V6:a med ibland ojämn/ryckig gång-Uppdatering

Allmänna frågor om C5.

V6:a med ibland ojämn/ryckig gång-Uppdatering

Inläggav C5_Janne » tor jul 22, 2010 6:22 pm

Hej på er!
Jag har nu under 4000 mil haft en mycket behaglig tillvaro med bilen. Den är helt otrolig när det gäller kombinationen komfort/prestanda i relation till priset. Nyligen har det tyvärr kommit smolk i bägaren nämligen ojämn och småryckig gång på motorn. Det har bara kommit vid två tillfällen, första gången när jag skulle starta bilen efter en kort körning och andra gången under färd på motorväg, men ändå känns det olustigt. Var nyss hos en icke auktoriserad citroenverkstad och försökte läsa eventuella felkoder. Tyvärr kunde deras utrustning enbart konstatera felkod (P1335) och fel relaterat till bränsle/tändsystem men inte exakt vad felet består av. Själv misstänker jag att det är någon tändspole som bråkar men jag vill inte börja byta alla på måfå (Fick två stycken bytta för ett år sedan men vet inte vilka).

Fråga 1: Vad menas med P1335?

Fråga 2: Finns det någon i trakten av Boxholm som har tillgång till rätt utrustning och som kan hjälpa mej med felkodsavläsning?

Bilen är en C5 V6 -05

/Janne
Senast redigerad av C5_Janne tor jul 29, 2010 11:15 am, redigerad totalt 1 gång.
Glad ägare till en C5 V6 årsmodell 2005
C5_Janne

Re: V6:a med ibland ojämn/ryckig gång

Inläggav peterlan » tor jul 22, 2010 6:55 pm

Jag antar att du också googlat på felkoden. Det verkar som att det kan vara en massa saker, men flest träffar fick jag på vevaxelgivaren.

Hoppas du får tag på nån med en Lexia som kan hjälpa dig. Där står ju felkoderna i klartext.
C5 V6 Break -01
Användarvisningsbild
peterlan
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav C5_Janne » fre jul 23, 2010 3:36 pm

Tack för svaret. Tyvärr har jag inte ännu fått tag i någon som har en Lexia. Var hos en citroenverkstad i Tranås men han hade inte tid att hjälpa mej förrän i nästa vecka. Ska göra ett nytt försök med en annan verkstad.
/Janne
C5_Janne

Inläggav lljungberg » fre jul 23, 2010 7:02 pm

C5_Janne skrev:Tack för svaret. Tyvärr har jag inte ännu fått tag i någon som har en Lexia. Var hos en citroenverkstad i Tranås men han hade inte tid att hjälpa mej förrän i nästa vecka. Ska göra ett nytt försök med en annan verkstad.
/Janne

Du kanske kan ringa verkstan i Jönköping och fråga? Tyvärr är jag på resande fot så jag kan inte i närtid hjälpa dig annars har jag Lexia.
"Hälsningar Lasse med "sport" och "familj" ändrat till C5 HDi 2.0 16V -06, Grand C4 Picasso 2,0 i EGS -06 - hästtransport och en Öggestorp husvagn!"
Användarvisningsbild
lljungberg
70 bar
70 bar

Inläggav C5_Janne » fre jul 23, 2010 8:39 pm

Tack för tipset med Jönköping och erbjudandet om hjälp med Lexia. Har ca 10 mil till Jönköping och 5 till Linköping och litar inte på bilen, så jag kör så lite som möjligt med den. Har bokat tid hos Citroen i Linköping som är närmaste verkstad för mej, men de kan först på onsdag. Hade iofs hoppats på att få en diagnos på bilen asap så att jag kan komma igång att fixa den.
C5_Janne

Re: V6:a med ibland ojämn/ryckig gång-Uppdatering

Inläggav C5_Janne » tor jul 29, 2010 11:18 am

Efter att nu gjort en diagnos på bilen hos Citroen i Lkpg så har jag fått en förklaring vad felkod P1335 betyder. Enligt dom hade jag ett tillfälligt fel på någon kamaxelgivare och efter radering av felkoden har det inte återkommit. Kul med fel som lagar sej själv.
C5_Janne

Inläggav cx-uffe » tor jul 29, 2010 11:50 am

C5_Janne skrev:Efter att nu gjort en diagnos på bilen hos Citroen i Lkpg så har jag fått en förklaring vad felkod P1335 betyder. Enligt dom hade jag ett tillfälligt fel på någon kamaxelgivare och efter radering av felkoden har det inte återkommit. Kul med fel som lagar sej själv.

Hade samma fel på min V6a. Felkod som din "Avbrott i kabel". Men min slutade starta. Sökte reda på givaren och sprutade på CRC556 och juckade i kabeln.
Efter detta går den ua. Förmodligen en sk "Saltskada"
Har dock köpt en ny givare för utbyte när orken kommer. Den sitter småjävligt till, bakom termostathuset rakt nedanför
bakre toppen, på svänghjulskåpan.
cx-uffe
5 bar
5 bar

Inläggav C5_Janne » fre jul 30, 2010 11:50 am

Kanonbra! Tack för tipset. Visste inte var den sitter och skulle felet återkomma så får jag ge givaren lite kontaktspray.
C5_Janne

Återgå till C5 - Allmänna frågor