Oljebyte Aisin Warner

C6 - Motor och drivning
Användarvisningsbild
dudde1
Inlägg: 37
Blev medlem: 13 dec 2010, 16:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tallinn

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av dudde1 »

Hej Bona, bra att lådan fungerar och att du skall slippa fler problem med din Citroën.
Didrik, Tallinn C6 2,7 HDi tidigare XM TD12, XM V6, CX Prestige

AndersE
20 bar
20 bar
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 nov 2002, 08:44
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Värends Nöbbele

Re: oljebyte Aisin Warner

Inlägg av AndersE »

Vilken Solskenshistoria!
Grattis!

magcar
5 bar
5 bar
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungsbacka

Re: Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av magcar »

Bytt olja i min låda nu, inte mycket krångligare än ett vanligt motoroljebyte.
Tyckte att den växlade lite ryckigt ibland tidigare, framför allt mellan 3-4:an, vilket tydligen är ett vanligt problem på dessa lådor. Inte bara i Citroën.
Blev en helt klar förbättring!
Kostnad: 10 liter olja, 630kr hos en grossist.
Nollade växellådans ECU med Lexia. Är förmodligen inte nödvändigt, verkar bara vara ett 'räkneverk' på hur långt oljan 'gått'. Kan ha fel där, men provkörde före och efter nollställning, märkte ingen skillnad i funktion.
Rekommenderas!
2CV CLUB -85, C6 3,0 V6 Excl -06 *såld*

Användarvisningsbild
Gutenisse
20 bar
20 bar
Inlägg: 351
Blev medlem: 03 sep 2003, 08:48
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Gutenisse »

Efter att ha förberett mig länge och väl - mentalt - så åkte jag idag in på OKQ8 efter jobbet och bytte olja i lådan. Det tog ganska exakt tre timmar, men det berodde inte på att det var svårt utan på att jag blev osäker på de olika momenten och därför ägnade en hel del tid på nätet via telefonen.
Eftersom jag blev lite nervös, så vågade jag heller inte lossa slangen till oljekylaren utan sköljde ur lådan tre gånger istället med c:a tre liter per gång.

Vid provkörningen efteråt, så tycke jag hon växlade precis som innan och något annat hade jag heller inte räknat med eftersom jag inte upplevt några problem vid växlingarna tidigare. Var snarare orolig för det motsatta efter bytet :shock:

Pärlan har rullat 19.000 mil och det verkar som att många börjar få problem runt dessa miltal, så bytet gjordes i förebyggande syfte. Med tanke på att bytet är väldigt enkelt (när man väl vågar sig på det), så tänker jag nog byta var 5.000:e mil. Kan det vara lagom?

Fick felmeddelande om "Depolution fault" när jag stod på tomgång sista gången för att kolla nivån, men det måste väl ändå hänga ihop med att bägge LMM'erna var urkopplade? Fick inget felmeddelande de gånger jag stod på tomgång och gick igenom växlarna.
Tidigare: Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07
Nuvarande: BMW 550i -06

Användarvisningsbild
steel
10 bar
10 bar
Inlägg: 160
Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Silverkusten Portugal

Re: Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av steel »

Nu har jag också förberett mig praktiskt och mentalt för oljebyte i lådan.
Har läst i trådar och på nätet om oljekylaren och hur man kan tömma lådan helt genom att koppla loss slang till den etc.
Detta är ju uppenbarligen rätt metod om allt gammalt ska ut.
Begriper dock inte var slangar till/från oljekylaren är...
Den lilla runda flänsade "heat exchangern" som sitter framtill i nederkant på lådan är det enda del jag kan hitta som kyler oljan i den förnämliga dokumentationen om C6 som Frenchie lagt ut... och slangarna som går in och ut i den är ju från kylsystemet...
I avsnitt om AM6 lådan finns inget nämnt om ytterligare oljekylare och inte heller i avsnitt om kylsystemet.
Vid inspektion under bilen blir jag inte mycket klokare... Missar jag något här??
Skulle vara mycket tacksam för tips som hjälp på traven.
:D
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av Triad »

Jag kan meddela att där finns repsats för de lådor som har hugg vid nerväxling 5-4 eller hugg när man kör iväg vid ex rödljus.

Repsatsen består av 3 tätningsringar man byter på primäraxeln. Satsen innehåller även ett nytt filter.

Jag har gjort ett par lådor och det blir en väldig skillnad.

Inbegriper dock demo låda samt isärtagning och demontering invändigt.
Finns fina anvisningar och följer man dessa är det inga problem..

datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Oljebyte Aisin Warner

Inlägg av datmbn »

Du lossar hela värmeväxlaren med insexnyckeln i centrum (tappa inte stora oringen), sedan kan man med fördel skära ut ett hål nära botten av en petflaska och använda som tratt när man kör lådan tom.

1. ur med plugg och olja
2. lossa växlare
3. i med plugg
4. fyll i ca 3 l olja
5. starta och lår gå på tommgång tills det inte kommer så mycket olja
6. fyll i ca 3l olja
7. starta och dra igenom växlar låt gå tills det kommer ny olja vid värmeväxlare
8. Sätt tillbaka växlaren och full i ca 4 l olja
9. låt st på tommgång i några min medans du drar igenom alla växlar
10. kolla oljenivån, fyll eller tappa ut tills det är lagom.

KLART
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

Skriv svar

Återgå till "C6 - Motor och drivning"