Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Allmänna frågor om nya DS3.
knut
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 dec 2016, 11:33
Medlem i SCK?: Nej

Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Inlägg av knut »

Jeg har en 2012 DS3, HDi 110 hk Dsport (motor9HR/DV6C), som jeg egentlig er godt fornøyd med, men i lengre perioder med kuldegrader sliter jeg med partikkelfilteret, selv med tre mils kjøring til og fra arbeid. Plutselig tenner "service"-indikator i turtelleren, og jeg får meldigen "risk of particle filter blogging" i multidisplayet :evil: . Til nå har jeg berga med å kjøre "som en biltjuv" noen mil hver gang, men det er ikke alltid man har anledning til dette når feilmeldingen dukker opp.

Mitt spørsmål er: Vet noen hvor lenge (tid eller antall oppstart) man kan kjøre med denne feilmeldingen før bilen går i "limp home-modus" og eventuelt nekter å starte?

Er det forresten noen sikker indikasjon på at partikkelfilteret blir regenerert? (Slik at jeg kan unngå å avbryte den med å stoppe motoren)
-11 DS3-72 Saab 96V4-57 Ferguson FE35

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Inlägg av Rover_Micke »

Hur långt har bilen gått?
Det kan vara så att Eolysen håller på att ta slut, eller at filtret börjar bli tätt.
Det kan också vara något annat fel på systemet.

Jag vet inte hur länge man kan köra med det, men jag rekommenderar att du får bilen avläst med Lexia/Diagbox

Det enda man märker är att momentanförbrukningen går upp vid regenerering.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

knut
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 dec 2016, 11:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Inlägg av knut »

Takk for tips om momentanforbruk. Det kan man jo følge med på under kjøring.

Ellers ha bilen gått ca 56000 km, og hadde eolyse til ca 80000 km da den var på service i vår.
-11 DS3-72 Saab 96V4-57 Ferguson FE35

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Inlägg av Rover_Micke »

Hmm den har ju inte gått så långt, så det borde inte vara filter eller eolys. Eller har den gått många korta sträckor?
Kanske något sensorfel eller kabel/kontaktstycke
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

knut
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 dec 2016, 11:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Risk of particle filter clogging 110 hk HDi

Inlägg av knut »

Snart to år er gått. På tide med en oppdatering :wink: :
Siden høsten 2016 har jeg, så sant det er mulig, kjørt på "premium" diesel (miles plus/diesel extra, o.l.). Ryktet vil ha det til at vanlig diesel vi får kjøpt her i landet ikke er like rein som ute i Europa. Har også gitt blaffen i girskiftindikatoren, og kjørt som jeg normalt ville gjort.

Om dette hjelper, veit jeg ikke, men på de siste to vintrene har jeg ikke fått en eneste feilmelding. Kjøremønster og bilbruk har ellers vært som før.

Nå krysser jeg fingrene for en ny vinter.
-11 DS3-72 Saab 96V4-57 Ferguson FE35

Skriv svar

Återgå till "new DS3 - Allmänna frågor"