 har du sannolikt bara en avkännare för tändningen...kolla den!

Luftflödesmätaren ger en stendöd motor om den är helt felställd, men det är osannolikt. Att datorn gett upp är också mindre troligt om den inte utsatts för alltför mycket fukt.

Du kan möjligen kolla in min hemsida för lite tips om vad man kan göra i dylika fall.

Pontus G.

Du kanske skulle passa på att läsa alla inlägg innan du svarar Pontus? T.ex. trådskaparens senaste......
Bild
Göran W
Activa
Activa

Återgå till CX - Motor och drivning