Oljebyte Aisin Warner

C6 - Motor och drivning
Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Bo-Anders »

Hej!

Är det någon som bytt olja i 6-stegs automatlådan som också finns i C6 fr.o.m. 2006?
Problemet är att lådan växlar hårt eller knyckigt ibland rentav bedrövligt.

Bilen (C6-06) har gått 190tkm och går annars fint.

Olja har jag skaffat men känner mej lite osäker då Citroën påstår att det är longlife-system dvs de rekommenderar inte byte av olja.

mvh Bona
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av attraction »

Kan aldrig vara fel att byta ATF-oljan.
En del amerikanare rekommenderar olje- och filterbyte med intervallet 4.800 mil.
Min bil har dessutom syntetisk ATF för att den ska fungera bättre under vinterperioden med låga temperaturer.
Analogt med att fler och fler har syntetiska oljor med stort viscositetsområde i motorerna.

B t w så bytte jag (1/3 -1/2) av ATF-oljan genom att lossa ett av rören vid oljekylaren och låta motorn gå på tomgång samt några gånger skifta växellägen(med foten på bromsen). Går inte att byta all olja i en automatväxellåda utan fullständig isärtagning.

Biltemas elektriska oljepump rekommenderas vid påfyllningen av ATF-olja.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Göran W »

Vet inte hur det ser ut för C6 men när Xantia och C5 kom med permanentsmorda lådor så cirkulerade dokument om en beräknad livstid för dessa lådor på 20.000 mil. Det var ju långt nog för att alla garantier skulle löpt ut.....
ALLA lådor behöver oljebyten! Inget matrial, ingen konstruktion och inget ämne är outslitligt!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Johan Jatko »

Den 6-växlade manuella lådan som sitter parad med 2,0hdi med 136hk är "filled-for-life", finns inte ens någon nivå/påfyllningsplugg på dom. Bytte ändå på min, oljan var riktigt riktigt svart!! Lite offtopic, men man märker av tillverkarnas filosofi...
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Bo-Anders »

Ok, antar att det ser likadant ut på min låda dvs ingen nivå och påfyllningshål.
Frågan är då hur går jag tillväga med själva bytandet.

Nån som kan vägleda lite?
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av frenchie »

Jag har under 7½ års tid jobbat som metodtekniker på VCCS i Götet. Mitt ansvarsområde var under de första åren att författa metoderna för just transmission. Alltså i klartext; att skriva verkstadshandböckerna bl.a. för Volvo's växellådor (som ju kommer från AW). Lådan du snackar om, AWF21, heter på Volvo-språk TF80SC & TF80SCAWD (jag har en del intressanta animationer med alla planetväxlar etc, kanske lägger ut det nångång). Sitter bland annat med Volvo's 4.4-liters V8 i helaluminium från Yamaha (djävla fin maskin).

Bytesmetoden för ATF går generellt till så att du helt enkelt flushar lådan med en rejäl övermängd (ju mer desto bättre). Bilen bör vara rakt uppallad så inte nivån åker jojo, koppla loss anslutningen ut ur lådan mot oljekylaren och skruva in en lagom tjock, oljebeständig slang i hålet. Förbered med minst ½ den föreskrivna mängden ATF vid påfyllningshålet. Det är väldigt bra om man har tillgång till en sån där gigantisk injektionsspruta (Volvo har ett specialverktyg som rymmer ~1 liter eller så). Påfyllningshålet i de flesta växellådor är väldigt litet = en slang/ett rör som passar brukar bli så litet att det tar en evighet för självtrycket att rinna ner rätt mängd olja. Trots att ATF är en relativt slabbig historia.

Pumpen inne i växellådan kommer ta hand om i princip all olja i lådan, silen sitter ju självklart i lådans sump = du kommer få ut ALL olja om du gör så här. När den olja som var i lådan pumpats ut. Bör du koppla tillbaka röret till kylaren igen, hälla i ny olja (som sagt, minst ½ den föreskrivna mängden), låta motorn fortsätta gå på tomgång, gå igenom alla växellägen ett par gånger. Å så samma igen, ut med allt. Vätskan som nu kommer ut bör vara lite skitig, det är ju ett tecken på att det lönade sig att ödsla bort några liter ny ATF.

Du behöver inte vara orolig över att lådan tar skada om den puttrar ett tag på tomgång när den runnit tom. Det är ingen fara. Vad mer? Jo, oljan kan ju bli rätt het när man kört ett tag men det är alltid bra om den gamla oljan du först pumpar ut inte har kallnat helt, varm olja rinner ju lättare än kall. Således kan det vara smart att man tar en tur innan bytet sker. Väntar nån halvtimme så du inte bränner dig och sen kör igång med bytet.


Förfarandet att hitta rätt mängd vet jag inte på Citroëns AWF21'or. På Volvo har man under många års tid på "TF80SC" använt något så oerhört korkat som ett skvallerrör i kombination med avtappningspluggen! Alltså; pluggen har dubbel funktion, det sitter en plugg i pluggen, tar man bort den lilla öppnar man ett hål i mitten av ett rör som pekar rakt upp i sumpen. När rätt mängd olja är i lådan börjar det rinna över rörets kant på insidan. När man tappar ur allt skruvar man ur hela röret. Jag tror inte PSA valde den lösningen eftersom metoden är krånglig för verkstadspersonalen (tar lång tid/dyrt). Kanske någon här vet om det är vanlig sticka eller nivåhål?

Det kan vara bra att släppa ut en delmängd via bottenpluggen med, särskilt om bef. olja verkar lite för mörk och tråkig. Då får man alltid ut lite som lagt sig på botten, bredvid silens sugkopp. Men som sagt, en spolning via alla interna delar är en bra metod. Vill man köra överkurs kan man välja att koppla loss andra sidan av oljekylaren och spola även denna. Men det brukar inte vara nödvändigt, det samlas nästan inget i kylarens rör.

Glöm nu för tusan inte att dra åt handbromsen innan!!! Du kommer ju ha alla växellägen ilagda under rengöringen, har du pallat upp bilen delvis vill du ju INTE att den rullar av pallningen.
Bild

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Bo-Anders »

Merci för en bra beskrivning!

Undrar hur datorn reagerar på tömning?
Måste man nollställa och i så fall hur?
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

Användarvisningsbild
janli
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 19 nov 2002, 09:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Växjö

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av janli »

frenchie skrev:Glöm nu för tusan inte att dra åt handbromsen innan!!! Du kommer ju ha alla växellägen ilagda under rengöringen
Handbromsen tar väl på drivhjulen!

Jan

Användarvisningsbild
matte77
40 bar
40 bar
Inlägg: 560
Blev medlem: 12 nov 2002, 10:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Flen, Sörmland

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av matte77 »

frenchie skrev:Förfarandet att hitta rätt mängd vet jag inte på Citroëns AWF21'or. På Volvo har man under många års tid på "TF80SC" använt något så oerhört korkat som ett skvallerrör i kombination med avtappningspluggen! Alltså; pluggen har dubbel funktion, det sitter en plugg i pluggen, tar man bort den lilla öppnar man ett hål i mitten av ett rör som pekar rakt upp i sumpen. När rätt mängd olja är i lådan börjar det rinna över rörets kant på insidan. När man tappar ur allt skruvar man ur hela röret. Jag tror inte PSA valde den lösningen eftersom metoden är krånglig för verkstadspersonalen (tar lång tid/dyrt). Kanske någon här vet om det är vanlig sticka eller nivåhål?

Det kan vara bra att släppa ut en delmängd via bottenpluggen med, särskilt om bef. olja verkar lite för mörk och tråkig. Då får man alltid ut lite som lagt sig på botten, bredvid silens sugkopp. Men som sagt, en spolning via alla interna delar är en bra metod. Vill man köra överkurs kan man välja att koppla loss andra sidan av oljekylaren och spola även denna. Men det brukar inte vara nödvändigt, det samlas nästan inget i kylarens rör.

Är liknande förfarande för att få rätt nivå i lådan som sitter i Citroen.
Citroenlös
Tidigare:
C4 1,6 e-HDi Exclusive -12 C4 1,6 HDi EGS SX-pack -07, C4 Coupé VTR Pack -05, C5 V6 Exclusive Break -05, C5 V6 Exclusive berliné -01, Xantia Activa TCT -96, BX 19 tri -88

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Bo-Anders »

Handbromsen tar på bakhjulen på C6:an.
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av frenchie »

matte77 skrev:Är liknande förfarande för att få rätt nivå i lådan som sitter i Citroen.
Då gör man så här för att få rätt mängd;
När sköljningen är klar, lådan är redo för att få sin nya olja, alla slangar är på plats till oljekylare etc, låt nivåhålet vara öppet undertill. Häll i tills det börjar rinna över. Har man ett helt rent kärl att samla upp i KAN man hälla denna skvätt "en gång till" in i lådan men det bör givetvis undvikas. Det är säkert bara nån dl i vilket fall som kommer ut när det väl börjar sippra.

Starta sedan upp bilen, kör igenom alla växellägen stillastående, toppa upp lådan så det sipprar igen.

Stäng nivåhålet.

Eftersom det är relativt viktigt att lådan inte lutar bör man alltså helst utföra detta antingen över en grop eller på billyft. Allt för att säkert kunna stå under bilen.
Bild

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av frenchie »

Förresten, med allt detta i åtanke, det kan "löna" sig att helt enkelt lämna in bilen. Men å andra sidan tycker jag personligen att det känns säkrare att göra jobbet själv så man vet att det blir riktigt gjort. Men det är ju jag det... :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
matte77
40 bar
40 bar
Inlägg: 560
Blev medlem: 12 nov 2002, 10:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Flen, Sörmland

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av matte77 »

Precis, hade planerat att göra det själv efter att fått prisuppgift från citroenverkstad (4500:- för bara ett byte). Hade hittat utförlig beskrivning på proceduren och allt. Men jag hittade en riktig automatlådefirma jag fick förtroende för. Som gjorde en riktig sköljning inkl material för 2500:-. Då jag inte hade nåt garage o stå i tyckte jag det var en bra affär...
Citroenlös
Tidigare:
C4 1,6 e-HDi Exclusive -12 C4 1,6 HDi EGS SX-pack -07, C4 Coupé VTR Pack -05, C5 V6 Exclusive Break -05, C5 V6 Exclusive berliné -01, Xantia Activa TCT -96, BX 19 tri -88

Användarvisningsbild
janli
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 19 nov 2002, 09:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Växjö

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av janli »

Oops!
Bo-Anders skrev:Handbromsen tar på bakhjulen på C6:an.


Läste uppenbarligen inte tillräckligt noggrant. Tog av någon anledning för givet att det var en C5:a

jan

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av WebmasterJohan »

janli skrev:Oops!
Bo-Anders skrev:Handbromsen tar på bakhjulen på C6:an.


Läste uppenbarligen inte tillräckligt noggrant. Tog av någon anledning för givet att det var en C5:a

jan

Hehe! Jag gjorde samma fast tvärt om. Tänkte C6 men hade inte en minsta fundering på att ämnet skapades i en C5-tråd. Nu är tråden flyttad. Så smått som mer specifika spörsmål dyker upp om C6 kommer jag inrätta de vanliga underavdelningarna även på C6. Behov redan nu?
/Mvh, Johan

Skriv svar

Återgå till "C6 - Motor och drivning"