Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
gugge112
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 sep 2014, 18:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av gugge112 »

Kan besvara mitt eget inlägg. En av elkontakterna bakom klimatanläggningen satt inte i ordentligt. :-)

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

gugge112 skrev:Jag har just avslutat reparationen av mitt spjäll men när jag nu startar bilen så funkar ingenting med värmeregleringen, händer ingenting oavsett vilken knapp man trycker på och det står "assistans call service downgraded" i displayen..

Vad beror det här på och vad gör man för att fixa problemet?
Ingen aning, men rent instinktivt skulle jag koppla ur den motor som du antagligen haft loss och starta bilen för att se om det är något fel på den eller i anslutningen till den. Annars är det nog bara att få felkoder avlästa.
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

gugge112 skrev:Kan besvara mitt eget inlägg. En av elkontakterna bakom klimatanläggningen satt inte i ordentligt. :-)
OK. Svarade för tidigt...
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

orustarn
5 bar
5 bar
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 nov 2010, 09:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Orust

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av orustarn »

Nu har jag provat spjäll byte.
Blev avrådd att såga mig in från verkstaden som sålde spjällen.

Behövde inte låssa torkarmotorn å dess kåpa helt.
Kom åt skuvarna ändå.

Tejpade ihop själlen för att se hur mycket jag behövde bända isär. För att inte riskera dom nya.
Släpte muttrarna som håller värme paketet
För att lossa nästan alla skruvarna som håller ihop.
Missade skruven i mitten länge. Låssade även fläckt modulen. Fick bända duktigt
Låssade ej ac eller kylvatten hadde gått snabbare..
Notera spjäll lägena innan dem.
Vred runt motorerna med tång för att få dom rätt
Allt funkade. Nöjd å glad.
Att laga spjällen på plats med najtråd å limm tar nog halva tiden. Obs se till att fixa rätt smörj fett till spällen.
Jag tog ett som verkade lämpigt men det luktar när man kör värme..
-----------------------------------------------------------------------------------
C5 break 2.0 04 skrotas ev.
C5 break 1.6 HDi 07
307 02
Xc70

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av AcuraJan »

https://1drv.ms/f/s!AsfD2l1X30kZsAQoTpguLa2yL4Yl
länk till ursprungliga bilderna
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Matjo690
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 jul 2017, 04:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Matjo690 »

Även jag kan spänna in i lovsången gällande denna beskrivning. Har instrumentpanelen lös nu och väntar på nya spjäll. Fick intressant info från verkstaden (Peugeot Luleå). Enligt dem är även de nya spjällen undermåliga, vissa håller 5 år, andra 3 månader säger han. De har bytt på vissa bilar flera gånger och det bekräftas även på min bil, det är bytt spjäll enligt den ryska, snabba modellen tidigare men ändå är båda spjällen trasiga. Han berättade även att den är cirka 80 procent dieselbilar som drabbas, det är mycket mer sällsynt på bensinbilar. En annan faktor, menade han (eller den enda kanske?) är dieselvärmaren som tydligen ställer spjällen i ett läge och ger förhållanden som enklare ger fastfrysning vilket de på verkstaden i Luleå trodde var orsaken till alla haverier. Tänker nog med anledning av detta förstärka mina nya spjäll också med en L-profil då jag har alla dessa förfärande faktorer ok dessutom bor här i norr där allt fryser fast lite extra eländigt.

Matjo690
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 jul 2017, 04:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Matjo690 »

Fått ytterligare information från Peugeot verkmästare i Skellefteå idag. Problemet är inte att själva spjällaxlarna är för svaga utan i stället att klacken på själva spjäll/ värmepaketshuset är för vek, ger sig och därefter belastar spjällen i ändläget i stället för klacken och då vrids axlarna av. På den verkstaden förstärker de klacken och har då inga returer på dessa bilar. Alltså, inte fastfrysning enligt honom. Allt detta ser rimligt ut, på min bil har klacken helt deformerats och det är nu tredje omgången spjäll som monteras.

Gjorde själv en plåtprofil som spärr i ändläget nu, popnitade fast den och hoppas det ska fungera bra. Time will show.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av gunnarw »

anjo har också upptäckt det där med stoppklackarna https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=28&t=77672
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av gunnarw »

frenchie har gjort en strömbegränsare som ev är användbar här. Se här
Replik någon?
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

sve14
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 nov 2014, 12:16
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av sve14 »

I Finland är det vanligt att begränsa strömmen till värmespjällmotorerna genom koppling av en resistor på 100 ohm, 5 W (värden mellan 47 och 150 ohm har synts) i ledningen till spällmotorn. Jag har inte sett att någon rapporterat om skador pä spjällaxlarna efter den här åtgärden.
Beskrivning om hur och var man kopplar in dom finns här: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24008.25. Översättning till svenska sker lätt med Google Översätt.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av gunnarw »

Bra!
Då är frågan hur många motorer som ska strömbegränsas och var hittar man kablarna?
en beskrivning med bilder

Hmm, inte säker på att jag skulle hitta rätt men kanske det ger sig om eller när jag öppnar och tittar på plats.
Det står att det blir felkoder efter ingreppet. Har du sve14 gjort detta och kan berätta mer?

en annan beskrivning med bilder
Kanske till samma motorer som ovan? Gör man ingreppet antingen här eller som ovan?
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

sve14
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 nov 2014, 12:16
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av sve14 »

Jag har gjort det för 3 år sedan med 150 ohms resistorer, inga problem, inga synliga felanmälningar och utan att behöva bekymra sig om hur länge spällaxlarna håller. En resistor till vita ledningen från kopplingsdonet (kopplingsplintens nummer 35) under radion och kontrollpanelen till högra spjällmotorn och annan resistor till den lila ledningen till vänstra spjällmotorn (kopplingsplint, nr 33). Det här skall man göra då allting ännu fungerar, också om man bytt spällaxlar tidigare.

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av jonteq »

Funderar på att installera dessa motstånd i preventivt syfte medan allt fortfarande funkar som det ska. Finns det någon konsensus i vilket ohm-tal som är mest lämpligt? Från 47 till 150 nämns ju som bekant.

Användarvisningsbild
FEL
70 bar
70 bar
Inlägg: 861
Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Uppsala

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av FEL »

Nu har jag också tagit tag i värmeproblemen och demonterat och monterat i omvänd ordning. Började kl 15 igår och kl 23 drog jag fas sista bulten i operationen. Utan instruktionen och bilderna hade det antagligen tagit oändligt mycket längre tid, tack för dem!

Tyvärr, eller jag vet inte vad jag ska säga egentligen men jag blev faktiskt besviken efter allt arbete, så var mina spjällaxlar hela. Jag hade rätt symptom, plötsligt blev det kallt på ena sidan (levde med det en rätt lång tid) och sedan hände samma sak på förarsidan. Motortemp är normal, tror inte det är luft i systemet, kanske värmepaketet är igensatt... om inte kamrem/vattenpump/koppling/svänghjul nyligen bytts så tror jag en C5 III snart stått som ersättare på gården. Kanske blir det så i alla fall, är rätt less på bilen.

Hursomhelt, instruktionen är fantastisk och med den så är detta görbart för de flesta som är lite händiga. Skriver under på att det är bra att vara två när man lyfter undan brädan, den är rätt otymplig.
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Case IH 585 XL 4WD -87, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.2 HDi Exclusive -12

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av jonteq »

jonteq skrev:
07 dec 2017, 00:15
Funderar på att installera dessa motstånd i preventivt syfte medan allt fortfarande funkar som det ska. Finns det någon konsensus i vilket ohm-tal som är mest lämpligt? Från 47 till 150 nämns ju som bekant.
Nu har jag satt dit två motstånd. Efter en del läsning på det finska forumet landade jag på 47 ohm, vilket begränsar motorns vridande moment till ca hälften. Hoppas nu på att slippa byta axlar i framtiden. :)

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"